Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 2382 ggr
Cireea
1/1/15, 3:33 PM

Avelsplaner 2015

Ni som är uppfödare, vad har ni för avelsplaner under 2015? 🙂
Någon speciell kull ni suktar efter? 

Berätta gärna!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Cireea
1/1/15, 3:50 PM
#1

Jag kan börja med mina egna avelsplaner som jag har hittills. 

Januari: Kull mellan Celine + Daim (Dom är parade, Celine föder på lördag)
Jag har inte riktigt bestämt mig för vad för färg jag ska  spara från denna kull men eventuellt en rost hona om det dyker upp en.  Sedan är jag nyfiken på om Celine bär på svart, då kan det komma svart och choklad i kullen. 

Februari: Kull mellan One of a kind + Rajah 
Den här kulle är spännande då jag hoppas att One of a kind bär på bö och rö. Om det visar sig att hon bär på bö och rö lär jag spara en offwhite bö rö eller en creme rö om det finns. 

Sedan har jag inte vågat planera längre då jag inte vet vad för färger och kön som jag sparar från mina kommande kullar. Fler planer gör jag efter att jag valt bebis som ska stanna samt låtit den växa på sig. Förhoppningsvis kan jag få en fin kombination med någon av hanarna jag ska köpa in. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fiona1234
1/1/15, 4:35 PM
#2

#1 Spännande! 😍❤️

Jag kan väl också skriva här då 🙂

Februari: I Februari kommer jag ha en kull mellan Vädersjö's Hermione (SMSA-14, SM1Junior-14), silvergrå bö ds homozygot satin lh och Vädersjö's Tywin, normalfärgad lh. 

Beräknade färger:Silvergrå och offwhite.  Då båda bär på rödögt och brunörat så kommer även det komma i kullen. Denna kull är en test parning för att se vad Hermione's färg egentligen är då hon från början var vit bö, men fick på senare tid kindteckningar samt hätta. Kullen kommer få en inavelsgrad på 3,9% vilket jag har fått godkännande ifrån SHF att det ska vara okej.

Juni/Juli: I Juni/Juli kommer jag troligtvis ha en kull mellan en hona jag sparar ifrån tidigare kombination (Februari kullen) samt mellan Be-Bopz Tic Tac.

December/Januari: I December, eller Januari, så kommer jag troligtvis ha en kull mellan en hona jag sparar ur tidigare kombination (Juni/Juli kullen) och eventuellt ny inköpt hane. Eventuellt så kanske jag kommer spara en hane ur Juni/Juli kullen och sedan köpa in en hona för att para denne med, samt att min Vädersjö's Harry ska få bli pappa med samma hona. 

Längre än så har jag inte planerat 🙂

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Olivia8383
1/1/15, 11:33 PM
#3

Jag, som håller det väldigt småskaligt har typ 1 kull/ år och 2015 så blir det nog en kull i juli med min egenuppfödda Näckrosens Koriander och en hona från Ericas (Kaosarn) kull nu i januari. ;) Det kan även inte bli någon kull i år ända tills jag flyttat hem ifrån om det visar sig att min mamma har kroniska problem pga pälsdjursallergi. Hon har precis efter 3 år börjat att känna av hamstrarna så vi ska se om det blir bättre med nytt bursystem och en flytt för de till övervåningen. Jag bara sitter här och håller tummarna att mamma inte känner av något sedan då det vore hemskt tråkigt att behöva ta en 4 års paus.

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

Fridelin
1/2/15, 9:33 AM
#4

Jag kan väl egentligen inte kalla mig uppfödare än du jag bara haft en kull. ;) Men jag planerar en kull i april/maj mellan min egenuppfödda Cornelius och mapilamis Ayla. Där kommer det kunna komma bö och eventuellt rö vilket jag också hoppas på. Har inte bestämt vad jag ska behålla från denna kullen än. Sen blir det eventuellt en kull till med Cornelius och Ayla eller med Ayla och Mozart, Cornelius bror till hösten. Sen blir det nog en kull till hösten/ vintern med den jag behåller från första kullen. Men jag har inte planerat så mycket så långt än. :)

Zaviie
1/2/15, 4:35 PM
#5

Jag planerar omparning mellan Queens Gullviva rost kh, och Bilby Rö Silvergrå ds lh om två månader. Sen blir det Vallmos copycat creme satin kh med Mapilamis Versace offwhite bandad kh. Sedan hoppas jag på en passande hona från omparningen med Vallmos Bulls Eye offwhite bandad lh, men det får vi, beror på vad som kommer :-)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Cireea
1/14/15, 12:23 AM
#6

Bumpar upp den här :) Fler planer för i år?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
GHH
1/14/15, 2:05 PM
#7

Kan du dela med mig av mina planer för i år. 

Mars Hjorton + Blåtassens Bad boy. 

Ser verkligen fram emot den här kullen då målet är att förhoppningsvis få fram en vit sö mö. Har höga förväntningar på ungarna och tror verkligen på den här kombinationen.  

Maj Mustafa + Silver Lou.

Målet med denna kull är att få avla vidare på Mustafas fina typ och temperament, han är en fantastisk liten kille och hoppas att det kommer fina silvervarianter som kan vara grunden för min uppfödning. 

Än så länge har jag inte planerat längre än att ungarna som stannar efter hjortron och bad boy kommer gå i Avel till hösten.

Uppfödare på Guldhjärtats hamsteruppfödning  http://guldhjartatshamstrar.weebly.com

Cireea
2/1/15, 2:09 PM
#8

April: Kull mellan Celine och Seth om han fortfarande är i lika fin kondition som han är nu. Blev orolig för honom tidigare då han gick ner i vikt men nu har han gått upp till 130g igen och han är lika pigg och fin som alltid. Därför planerar jag en absolut sista kull efter honom då jag eventuellt också ska börja med Svartbaserat

Spara: En hane 

Juni/Juli: Kull mellan Ran (Efter Celine och Daim) och Rajah.  Hoppas på att det dyker upp koppar

Spara: Koppar (eventuellt två ungar beroende på andra färger osv)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tina Torstensson
2/1/15, 3:24 PM
#9

Maj: Wasabi (Silverpet), sobel satin långhår + Silvertussens Emla (SMP2sen-14, Silverpet), silversobel långhår. Emlas andra och sista kull, där jag förväntar mig mycket silversobel, sobel och mink, eftersom båda bär på p och jag misstänker att Emla är homozygot umb. (50 % blir satin). Förra kullen blev mycket trevlig och jag hoppas på samma resultat även denna gång. 

Augusti: Vallmos Cherokee, vit sö mö satin långhår + Dianthus Melody, offwhite långhår. Jag hoppas på en trevlig och härlig kull med en fin blandning av vit sö mö och offwhite (50 % satin). 

December: Porlamarkens McIntosh (inlånad från Porlamarken), silvergrå långhår + Långhårig hona från Vädersjö's (vilttecknad, förhoppningsvis med silvergen och satin). Just nu väntar jag spänt på att se om det blir en hona till mig från Sofia på Vädersjö's kommande kull. Mamman till den kullen, Hermione, har så himla fin satinpäls, så jag hoppas kunna avla vidare på denna och samtidigt börja få till en fin huvudbredd med hjälp av Porlamarkens McIntosh. Detta blir en mycket spännande (och efterlängtad) kull!

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

Cireea
2/1/15, 3:26 PM
#10

#9 åååh mink 🤤😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fiona1234
2/1/15, 8:32 PM
#11

#9 Åh, kullarna är ju bara för fantastiska Tina!!❤️ Jag hoppas att någon uppfödare hoppar av kullen i Augusti, för jag vill ha en vit liten hona 😎

Hihi! Jag hoppas nu på två fina satin honor, så vi får varsina! 😍 Hermione känner sig charmad över komplimangen haha 😊

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Tina Torstensson
2/1/15, 9:44 PM
#12

Ja, det hoppas jag också! 😉 Hälsa Hermione så gott så länge, så hörs vi snart! 👍

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

Fiona1234
2/1/15, 10:36 PM
#13

#12 Hihi ja, det ska jag göra! 🙂 Vi ses ju snart också! 👍

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: