Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 8093 ggr
[MikaelaR]
2014-12-05 19:41

Vilket hamsterhjul använder du just nu?

Vilket Hjul använder du till din guldis just nu? jag använder nobby hamsterhjul 20 cm, jag har hört både bra och dåligt om det hjulet men jag tycker det funkar bra. Vilket Hjul skulle du helst vilja ha till din guldhamster eller är du nöjd med ditt nuvarande? jag skulle kanske helst vilja ha trixie silent wheel eller ett trähjul :)

Annons:
Whippet
2014-12-05 19:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag använder detta trähjulet :) 20 cm

I'm out Vilar huvudet i handen

[MikaelaR]
2014-12-05 20:00
#2

#1 Ett sånt funderar jag på å skaffa när jag har större Bur (;

[Tasja]
2014-12-05 21:53
#3

Men 20 cm är ju alldeles för litet för en guldhamster. Minst 27 cm i diameter ska det vara. 20 cm är för Robohamster. 25 cm för dvärgar och 27 eller 30 för guldisar.

Jag har Woodent Wheel (3 st) eller Trixi Silent Wheel, (3 st) alla i storlek 27 cm (även till min dvärg)

Tess_294
2014-12-05 22:08
#4

Har ingen guldhamster än så har inget Hjul än, och vet inte heller vilket jag skall köpa.

#3. Det minsta som gäller är 15cm för dvärghamstrar ( förutom Roborovski där minsta är 10cm ), och 20cm för guldhamstrar.

Helst skall det vara 20cm för dvärg ( förutom Roborovskisarna då 15cm går bra för dem  ) och runt 27cm för guldhamstrar.

Och tror att TS hamster inte är så stor / gammal så hen klarar sig med 20cm för tillfället.

[MikaelaR]
2014-12-05 22:14
#5

Min guldhamster är runt 5 månader… men enligt svenska hamsterföreningen är ett 20 cms Hjul ok som minst till en guldhamster så :)

[Tasja]
2014-12-05 22:14
#6

Herregud. Tur man inte bor i Sverige. Det där är alldeles för små Hjul

Här är 27 cm för små guldisar, 30 cm för normala och stora hamstrar.

25 cm eller helst 27 cm för dvärgarna och 20 cm för Robos.

Jag blir ärligt sagt verkligen ledsen när jag ser hur illa det är.  Är okunnigheten så stor i Sverige? Det måste ju jobbas på det och en bra början är ju att ansvariga för sådana här sajter i alla fall har bra mått på Bur och Hjul.

Annons:
[MikaelaR]
2014-12-05 22:19
#7

#6 Nu tycker jag du har en ganska sur ton emot mig? min guldhamster är inte ens så stor ännu och jag håller med dig om att jag inte har tillräckligt stor Bur eller Hjul åt min guldhamster i längden och jag ska absolut skaffa både större Hjul och Bur åt min guldhamster så fort jag flyttar större. Jag ville som jag skrev i mitt första inlägg skaffa en trixie silent wheel den är 28 cm. Sen ska jag skaffa en mycket större Bur än vad jag har nu redan om några/någon månad när jag flyttat till min nya lägenhet jag mår bra av att se mina djur må bra men i sverige är allt det jag har lagligt och jag tycker du borde fråga mig varför jag har det jag har istället för att börja prata om okunnighet och vem som ska vara ansvarig för en sån här sajt. Jag tycker du har gjort det väldigt fint för dina hamstrar och jag tror det inspirerar många andra att göra likadant/likt.

[Tasja]
2014-12-05 22:26
#8

Nä, jag menar inte bara specifikt mot dig utan är lite chockad över att man inte kommit längre i Sverige som ju så gärna skryter om sitt djurskydd och pratar ner andra länder. Och eftersom jag inte haft hamstrar på 30 år trodde jag utvecklingen hade kommit längre. Och en bra början är ju att informera. Sur är jag inte, mer som sagt oerhört förvånad. Vill inte heller påstå allt är super här, finns mycket dåliga saker här med, men i alla fall de stora sajterna är väldigt noga med att informera och att hänvisa till forskning som ger belägg för det de säger.

[MikaelaR]
2014-12-05 22:28
#9

#8 Det är bra att du informerar då. Det är väl klart hamstrarna borde ha stora burar mycket underlag och gärna stora Hjul, det vore en dröm om alla kunde uppfylla det och jag ska bli bättre jag med. Jag rekommenderar inte alls att någon hamster ska ha den buren jag har nu eller hjulet men det är ok under en kortare period.

Tipsi3
2014-12-09 07:19
#10

Jag har Trixie Rodent Wheel , 28 cm, till mina guldar och det funkar bra! 

 Mina guldar är nöjda och allt funkar, så det är ett Hjul jag rekommenderar! 🙂

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

[MikaelaR]
2014-12-09 12:12
#11

#10 Jag vet redan att det inte rekommenderas att ha Hjul innan 5 månader men det finns inga vetenskapliga belägg på att det verkligen är så, använder man hjulet då och då innan den är 5 månader tror jag verkligen inte den tar någon skada jag har inte hjulet inne på heltid utan i rasthagen.

Zaviie
2014-12-09 12:50
#12

#10 Var rekommenderar SHF inte Hjul före 5 månaders ålder? Länka gärna.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Fiona1234
2014-12-09 21:24
#13

Jag tror faktiskt inte att SHF har den rekommendationen utskriven på hemsidan. Dock så har många registrerade uppfödare den rekommendationen.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
Fiona1234
2014-12-09 21:37
#14

Jag använder dessa typer av Hjul! Jag tycker själv att trähjul och faktiskt att nät hjulen är bäst. Men de olika sorterna av plasthjul funkar väl också helt okej 🙂

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Tipsi3
2014-12-11 07:33
#15

Hade den inte? Har läst det på så många sidor, och fått rekommendation av SHF:s medlemmar, att jag måste blandat ihop! Men nej, isåfall gör de nog inte det, men många har som Sofia skrev den rekommendationen! :)

#11 Nope ingen skada lär det ju ta, men fick uppfattningnen av att du hade hjulet på heltid, men i rasthage låter ju rimligt :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

CamillaS
2015-01-23 23:49
#16

Suck, ska man känna sig dum nu, som precis köpt ett trähjul på 20 cm enligt denna tråd? 😕

Cireea
2015-01-24 00:16
#17

#16 Det ska du ABSOLUT inte göra! 

20cm är fullkomligt lagligt och bra till en början, sen kan man uppgradera om man anser att hamstern behöver ett större Hjul. Jag har själv ett par på 20 cm och dom funkar hur bra som helst till de yngre hamstrarna.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

CamillaS
2015-01-24 10:16
#18

#17 Ok. Hmm får hoppas att hon inte blir så stor då. ;) Ah det blir vel till att uppgradera senare då om hon växer ut det. :)

anna.fogel
2015-02-23 20:11
#19

Fick hem Stellas Wonderland trähjul idag. Det är 29cm stort och står fint och stadigt när hon springer. Och det enda ljudet som hörs från det är av hennes små klor! Ett Hjul som jag absolut rekommenderar. Kostade 149kr på zooplus.se.

Whippet
2015-02-23 20:14
#20

Tajsa det räcker väl ändå att hamstern kan springa med rak rygg? tycker 30 cm är alldeles för stort!! 🤫

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Dvärgvädur
2015-02-24 10:42
#21

Har bara trähjul från Karlie Wonderland :)

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

CamillaS
2015-02-24 20:00
#22

Har ett trähjul från Trixie på 22 cm.

Majaa12
2015-02-24 20:48
#23

Jag har ett speedy motionshjul som är 29 cm (:

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Tipsi3
2015-02-27 10:23
#24

Nu har jag även ett näthjul, som Sofias längre upp i tråden, som får plats i min duna medium. Det är på 23-25 cm :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

tötenöten
2015-02-28 11:28
#25

Har ingen egen hamster, men undrar hur det är ni tycker om flying saucer hjulen? :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Juliastrom
2015-03-01 15:52
#26

min tös är 7 veckor, behöver hon inget Hjul då? Räcker det att ha det i rasthagen (när jag kan börja hantera henne mer)?

Whippet
2015-03-01 18:27
#27

#26 När hamstern är 5 månader kan man börja använda Hjul heltid, så svar nej du behöver eller Ska inte ha Hjul än, det går att ha det i rasthagen lite ibland men inte hela tiden.

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Upp till toppen
Annons: