Annons:
Etikettallmänt
Läst 7303 ggr
Sabina..S
1/7/15, 10:14 AM

Min hamster sover hela tiden, hjälp!

jag har haft min nya hamster i 2 dagar och den äter lite dricker lite och sover hela tiden. när jag tar upp han är han gosig och pigg men jag vet inte vad jag ska göra

Annons:
molam
1/7/15, 10:16 AM
#1

Hamstrar är NAttaktiva, det vet du va? ^^ Förmodligen är han uppe äter/leker/busar osv när du sover ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Dvärgvädur
1/7/15, 10:18 AM
#2

Hamstrar är nattdjur, de sover på dagen och är vakna på natten. Väck inte en sovande hamster i onödan, ta upp den mot kvällen när den börjar vakna istället. 

Du behöver inte göra någonting, den äter och dricker på natten när du sover :)

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Sabina..S
1/7/15, 10:21 AM
#3

ehh, jag vet att han sover på natten ? jag e vaken och såg på och han sov?????

molam
1/7/15, 10:22 AM
#4

Men du är väl inte vaken hela nätterna?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Sabina..S
1/7/15, 10:31 AM
#5

jo 2 nätter

molam
1/7/15, 10:33 AM
#6

Mrn kollar du på den hela tiden då du är vaken? eller så kanske den sover då den blir väckt på dagen ;)

Sen är den ju ny också den kanske är lite osäker och vill komma till rätta ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Dvärgvädur
1/7/15, 10:40 AM
#7

Min nya hamster ville finna sig till rätta och jag tror inte att hon åt något första dygnet. Därför gav jag henne gurka så att hon skulle få i sig vatten samt lite godare mat och det uppskattades direkt. Efter första dygnet åt hon och drack som vanligt.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Fiona1234
1/7/15, 10:53 AM
#8

Haha förlåt men du står alltså 24/7 och tokstirrar på din hamster? Det låter ju lite sjukt :P Vissa hamstrar vill vänja in sig långsamt vid nya hem, kan ta upp till 4-5 dagar, medans vissa vill ut på en gång. Du ska absolut inte väcka honom utan han måste då vänja sig vid sitt nya hem. Du kan ta upp honom när han är ute, men aldrig när han äter/dricker/sover. Hamstrar dricker och äter väldigt lite, så du kan tex inte jämföra med en kanin som äter hö konstant och dricker mycket.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cireea
1/7/15, 11:10 AM
#9

Jag har varit med om hamstrar som sovit mycket när de kommit till ett nytt hem då dom är i en helt ny miljö med nya lukter och röster. De ser även ut att inte röra maten eller vattnet de första dagarna men jag lovar dig att han är och snor en munsbit eller två när du inte ser. Dessutom dricker inte en hamster särskilt mycket åt gången så under tiden du INTE tittar till honom kan han absolut gå ut och dricka lite ur sin skål/flaska. 

Sen har jag varit med om hamstrar som röjer i matskålen de första de gör när de kommit hem. De vill ut ut ut och vara med redan från början. 

Det är individuellt hurvida hamstern reagerar på sitt nya hem men om jag var du skulle jag lugna ned mig och låta din hamster komma till rätta. Det kan ta upp emot flera dagar men hamstrar svälter inte sig själva med vilje. Avvakta och se hur det går innan du blir orolig. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Crazy_petartist
1/7/15, 11:37 AM
#10

Hamstrar sover för det mesta på dagen, och är vakna på natten. De kan ju sova på natten också, men de är ju för det mesta vakna då. Man ska dock inte väcka hamstern på dagen för ofta, om man vill gosa, då det kan minska deras livslängd lite grann. :)

~I'm not crazy, my reality is just different from yours~

https://www.instagram.com/crazy_petartist/

Fiona1234
1/7/15, 11:55 AM
#11

#10 Det där med förkortad livslängd är inget som stämmer överhuvudtaget :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Trixie034
1/7/15, 5:44 PM
#12

Hur gammal e den? Om den är en bebis typ så sover dom mycket mer det gjorde min första hamster! Och om min hamster inte vaknar runt 7 eller 8 brukar jag väcka den! :) Så han kan komma ut och springa lite och mysa!

Anna O.
1/13/15, 2:23 PM
#13

För dig som nybörjare med hamstern så är det bra och låta hamstern vara den första dagen, hamstrar vill kunna vänja sig vid miljön och inte att någon bär upp den det första man gör! Vänta och se tills din hamster själv vill komma upp i din hand sålänge kan du ju sita och prata med hamstern, hamstrar måste vänja sig vid sin nya miljö innan någon bär upp den! Lycka till :)

Annons:
Anna O.
1/13/15, 2:24 PM
#14

sitta menar jag, förresten har du någon mer hamster? :)

Crazy_petartist
1/20/15, 7:42 PM
#15

#11 Oj, vad bra då! Läste det i någon hamsterbok och blev förskräckt när jag kom på hur mycket jag höll på med min hamster, det var ju bra att det inte stämde :)

~I'm not crazy, my reality is just different from yours~

https://www.instagram.com/crazy_petartist/

Upp till toppen
Annons: