Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2926 ggr
[MikaelaR]
2014-12-13 00:40

Vad använder ni som rasthage?

Vad använder ni som rasthage till er/era guldhamstrar?

Annons:
[Tasja]
2014-12-13 10:58
#1

Min dvärghamster har väggar av plywood som sitter ihop med kardborreband. Hon gnager inte och försöker inte rymma. Är dessutom bara där under uppsikt.

De stora (guldhamstrarna) har sina lekplatser avgränsade av plexiglas. Men då är de byggda så två (under burarna) och tre (hos Kassandra) väggar är rumsväggarna. Den vita skivan till höger hos Kassandra skyddar bara mina böcker :) Dessa är säkrade och hamstrarna är ute hela nätterna eller när de vill (Kassandra har fri tillgång).

Dvärgvädur
2014-12-13 12:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En jättestor kartong som är hopfällbar, han befinner sig såklart endast där under uppsikt. 

Funderar på att fixa ett bättre alternativ :)

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[MikaelaR]
2014-12-14 03:07
#3

Fint och bra tips till rasthagar, jag funderar på att fixa en kartongrasthage :)

Jegiro
2014-12-15 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vad snart med kardborreband! Har funderat länge på hur jag ska få ihop träskivor. Så just nu har jag en kartonghage som kan vikas ihop och skjutas under sängen. Han gnager faktiskt inte på den, men känner att jag ändå vill ha uppsikt när han är där i. Även ett perfekt ställe att ha grävtornet på :D

annlen68
2014-12-15 11:59
#5

Har en rasthage i sex gallersektioner som vi köpt på Djurmagazinet. Enkel att fälla ihop och ställa undan efter användning, eftersom vi tyvärr inte har plats att ha den framme hela tiden.

Fiona1234
2014-12-15 20:37
#6

Alltså denna hage är den bästa jag har haft! Jag köpte för länge sedan en galler hage som var i gallersektioner men det funkade i 10 sekunder, sen så kom ju hamstern på att man kunde ta sig över. Så den var bara att lämna tillbaka…

Men strax efter så satt min pappa ihop en enkel (men fantastiskt bra) hage av vanliga träplankor. Längden är 2 meter, bredden är 1 meter och jag tror höjden ligger runt 40 cm. Jag har knappt haft någon som har tagit sig över, men har haft några skickliga smitare som har puttat Hus mot kanten och kastat sig över 😛

Eftersom jag brukar lämna hamstrarna själva i hagen en halvtimme ungefär så måste jag ha en rejäl hage som inte en hamster kan ta sig ut ur.

Hur den sitter ihop ser ni på bilderna 🙂

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
Jegiro
2014-12-15 21:06
#7

Också en grymt smart lösning! Det blir hem å snickra i jul;)

[MikaelaR]
2014-12-15 23:09
#8

Snyggt :)

uz00x
2014-12-19 19:34
#9

Vi har ett badkar här hemma som inte får användas (det ger vattenskador i taket under) så däri brukar jag släppa ut Rex med en filt för att det inte ska bli så kalt ch massa leksaker :) Funkar underart! :)

ScarletMajesty
2014-12-20 02:36
#10

Vi använder vår toa, finns inget för hamstern (eller gerbilerna) att bita på och det är stort så finns massor av möjligheter att bygga runt :) varje gång de kommer in dit så är det olika. Bekvämt att dessutom kunna stänga dörren och sedan ha löst där inne 1-2 timmar åt gången :)

Jegiro
2014-12-20 12:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Vill bara tipsa om en smart grej min pappa kom på. Köp en pallkrage! Det är en hopfällbar träram med gångjärn som är tänkt att man ska fylla med jord och plantera i. Just nu kostar de 129kr på de första stora byggvaruhus (hornbach, bauhaus etc.) men till sommaren brukar de säljas ut för femtiolappen. Finns i obehandlat trä eller svartmålad! Perfekt som rasthage då den är 20cm hög och 120x80 i storlek :)

Fiona1234
2014-12-20 12:46
#12

Pallkragar är okej att använda, men eftersom höjden är så låg så tar dom sig över på en gång, så man borde därav ha ett lock på om man lämnar hamstern :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Jegiro
2014-12-20 14:39
#13

Tänkte att det var lågt först. Men eftersom jag aldrig lämnar honom ensam känns det som ett fantastiskt och billigt alternativ. Vill dom rymma kan dom alltid rymma liksom :) gäller bara att få in en liten klo i sån spricka/galler/hål eller skjuta en toarulle mot väggen och sen är de över :p så länge hagen är tillräckligt intressant inredd kommer din hamster inte ha tid att rymma :)

Annons:
Fiona1234
2014-12-20 15:23
#14

Haha mina ska alltid ut till större, även fast lekhagen är 2 meter stor… Men jag lämnar ju mina själva i hagen så jag måste ha en högre, annars funkar säkert pallkrage bra :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[Tasja]
2014-12-20 16:19
#15

Pallkragar kan man ju stapla, köp två!

Evovva
2014-12-20 17:24
#16

Jag köpte den minsta expedit hyllan på IKEA den är ca 40cm hög och 1m i fyrkant. Struntade att sätta i hyllorna satte bara ihop kanterna. Funkar jättebra.

Upp till toppen
Annons: