Annons:
Etiketthälsa
Läst 2587 ggr
Trixie034
2015-01-02 20:21

Springboll!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejj! Jag undrade bara vad era guldhamstrar tycker om att springa i hamsterboll! Min hamster ÄLSKAR att springa i hamsterbollen! Han vill göra det HELA tiden! Han har undersökt hela lägenheten! :)

Annons:
Storip
2015-01-02 20:26
#1

Kul att han gillar det 😍

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


MoaL
2015-01-02 20:34
#2

Hur vet du att han älskar att springa i hamsterbollen? Det är ju inte direkt som att han har något val. 

Jag har full förståelse för att man inte vill släppa lös sin hamster i hemmet med alla risker det innebär, men då är det i mitt tycke bättre att hamstersäkra en avgränsad del i rummet där de kan få springa och undersöka på det sätt det är meningen att de ska springa och undersöka sin omgivning. Alltså inte instängd i en immig hamsterboll som man knappt ser igenom. Sätt hellre upp en hage eller dylikt med diverse roliga saker att nosa på, undersöka, gå igenom, klättra över, etc. Jag garanterar att det vore en trevligare och mer stimulerande upplevelse för din hamster. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fiona1234
2015-01-02 20:40
#3

Tyvärr nej. Jag skulle inte rekommendera en person att använda springboll, då jag tycker att det är taskigt emot djuren. En hamster som sätts i en boll, kan en person lätt tro älskar bollen-men nej. En hamster som springer mycket betyder inte i sin tur att den tycker om bollen, utan snarare att den är ordentligt stressad och vill ut ur bollen, och ända vägen är då att springa. En hamster kan heller även inte göra sina behov i den, dricka eller äta. Man måste ha haft hamstrar en tid för att förstå deras sätt att vara stressad eller glad, men många har svårt att skilja på detta. Jag själv har haft hamstrar som har tyckt om bollen. Bollen kan t.ex. ha legat öppen på golvet och hamstern springer in i den och jag hinner knappt stänga innan dom for iväg. 🙂

Men sen så har jag även haft hamstrar som springer, springer, springer och springer, tills dom lägger sig platt.  Jag hade en gång en hamster som la sig platt i bollen, som jag sedan la i buren och i ca 15 minuter försökte jag få liv i honom, han var så stressad att han blev som i chock. Han vaknade dock upp lite senare och gick och sov i sitt Hus, men det var hemskt att se 😕

Så jag ber dig att inte använda den, då jag själv har stora och dåliga erfarenheter av dessa bollar.

Nu vet jag att många kommer säga åt mig att jag har fel, visst, tyck vad ni vill… Men då säger jag såhär: Tänk er själva om någon sätter er i en boll i 1 timme, och ni kommer inte ut. Hur hade ni reagerat och känt er då? 😉

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[VampireGirlElvira]1
2015-01-02 20:45
#4

Mina dvärghamstrar (jag vet att det här är guldhamster.ifokus) var också stressade när dom var i en springboll. Dom gjorde alla sina behov i dom springbollarna. Och det var inte kul att städa upp efter dom heller. Jag tog bort springbollarna och byggde en hage med hjälp av gamla videoband så att dom kunde springa på golvet istället.

Fiona1234
2015-01-02 20:47
#5

Vad bra! Det är mycket bättre med en hage 👍

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cireea
2015-01-02 21:47
#6

Jag har ett par springbollar 🙂Mina hamstrar tycker nu om dem men jag har haft en som inte alls uppskattade den och då fick den helt enkelt skippa den. 

Ett alternativ jag använder mig av  är att skaffa en boll som står på en ställning där det finns en extralucka med som det är stora hål i, då kan hamstern välja att gå in i den och även gå ut när den vill.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Trixie034
2015-01-02 23:05
#7

Men han går in i bollen själv! Och han vill till bollen hela tiden! Alla tycker olika! :) Ska skaffa en hage!

Whippet
2015-01-02 23:20
#8

Man gör ju själv som man vill alla kan inte tycka det samma, min hamster har också en boll som är i när jag städar buren, när jag tar ut honom brukar han få springa runt i en hage eller fritt jag gillar att variera det hela.

I'm out Vilar huvudet i handen

Majaa12
2015-01-03 00:48
#9

Det är okej att ha hamstern i en boll om man, som Kaosarn skriver, låter hamstern springa i den om man verkligen är säker på att hamstern vill göra det. Bara man inte har hamstern ute i den för länge, max 15-20 minuter i bollen i taget. Man kan ju låta hamstern spinga i den 15 minuter, släppa tillbaka den i buren så att den kan uträtta sina behov och låta den springa i bollen igen efter en stund om den vill. Om man inte är säker på att hamstern gillar den är det bättre att ha en lekhage. ;)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Upp till toppen
Annons: