Annons:
Etikettkosthållning
Läst 2525 ggr
Bamsegullet
2015-01-02 22:55

Vad ger du din hamster för foder?

Jag är såå sugen på en guldhamster och har spanat in både Bur och Inredning och allt som man skulle kunna planera, mina föräldrar är hyfsat övertygade, och har haft hamstrar förut så är inte nybörjare iaf 😃 Men en sak har jag inte planerat, och det är då fodret. Söker runt men alla säger olika, så vill gärna veta vad just DU ger för Foder? Menar då basfoder, färskfodret är jag hyfsat säker på :) 

Om ni blandar eget, skriv då vad som är i så är ni snälla 😊

Annons:
Trixie034
2015-01-02 23:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag använder Complete

Fiona1234
2015-01-02 23:20
#2

Såhär blandar jag :) Jag går inte efter direkta mått men ungefär såhär: 2 dl jordnötter 2 dl oskalade solrosfrön 30 gram skalade solrosfrön 100 gram hund Foder, använder just nu Doggy men tidigare Brit samt Taste och Wild 20 gram Brit "alfaasnacks" 3-4 dl hamster complete 2 dl Brit Hamster Blandning av torkade grönsaker/frukter ca 1-2 dl 2 olika sorters lösviktsfoder, "hamsterblandning, samt hamsterlyx" som är ungefär hälften av hela blandningen som bas. Kan även ersättas med hamster crispy muesli eller vad den heter eller hamster nature :) Sist men inte minst, torkade maskrosor, där går jag bara på känn :) Men jag rekommenderar att du köper endast t.ex. hamster crispy eller en färdig fröblandning då man behöver rätta värden osv för att göra ett bra Foder :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Bamsegullet
2015-01-02 23:28
#3

#1 Funderar på den men tkr den ser lite halvtråkig ut med bara pellets xD

#2 Tack! Jo, blanda låter lite komplicerat med alla värden osv. men tyckte att Hamster Crispy såg rätt bra ut, tror att jag kör på den faktiskt :) Vet du eller någon om den går att köpa på vanlig djuraffär eller om man behöver beställa?

Ellys
2015-01-02 23:42
#4

Hamster complete, doggy junior, duvblandning och hamster crispy :) ett recept från en uppfödare, ska bara hitta mjölmaskar att blanda i. Har också för mig att vissa har i torkade örter eller något liknande? :)

Ellys
2015-01-02 23:44
#5

Hamster crispy antar jag är rätt vanlig att få tag på, i vanlig djuraffär

Fiona1234
2015-01-03 00:17
#6

#3 Den finns nog i vanlig djuraffär :) Men zooplus vet jag har det fodret :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
Tipsi3
2015-01-03 09:10
#7

Ja, zoolplus har det billigt, och det är säkrast med tanke på papovarisken i zoo-affärer :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Bamsegullet
2015-01-03 16:41
#8

Okej, tack så mycket alla! Haha , fast var på husdjursmässan och blev helt såld på Campbells så kanske att det blir två små sådanna istället, min mamma blev också väldigt kär i dem, och när det gäller deras Foder är det lite andra värden 🤪 Men vem vet, kanske hinner ändra mig igen till en guldis innan köpet blir aktuellt, så nu sitter jag här bombad med fakta om båda två👍

Fiona1234
2015-01-03 16:59
#9

#8 Haha ja Emmys campells är ju helt underbara! Men jag skulle satsa på guld om jag var du haha, de flesta dvärgar är ganska otama och vilda tyvärr :/

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Majaa12
2015-01-03 18:07
#10

Jag blandar Hamster nature med havregryn och lite rispuffar. Tror att jag ska blanda i lite mer saker som T.ex torkade växter/örter. :) Jag brukar dock plocka ur lite torkad frukt ur hamster nature för att det ska bli nyttigare.

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Ellys
2015-01-03 18:09
#11

#10 Råkar du veta vart man kan köpa torkade örter? :)

Elinim
2015-01-04 18:55
#12

Här har du en tråd som tar upp just detta, där har jag med flera skrivit våra recept, så där kan du hitta fler tips :)

Fiona1234
2015-01-04 19:31
#13

#11 Arken zoo, Animail, zooplus bl.a. har det :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
Ellys
2015-01-04 19:33
#14

#13 Oj, har inte sett det i sådana fall, vid kaninhyllorna antar jag 😃

Bamsegullet
2015-01-04 20:21
#15

#9 Hmm, jag har världens tankeställare där alltså… Men träffade hon som har Roslagens hamsterförening och hon hade både unga och äldre campbells där, och dem var sjukt lugna. Men var väldigt inne på Guldhamstrar jättelänge men min kusin har en guldhamster (han är 10 år) och det är enbart hans pappa som vågar hantera den.. Den jagar handen och försöker hugga om man stoppar ned händerna i buren. Min moster blev biten så att det blev ett sår och blod och såå.. Jag har försökt så mycket jag kan att få den tamare.. satt vid buren säkert en timme och matade den och pratade med den. Men sen så stoppade jag ned handen en liten stund efter för att hon ska få lukta på mig och först smyger hon fram, sen springer hon jättefort och försöker bita. Då menar jag nt att de nafsar utan det ser ut som en hamster som gäspar och munnen kommer mot din hand :( Hon är däremot snäll mot pappan och han får lyfta henne osv.. Men ja, blev väll lite halvt rädd för guldhamstrar efter henne :( Men hon är ju från djuraffär också, skulle jag skaffa en sådan skulle den vara ifrån uppfödare :) 

Egentligen vet jag inte varför jag blev lite skraj för dem, jag har haft världens underbaraste, mysigaste och snällaste. 

Haha, det blev väldigt långt men men.. Du är ju uppfödare så du kanske har några råd xD

Fiona1234
2015-01-04 21:41
#16

#15 Roslagen är ingen hamsterföreningen, det är endast en uppfödare som har ett företag som säljer saker :) Guldhamstrar ifrån djuraffär kan vara väldigt bitska, tyvärr, och det kan vara svårt att få bort det beteendet om föräldrarna är likadana, då det går i gener. Men försök att ta ut henne varje dag, gosa med henne och ta upp henne i en mugg t.e.x. så hon inte biter dig :) Men ja, uppfödare är mycket bättre, men det finns ju snälla hamstrar ifrån djuraffär också. Men mina guldisar är helt underbara medans dvärgarna är bitska (iaf 1 av dom) men det finns ju undantag åt båda hållen :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Bamsegullet
2015-01-04 22:06
#17

#16 Ojdå, haha måste ha skrivit fel, det är klart jag menar uppfödning xD Blir lite yr av all hamsterfakta🤦‍♂️

Som sagt är hon min kusins hamster och dem bor en bit härifrån :/ Men ja, tycker det är konstigt att hon accepterar pappan men är aggressiv mot andra.. Men får väll ge tipsen till dem och hoppas att dem får henne tam :)

Whippet
2015-01-04 22:54
#18

Jag använder hamster menu just nu bara i början då han är min första hamster och så men när hans mat snart är slut så ska jag börja blanda egen till honom:

2 dl havre 

2 dl vete 

2 dl korn 

2 dl råg 

1/2 dl hirs 

1/2 dl bovete 

1/2 dl torrfoder för hund 

2 msk solrosfrö 

1 msk linfrö* 

1 msk sesamfrö 

1 tsk alfalfafrö 

1 tsk quinoafrö

I'm out Vilar huvudet i handen

Ceratico
2016-02-20 19:34
#19

#18 Är det ett fullvärdigt Foder? :) Hur mycet fett/protein och så innehåller det, för jag tycker det låter bra :)

Evovva
2016-02-23 23:39
#20

#19 Gammal tråd

Annons:
Ceratico
2016-02-23 23:50
#21

#20 Förlåt, läste 16, inte 15. I vilket fall så är jag ändå nyfiken på det x)

Evovva
2016-02-24 10:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Här kommer en Foderblandning jag fått av uppfödaren. Ovanför strecket är om man vill ha mycket om man har många hamstrar. Under strecket har jag numrerat så man så man kan göra en mindre mängd. Hoppas ni förstår min förklaring.

Upp till toppen
Annons: