Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 2133 ggr
[MikaelaR]
2014-12-15 00:47

Vad gillar din guldhamster att göra i sin bur?

Vad gillar din guldis mest att göra i sin Bur? är den en mer lugn typ som sover mycket, eller springer den mycket i sitt Hjul? går på upptäcksfärd i buren? berätta hur den är i sitt hem :)

Annons:
[MikaelaR]
2014-12-15 00:49
#1

Min guldhamster när hon först kom var hon extremt aktiv, sprang runt väldigt mycket och hade svårt att slappna av. Jag får lägga in mycket pinnar/"hundben" och sånt hon kan tugga på och lite annan hjärngympa typ som att söka efter mat i buren så är hon nöjd hon är helt lugn nu för tiden visst utforskar hon och så hon älskar att springa i sitt Hjul när hon är i rasthagen :)

[Tasja]
2014-12-15 10:45
#2

Det är olika. Min dvärghamster Charlotte letar mat (sprider alltid ut torrfodret i spånet), springer lite i hjulet, tar sig en powernap i hjulet, springer upp och ner på hyllan, sandbadar och har börjat att gräva lite gångar också. När hon är på lekplatsen springer hon i hjulet eller undersöker alla korkrötter eller bygger vidare på sitt bo i huset som står där. Sen springer hon gärna i sanden men sandbadar gör hon bara i buren lustig nog. Fast mest sover hon där :). Leker gör hon i buren och sover i lekplatsen. Lite tvärtom liksom.

Kassandra sover mest i sin Bur då den alltid står öppen och hon annars när hon är vaken är ute på lekplatsen. Där gnager hon sönder kartonger (favoritsysslan), försöker klättra på allt som går, springa lite i hjulet, kolla om matte är sugen på lite klätterlekar kanske och så kan man alltid kolla om man kan bryta sig ut. Kassandra är en randaldrottning och är alltid upptagen med nått bus som tex att riva ner tapeter, gnaga sönder pappskivor, plywood mm.

Thekla är lite mer laidback. Hon kan ibland tacka nej till att få gå ut på lekplatsen för att hon hellre chillar i buren. Mest gräver hon gångar, biter sönder sin korkmatta i hjulet, springer lite, badar i majsgranulatet. När hon är på lekplatsen far hon runt och markerar allt ordentligt, bygger bo i huset och springer i hjulet.  Sen är det jätteroligt att springa i alla papprör också.

MaaariaS
2014-12-15 14:59
#3

Frans älskar att gräva och sova,så han har ett grävtorn där han kan gräva och s¨har han tre Hus att sova i 🙂

Albert har bara bott här i mindre än en vecka, men han gillar att leta mat så han får maten utslängd i buren så han får leta reda på den.🙂

Såklart får även Frans maten utslängd på golvet i buren 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Elinim
2014-12-15 20:25
#4

Min guldis Baltazar ääääälskar att sova, och att ägna sig åt att bygga bon så hans sovstunder blir så bekväma som möjligt 😉 Han är en riktig grävhamster också, typ 1/3 av samla-lådan består av ett 10cm-lager Sand, andra halvan är minst 15 cm carefresh. Där älskar han att bygga egna små sovhålor. Just nu har han 5 krypin + ett egengjort som han varierar mellan att använda som sovställe, matförråd och gömställe. Jag brukar gömma mat åt honom varje dag som han älskar att gräva efter. När han är ute i rasthagen tycker han om att tugga på alla olika kartonger som är där, gräva i sandbadet, och försöka ta sig in till sitt favoritställe. (jag brukar sätta för lite kartonger för att ge honom en utmaning😉)

Fiona1234
2014-12-15 20:30
#5

Mina älskar att tvätta sig eller springa lite grann i sitt Hjul, sen så vill dom gärna ut och utforska 😉

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

annlen68
2014-12-16 21:58
#6

Vi har ett tjockt lila rör (ett sånt där man kan dra ut och böja), det älskar hon att springa igenom :)  Hon har liksom en bana där hon springer över vippbrädan, in i röret och uppför bron till hustaket o s v…😃 Tvätta sig gör hon också ofta och omsorgsfullt :)

Annons:
[Tasja]
2014-12-17 17:52
#7

Överdriven tvättning (alltså mer än efter vaknandet) är dock en överslagshandling och inget positivt.

annlen68
2014-12-17 20:38
#8

#7   Får jag fråga vad du menar med "överslagshandling" ?  Ett självuppfunnet ord eller?

Fiona1234
2014-12-17 21:29
#9

#7 Inget jag någonsin hört talas om och inget jag tror på heller.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[MikaelaR]
2014-12-18 03:45
#10

Jag har inte heller hört talas om det

Elinim
2014-12-18 11:07
#11

En överslagshandling kan uppkomma då ett djur upplever en konflikt i vad den egentligen vill/måste göra. Exempel: om två fågelhanar slåss kan deras motivation för att anfalla vara lika stor som motivationen till att fly. De kan då bli så förvirrade att de istället börjar putsa sina fjädrar. Putsningen = överslagshandling,

Har dock mycket svårt att se att det är detta era hamstrar skulle hålla på med. Tror snarare bara att de tycker om att hålla sig rena och fina. :) Tycker det är tråkigt att anta att det skulle röra sig om ett negativt beteende.

Whippet
2014-12-18 17:41
#12

Han brukar vilja gå bakom toaletten och det på natten så det låter fruktansvärt högt, sedan brukar han springa upp på huset och sedan springa ner för att sedan börja gräva någonstans osv meeeen jag älskar honom sjukt mycket ändå 😍

I'm out Vilar huvudet i handen

annlen68
2014-12-18 20:45
#13

#11  Ja det är snarare ett tecken på att något är "fel" när hamstrar missköter sin hygien…..

Annons:
Tipsi3
2014-12-20 12:18
#14

#7 För hamstrar är det ingen "överslagshandling". De sköter sin hygien själva, genom putsning, och det sker vanligtvis flera gånger om dagen. När saker fastnat i pälsen, efter toabesök, vid nya platser etc. exempel på där de gör det, det är naturligt för dom och det är snarare positivt att de gör det, för om en hamster inte putsar sig kan det tyda på att något är fel. ;)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Lol V Stein
2014-12-20 17:46
#15

Försöka rymma är alltid prio ett! Därför måste buren undersökas, centimeter för centimeter, ofta, ifall ett hål dykt upp 🙂. Gräva är nummer två, trea är obegripliga byggprojekt (för oss människor, de är säkert helt logiska för en hamster). Projekten går ofta ut på att hon flyttar runt saker och skapar små berg av bomaterial och spån, eller begraver typ ett trähus i spån. Mest imponerad blev jag över hur hon lyckade släpa en klöspyramid i lera tvärs över buren, minst 45 cm, över ett flertal hinder.  Hon är en mycket energisk dam!

Erica01
2015-01-02 15:40
#16

Min hamster är (väldigt!) renlig av sig och måste tvätta sig minst en kvart innan han kan komma ut utanför buren.:) När han var yngre ( är 2 1/2) sprang han mycket i sitt Hjul, men nu sover han lite mer. Är ändå väldigt pigg och springer i hjulet varje natt! :D Han är också väldigt nogrann med bäddningen ;)

Trixie034
2015-01-02 20:15
#17

Min hamster älskar att springa på sitt tefat!

Upp till toppen
Annons: