Annons:
Etiketthälsa
Läst 754 ggr
gerbil99
2014-12-17 20:18

Fråga om papova

Hej!  Glad

Har gjort en tråd om detta på "svenska hamsterföreningens" fokus sida men tänkte att det kanske är lite mer aktivitet här 👍

Har lite frågor om papova viruset som finns bland guldhamstrar. Om man ska vara hamster-vakt åt en guldhamster, vad ska man då tänka på för att vara helt säker på att inte kunna sprida smittan vidare? Hur länge måste man vänta innan man kan passa en annan guldis som då inte använder samma saker eller samma Bur? Jag tänker då på hur lång tid det tar för den luft-burna smittan att försvinna. Finns det kanske någon regel för hur många månader man borde vänta tills man tar emot den nya hamstern? Funderar

// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus

Annons:
Fiona1234
2014-12-17 20:26
#1

För det första bör man inte passa olika guldhamstrar så ofta pga papovan. Om man ska passa en ny så skulle jag säga att du bör vänta 8,5 månad innan en ny kommer då viruset kan leva utan värd djur i 8,5 månad. Papova är en droppsmitta, och inte luftburen. Som sagt, passar du hamstrar som en typ av smådjurspassning så skulle jag undvika guldar pga risken. Tänk på att även dvärgar kan vara bärare och smitta en guldhamster. Skulle ett spån med papova viruset på fastna i en dvärgs päls så kan de bära med sig det till gulden som sen kommer.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

gerbil99
2014-12-17 20:54
#2

#1 Med luftburen menade jag de droppar som kan fastna på damkornen som sen flyger runt i luften. Men det var lite fel uttryckt av mig… 😛

Det med att dvärgar kan vara smittbärare är dock lite förvirrande då det står såhär på svenska hamsterföreningens hemsida:

HaPV är en smittsam virussjukdom som bara uppkommer hos syrisk guldhamster och europeisk fälthamster. Inga andra djurarter kan bli smittade eller bära på smittan.

Men tack för all superbra och information! 🙂

// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus

Fiona1234
2014-12-17 21:34
#3

Haha jaha! :) Enligt vad jag har hört så kan de vara bärare och det säger de flesta iaf :) Ingen orsak, hoppas det var till någon hjälp! :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Upp till toppen
Annons: