Annons:
Etikettallmänt
Läst 1875 ggr
panini
12/10/14, 10:13 PM

Hur gör ni?

Hur gör ni när ni får hem en ny hamster och ska börja vänja dom vid en. Brukar ni vänja dom redan samma dag, börja direkt när ni får hem dom, vänta några dagar osv. Jag tror att vi alla gör olika så skulle vara bra att veta hur andra gör :)

Annons:
NinniH
12/10/14, 10:33 PM
#1

Hur jag gör varierar faktiskt från hamster till hamster. Samma dag som de hämtas hem brukar jag dock låta de vara i fred. Men redan dagen efter börjar jag sätta ner handen i buren för att se hur de beter sig. De som klättrar upp direkt fortsätter jag hantera som vanligt efter det, men de som behöver lite mer tid att vänja sig går jag lite mer varsamt fram med. 🙂 En bra början då kan ju vara att bara sitta vid buren och prata med hamstern när den är vaken. På så sätt vänjer den sig vid ens röst och även lukt och kan då lättare känna sig bekväm med hantering sen.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

GHH
12/11/14, 12:21 AM
#2

Jag brukar vänta 2 dagar sen börjar jag vänja dem vid handen om det behövs. Är den redan handtam hanterar jag den som vanligt :)

Uppfödare på Guldhjärtats hamsteruppfödning  http://guldhjartatshamstrar.weebly.com

[MikaelaR]
12/11/14, 12:40 AM
#3

Jag skulle låta hamstern vänja sig vid sitt nya hem och sen när det kändes rätt börja hantera den :)

Zaviie
12/11/14, 1:40 AM
#4

Det beror helt på hamstern, vill den komma upp (gå upp själv i handen) så får den det annars låter jag den vara om den är rädd av sig.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

annlen68
12/11/14, 12:18 PM
#5

Vi gjorde som man bör göra; lät henne vara ifred de första par dygnen i buren. Sedan började vi försiktigt vänja henne med våra händer o s v…

[Tasja]
12/11/14, 10:10 PM
#6

Jag har gjort olika. Jag fick hem Kassandra och Thekla samtidigt (systrar) som 9 månader gamla. Thekla var väldigt på redan första dagen och försökte smita ut så fort jag öppnade skjutdörrarna. Så hon fick redan första dagen åka Hamstertaxi (papprör) och gå ut på lekplatsen. Kassandra behöver ungefär en vecka innan hon var intresserad av det. Handtama blev dom efter ungefär 2 veckor, då var båda fodertama innan. Nu är Kassandra den som är mest tam (lär plåster och klättra på matte är det roligaste som finns) och Thekla lite mer avvaktande men  är fullt handtam. 

Charlotte var ju 1,5 år när jag fick henne och hon var fullt handtam. Hon klättrade upp i min hand redan dag 2.

Wonder som kommer i slutet av december är då 2 månader. Få se hur hon är då, hittills är hon inte ett dugg tam då hon mest ligger i huset och äter (var underviktig när hon kom till Hamsterhjälpen) men det är ju för henne just nu det viktigaste. Tam hinner hon nog bli med tiden :)

Annons:
annlen68
12/11/14, 10:26 PM
#7

#6  Hamstertaxi 😃  Dagens bästa tror jag 😃

Upp till toppen
Annons: