Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 1190 ggr
[MikaelaR]
12/11/14, 4:34 AM

Hairless hamster

Vad tycker ni om "Hairless hamster" ? alltså nakna hamstrar utan päls, ni kan googla hur dem ser ut genom att söka på "hairless hamster"

jag har hört att det inte är ok att avla fram dem i sverige, men om det hade vart ok hade ni vart intresserade av en sån hamster? jag skulle iallafall inte vara intresserad av flera anledningar!

Annons:
Cahira
12/11/14, 4:52 AM
#1

Jag såg detta inlägg på senaste inlägg och blev tvungen att googla på deras hälsa. Detta är vad jag hittade.

Hairless Gene
I've added the Hairless gene to this list since improperly breeding hairless can lead to the death of entire litters.  Basically hairless females should never be bred since they generally have trouble producing enough milk to sustain a litter.  Hairless females must be carefully placed in pet homes who understand the potential problems which occur when breeding these animals..  Placement in pet stores would be strongly discouraged since they cannot be relied on to provide proper information on this serious issue.

As I understand it, the cells in the mammary glands which produce milk and ducts are derived from epidermal cells (the skin layer).  The defect in fur deficient animals (hairless) is also an epidermal cell defect.  It's the damage in the hair follicles which produces the absent coat.  The defect in the mammary glands is evidenced as insufficient or absent lactation.  One would think that the severity of one correlates with the severity of the other, but I have seen no research to prove this.  We do know that people with hairless hamsters report that the hairless females typically have trouble raising the young.

How can we avoid this?  Very easily.  Only hairless carrier females should be used for breeding.  Hairless males may be used safely as may hairless carrier males.  All babies, male or female, from hairless lines should be carefully placed in homes who know that the line includes the hairless gene.  Thus, if hairless pups pop up in later litters, people will not be alarmed.  We've heard reports of people having a hairless pup in a litter and attempting to treat its hairloss problems.

(källa: http://www.chahamsters.org/gendefects.html )

Tror inte det är något fel med att skaffa en nakenhamster så länge man förstår vad skötseln av en skinnbebis innebär och köper av någon som vet vad denna genetik innebär och kan ställa frågor om att ha nakenhamster, varför de valde att ta denna kull och liknande frågor. :) Jag är svag för nakendjur och tycker det är intressant att se nakengenen poppa upp i så otroligt många djur!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[MikaelaR]
12/11/14, 4:55 AM
#2

#1 Intressant information :) svenska hamster föreningen har iaf bestämt sig för att inte godkänna att man avlar fram nakenhamstrar. Nakendjur kan vara fina, jag gillar chinese crested dog :)

Cahira
12/11/14, 5:23 AM
#3

#2 Ja jag förstår att dom inte vill ha sån Avel eftersom det är sån risk för sjuka djur eller att ungarna lider. Jag gillar också chinese crested dog men det vet du nog redan. 😃 Skulle älska att ha fler nakendjur men får se hur det går med den saken. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lia
12/11/14, 9:47 AM
#4

Jag gillar inte nakendjur över huvud taget. Människor får räcka 😃

panini
12/11/14, 10:10 AM
#5

Jag tycker att domr jättesöta :') Om det inte hade varit för att de ofta får Sjukdomar mm, så skulle jag gärna ha skaffat en :)

Upp till toppen
Annons: