Annons:
Etiketthälsa
Läst 1911 ggr
Majaa12
2014-12-13 21:14

Hjul innan 5 månader?

Tycker ni att det är okej att låta hamstern springa i ett Hjul innan den är 5 månader?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Yuuuhanna
2014-12-13 21:16
#1

Så länge hjulet är tillräckligt stort och inte hamstern springer i det för mycket?


gulzebra
2014-12-13 21:55
#2

Med risk för att bli halshuggen anser jag att Hjul är ett jävelskap som bör undvikas alldeles oavsett ålder.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Fiona1234
2014-12-13 22:02
#3

Nja, jag skulle säga nej. En hamster växer tills den är 5 månader gammal. Har man då ett för litet Hjul till den hamstern så kan lätt ryggen växa fel då hamstrar överlag är väldigt sköra. Har man dock ett stort Hjul på 29 cm så anser jag det som okej att börja med hjulet runt 2-3 månaders ålder ifall den inte överanvänder hjulet. #2 Hur menar du då? Det finns Hjul utan den såkallade saxtekniken.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

gulzebra
2014-12-13 23:16
#4

#3 Saxteknik? Vad menar du då?
Jag är av åsikten att Hjul i sig är en kass ersättning av naturlig aktivering. Ser hellre rejält rymliga burar (om ens burar, hamstrar passar i mina ögon bäst i rejäla akvarium) där hamstern har gott om yta att springa på och gott om aktivering som ger hamstern möjlighet till naturligt beteende.

Därmed inte sagt att alla Hjul alltid är dåliga, men Hjul överlag är i mina ögon ett otyg och somliga självklart sämre än andra.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[MikaelaR]
2014-12-14 03:00
#5

Jag tycker det är ok eftersom det inte finns något vetenskapligt belägg på att det verkligen är skadligt men för att vara så säker som möjligt kan man ju innan hamstern blivit 5 månader bara ha Hjul i rasthagen osv(alltså ej fri tillgång)

[Tasja]
2014-12-14 10:49
#6

Här är Hjul ett måste direkt (och i enlighet med nya forskningsrön). Trots att mina burar (eller det är väl mer terrarium kanske) är över 1m² och mina hamstrar är ute minst 8 timmar på sina lekplatser som är 2 x 4 meter resp 2 x 3 meter så använder de också sina Hjul. Inte mycket men de tar sig en löptur lite då och då. Så nog behövs hjulen. Men de ska vara stora! Minst 27 cm i diameter helst 30 cm.

Annons:
Elinim
2014-12-14 10:54
#7

#4 Även om hamstern har en rymlig Bur eller ett akvarium så ska det ju ganska mycket till för att den ska lyckas springa runt 4-5 km i det under en natt, som den gör i det fria. Varför är det då så dåligt att ha ett stort Hjul som komplement? 

Jag ser hjulet som ett viktigt redskap för en hamster i fångenskap, så att denne kan få utlopp för all energi och träning den behöver.

[MikaelaR]
2014-12-14 10:57
#8

Jag tycker inte att Hjul är dåligt håller med #7

Fiona1234
2014-12-14 12:11
#9

Jag tror många har blandade åsikter ang Hjul. Men jag har hört ifrån erfarna registrerade uppfödare att Hjul inte ska användas innan hamstern är 5 månader gammal.

#6 Du kan inte jämföra livet för en guldhamster i Tyskland, som i Sverige. Vi verkar ha andra lagar om hur stor en hamsters Bur minst måste vara. Om ni i Tyskland måste ha Hjul på en gång, visst. Men det kan ju vara annorlunda i Sverige? Hjul är något som i de flesta fall nästan blir som ett beroende hos unga djur, och det har jag märkt av egna erfarenheter.

Jag säger inte att Hjul är dåligt på något sätt. Men jag håller fortfarande fast vid att en hamster inte ska ha Hjul innan 4-5 månader. Djuret är inte färdigväxt. Det är som att man kan ta en kull när djuret är 2-3 månader? Det är inte färdigväxt åt något av mina exempel.

Ni verkar tro att jag ratar hjulet helt, det gör jag inte. Jag säger bara att djuret inte har den styrkan att kunna springa som en galning i sitt Hjul när den inte färdigvuxen.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[Tasja]
2014-12-14 13:20
#10

Jag stöder mig på erfarna forskare, du på registrerade uppfödare. Jag tror ju att forskarna har mer kunskap, har sett mer hamstrar osv.

gulzebra
2014-12-14 13:30
#11

#7 Jag har inte påstått att alla Hjul i alla situationer är dåliga. Jag har påstått att Hjul överlag är skit och skulle gärna se att de inte användes alls. De är i de flesta fall dåliga och borde i mina ögon ersättas med mer yta och mer naturlig aktivering utefter hamstrars naturliga beteende som jag upplever att hamsterfolk generellt är grymt dåliga på då hamstrar mest ses som djur som bara springer jämt (kollar man burtråden här har det ju gått grymt mycket framåt på flera håll däremot!).

Det går alldeles utmärkt att skippa Hjul med stor yta, förutsatt att det på den ytan faktiskt finns vettig aktivering. Been there, done that, och skaffar jag hamster igen blir det repris på det. Bland de hamstrar jag haft har hjulet aldrig varit något som avgjort hamsterns välmående utan den avgörande faktorn har varit just burens storlek och övrig aktivering - och med gott om plats och övrig aktivering har Hjul varit helt överflödigt.

#9 Skulle du kunna svara på vad du menar med saxteknik så blir jag glad, jag kan inte dra mig till minnes att jag hört uttrycket förut och är seriöst nyfiken på vad det är 🙂

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Elinim
2014-12-14 14:21
#12

#11 Tycker du säger emot dig själv lite, när du först skriver "Jag har inte påstått att alla Hjul i alla situationer är dåliga" Men sedan skriver "hjul överlag är skit och skulle gärna se att de inte användes alls". Varför menar du att Hjul över lag är skit och att de helst inte bör användas alls? 

Det är viktigt att komma ihåg att alla hamstrar är olika. Vissa lägger helst sin tid på att gräva, andra är mer för att springa. Jag har haft båda typer, och jag erbjuder alltid både stora grävmöjligheter, och möjligheten att springa fritt i ett rum eller en rasthage (beroende på hur trygg hamstern känner sig) varje dag. Trots detta har vissa av mina hamstrar tyckt om att springa i sitt Hjul, medan andra inte sprungit i det ö.h.t. 

Av dessa anledningar håller jag inte med dig i att Hjul är dåliga överlag och att de helst inte bör användas. Jag tycker att hjulet alltid bör finnas till hamsterns förfogande (ev. då hamstern är över en viss ålder), liksom andra hjälpmedel hamstern behöver för att få så mycket stimulans som möjligt.

Zaviie
2014-12-14 14:33
#13

Jag tycker det är helt okej att vänja dom tidigt korta stunder om man har ett stort säkert Hjul. Skadorisken ligger ofta i vissa typer av Hjul och för små Hjul (så de ej kan springa rakt) till Guldhamster anser jag att det bör vara minst 28-29cm i diameter (oavsett ålder).

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Annons:
gulzebra
2014-12-14 15:12
#14

#12 Jag säger inte emot mig själv. Överlag betyder inte alla och alltid. Jag anser inte att alla Hjul alltid är dåliga utan just att Hjul överlag är skit, jag vet inte hur jag ska förklara det på ett tydligare sätt? Jag har inga problem med att Hjul används som komplement i de fall hamstrar faktiskt får gott om yta och aktivering i övrigt, problemet jag har med Hjul är att det tenderar att ses som fullgod aktivering och får ersätta utrymme och aktivering och jag skulle således föredra om de inte användes alls.

Självklart är hamstrar olika, jag har inte påstått annat - men hamstrar som gillar att springa kommer göra just det varesig de har Hjul eller inte om man bara ger de den möjligheten. Hjul är inte något som är naturligt för en hamster och således inget en hamster saknar om man låter bli att sätta ner ett Hjul till den. Springandet i sig kan självklart saknas oavsett men går att tillgodose utan Hjul.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Tasja]
2014-12-14 15:28
#15

Jag tror jag fattar vad Gulzebra menar. Kan ta en av mina som exempel. När hon kom till Hamsterhjälpen så sprang hon så mycket i sitt Hjul att hon sprang tassarna blodiga och fick lov att få veterinärvård. Hos Hamsterhjälpen sitter hamstrarna i burar som är 100x60 cm eller 120x50 cm och får regelmässigt komma ut på lekplats (men inte varje dag då många hamstrar delar på platsen) det var förmodligen väldigt mycket större än vad hon haft innan. Så under tiden hon var där blev det bättre, men hon var fortfarande en hjuljunkie. 

Hos mig har hon en Bur som är 2 m x 60 cm och kommer ut varannan natt 8 timmar eller mer på en lekplats som är 4 x 2 meter. Hon springer fortfarande i sitt Hjul men nu mer normalt. Hon springer väldigt mycket på lekplatsen över och under alla saker hon har där, gräver gärna i buren osv. Där är hjulet ett komplement inte en ersats till tillräckligt med plats i Bur och lekplats. Men å andra sidan, om hon inte hade fått sprungit av sig sin stress i Hjul när hon hölls på för liten yta, kan man ju fråga sig hur hon skulle må då? Det är ju inte heller någon dröm att både ha för liten plats och vara utan Hjul

Svår fråga men jag är helt klart för Hjul OCH rejält med plats, åter tänk på att hamstrar är små men kräver MYCKET plats (vilket tyvärr många missar) och snälla, ge dom den! I det fria springer de ca 5 km på en natt och gräver mycket gångar och bohålor. När vi håller de i fångenskap måste vi kompensera det. Det gör man inte utan Hjul, i en liten Bur med för lite strö.

gulzebra
2014-12-14 15:57
#16

#15 Jag kan förstå tanken bakom det här med att låta hamstern få springa av sig sin stress när den bor i en skitbur, att det vore sämre utan - men jag håller inte med där heller riktigt.

Tänk er att hjulet inte existerar. Hamstern har fortfarande samma behov men man kan inte sätta ner ett Hjul och vara nöjd så. Skulle en traditionell hamsterhållning se likadan ut som nu, med en fjuttig klassisk hamsterbur med lite spån, ett Hus och kanske ett rör, eller skulle den gå mot rejäla burar med djupt strö, strö som går att gräva gångar i, med födosök, med olika material och andra former av aktivering? Det en hamster behöver är inte ett Hjul utan att få utlopp för sitt naturliga beteende och hjulet ses alldeles för ofta som ett bekvämt sätt att ge det där utloppet utan att det faktiskt är tillräckligt. Det är där jag menar att hamsterfolk överlag brister i sin djurhållning, man stoppar hamstern i en hamsterbur och stoppar in ett Hjul och kanske lite leksaker och tror att det är tillräckligt utan att tänka på att hamstrar naturligt gör mer än att springa - sen sitter man och är förvånad över att hamstern har stereotypa beteenden. Hur ofta ser man inte folk som får rådet att stoppa ner Hjul om en hamster gnager galler, istället för att faktiskt förbättra levnadsmiljön?

Det blir för mig lite som när hästfolk (främst söderöver turligt nog) istället för att ge sina hästar ordentlig utevistelse stoppar in de i en skrittmaskin en stund - skrittmaskinen kan säkerligen göra nytta men den generella användningen gör att jag hellre skulle se den försvinna från jordens yta.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Upp till toppen
Annons: