Annons:
Etikettallmänt
Läst 1165 ggr
Trixie034
2014-12-30 21:14

Att göra hamster tam

Hejj! Jag sitter och försöker få min hamster tam. Kan ni hjälpa mig hur jag ska göra steg för steg?

Annons:
Cireea
2014-12-30 21:18
#1

Jag brukar bara lyfta upp den, alltså inte slita tag i hamstern utan försiktigt skopa upp den i handen. Håll den en bit ovanför underlaget i buren (inte alls högt) och håll den en stund, släpp sedan ned den. Gör så i någon vecka så brukar dom acceptera att man lyfter upp dom.  🙂Jag har alltid gjort såhär och det har liksom aldrig slagit fel. 

Det där med godis i handen brukar jag inte köra med men det går såklart testa det också. Lägg då lite godis i handen, lägg handen i buren i hamsterns höjd och vänta på att hamstern kommer fram själv. Kommer den inte fram, lägg godiset där du haft handen. Till slut associerar hamstern dig med godis.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

JenniferSoderberg
2014-12-30 21:20
#2

Jag var ganska ung när jag hade hamster sist, min första fick jag i födelsedagspresent som 8 åring, höll på med henne varje dag, hon bet aldrig eller sånt, blev väldigt tam och jag älskade henne högt, när hon senare dog av ålder i min famn 1,5 år senare köpte min mamma mig en ny, var inte alls lika intresserad av den tyvärr, så den blev aldrig tam, hon levde tyvärr bara 4 månader efter jag fick henne.. Så jag skulle säga håll på med den varje dag, lek, mys, busa, vänj den vid dig, sen har du en tam hamster! (:


Trixie034
2014-12-30 21:22
#3

tack!

Trixie034
2014-12-30 21:24
#4

Jag försökte lägga fram min hand han luktade på den och gick förbi! Nu så bryr han sig inte om min hand och vill inte komma upp! vad ska jag göra?

JenniferSoderberg
2014-12-30 21:30
#5

Plocka upp försiktigt, håll han en bit ovanför botten, som #1 sa,. :3


[Tasja]
2014-12-30 21:33
#6

Först ger jag godis ur handen. Pinienkärnor älskar alla mina. När dom tar det är dom fodertama och då brukar det gå rätt fort. Steg 2 är att jag lägger kärnan i min hand och dom tar den därifrån. Steg 3 har jag gjort så att jag öppnar burdörren och hamstrar är nyfikna så mina har alltid tittat ut. Då håller jag handen framför. Först kliver de bara upp med en eller två tassar och drar sig sen tillbaka. Så brukar det vara en vecka eller två. Rätt var det är sitter de i handen. När de gör det stilla och utan att visa rädsla tar jag min andra hand och håller om dom lite försiktigt. Går olika fort, min tuffaste var handtam på 1 vecka, den fegaste tog det 3 veckor med. 

Jag tillbringar också mycket tid vid buren och sitter och pratar med dom. Sen har alla varit inövade på hamstertaxi när jag fått dom så de har ju inte varit rädda för människor då hamstertaxi = skjuts till lekplatsen = roligt.

Annons:
Trixie034
2014-12-30 21:33
#7

Ok! nybörjare lite rädd! XD Men ska testa det!

JenniferSoderberg
2014-12-30 21:36
#8

Haha, som sagt, jag var väldigt ung vid min första hamster och var säkerligen lite hårdhänt, som barn kan vara, men hon blev tam ändå. :3


Trixie034
2014-12-30 21:39
#9

Han är jätte ointresserad av mig han bara gör annat! Help!

Cireea
2014-12-30 21:39
#10

Ta det bara lugnt! 🙂Skopa upp honom med handen. Tålamod krävs för att göra en hamster tam.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Trixie034
2014-12-30 21:42
#11

Han är nog lite trött! Hoppas jag!! XD

Cireea
2014-12-30 21:43
#12

Gör såhär att du lyfter upp honom med båda händerna och lägg honom mot dig. Du märker om han börjar känna sig orolig, lägg då ned honom i buren igen. Försök inte lirka upp honom i handen utan lyft bara, lättast så :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Trixie034
2014-12-30 21:44
#13

Och så har jag en fråga till väcker ni era hamstrar? Vilka tider sover dom? Och får man lyfta på huset?

Annons:
Trixie034
2014-12-30 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ska jag hålla så här?

Cireea
2014-12-30 21:48
#15

#13 Ibland väcker jag mina hamstrar men det är ingenting jag gör i onödan. Om jag absolut ska väcka en hamster  brukar jag oftast börja väcka en hamster ungefär en tio minuter innan jag måste ha upp den från buren så den får vakna i sin egen takt. 🙂 Jag kan väcka genom att röra i maten i skålen eller prassla med spånet sedan får hamstern komma ut från sitt bo själv. 

Mina vaknar runt 22 - 23 nu under vintern annars runt 19 på vår/sommar. Jag lyfter på husen för att ta bort eventuella matrester eller när jag städar buren.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2014-12-30 21:49
#16

#14 Ja, precis! Se bara till så han inte kan hoppa ur dina händer och ned på golvet så han gör illa sig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Trixie034
2014-12-30 21:49
#17

ok

[Tasja]
2014-12-30 21:50
#18

Skulle aldrig komma på tanken att väcka mina. Jag får snällt vara vaken tills de vaknar (runt 23 tiden på vintern, vid midnatt på sommaren och så min dvärg som är vaken till och från hela dagen).

Trixie034
2014-12-30 21:53
#19

Efter jag hållit honom så gick in i sitt Hus och blev lite rädd! :(  Kommer vänja sig sen?

Cireea
2014-12-30 21:54
#20

#18 Inte ens för veterinärbesök? 🤔 Ibland kan man ju behöva väcka en hamster, det är inget man kan göra åt om dom sover väldigt sent på kvällen. Tänk att man inte alltid kan vara vaken om man jobbar/går i skola. Exempelvis kanske buren måste rengöras, då är det ju bra mycket bättre att väcka hamstern och städa istället för att ta det "någon dag när man kan vara vaken till hamstern vaknat"..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Cireea
2014-12-30 21:54
#21

#19 Det tar lite tid men han vänjer sig allt eftersom, fortsätt bara vänja honom vid dig och din röst så ska det gå toppen!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Trixie034
2014-12-30 21:57
#22

Nisse blev trött och lade sig och sov så då kommer han vakna på morgonen och sova över dan och sen på kvällen vakna igen! Det blir jätte bra ska försöka ha det så varje dag!

Upp till toppen
Annons: