Annons:
Etiketthälsa
Läst 1226 ggr
[MikaelaR]
12/4/14, 1:41 AM

Hamsterboll Ok eller ej?

Är hamsterboll ok eller ej? jag har redan en egen åsikt men skapar en undersökning/diskussion om detta eftersom många undrar vad andra tycker.

Annons:
[MikaelaR]
12/4/14, 1:42 AM
#1

Jag tycker hamsterboll verkar vara stressande svårt att veta om hamstern får ut så mycket av det men vissa säger att det verkligen funkar för deras hamstrar och i vissa fall kan det kännas mer ok men jag själv skulle aldrig använda det :)

Nareg80
12/4/14, 2:10 AM
#2

Vad menas med hamsterboll? Menar du Hjul?

[MikaelaR]
12/4/14, 2:35 AM
#3

#2 Nej. Jag menar hamsterboll, googla hamsterboll om du undrar vad det är.

[Twiggys]
12/4/14, 6:33 AM
#4

Jag tror inte att hamsterboll är bra, de springer utan att kunna se hinder och kolliderar nog lätt med möbler och dyl.

Mirre395
12/4/14, 6:40 AM
#5

Jag tryckte på "annat svar":) Det beror mycket på omständigheterna. Skulle det gå att låta hamstern springa i en stor hage eller på golvet så är det mycket bättre. Det kan vara väldigt svårt att veta om hamstern vill ut ur bollen och det kan vara mycket läskigt för många hamstrar att vara instängda och inte ta sig ut. Jag har själv inte hamsterboll för jag tycker det är mycket bättre för hamstern att springa på stora ytor och gå på uptäcksfärd men också lätt kunna signalera när den vill till sin Bur igen. Men för vissa hamstrar och hamsterägare så funkar det bra:) Just min hamster är inte förtjust och får panik. Men om hamstern vill, och om man har en stor boll samt uppsikt så tror jag det funkar bra för dem flesta hamstrar:) Något som jag inte tycker är okej att göra är att bara dumpa hamstern en timme utan uppsikt för att göra något annat. Det är faktiskt väldigt dålig ventilation i bollarna och en för lång vistelse kan leda till ett och annat.

Wellcraft
12/4/14, 7:57 AM
#6

Inget jag någonsin skulle stoppa mina små vänner i någonsin.
Anser det vara rena rama djurplågeriet och ganska så förlegat.
Undra vad folk skulle säga om man stängde in en katt i en sådan, eller t.om en råtta(att dem har svans spelar ingen roll, finns så pass stora bollar att svansen utan problem får plats)? En råtta skulle aldrig tillåtas stängas in i en sådan utan ramaskri, men tyvärr är det lite accepterat att göra vad som helst med hamstrar.
I en sådan boll kan hamstern inte bromsa snabbt eller ordentligt, den dundrar in i väggar och andra slags hinder och råkar hamstern sätta för mycket fart kan det sluta med att den snurrar runt i bollen upp och ner.
Om hamstern bajsar eller kissar så tvingas den även rulla runt i det.
Hamstern har inte heller någon klar sikt utåt och kan inte använda sina sinnen eller morrhår ordentligt, vilket är mycket förvirrande då djur lever på sina sinnen, dvs hamstern kan varken se ordentligt, lukta eller höra (när hamstern springer blir det ordentligt med buller inuti bollen).
Morrhåren behövs b.la. för att mäta avstånd, vilket är omöjligt i bollen.
Jag vet inte hur många människor som skulle uppskatta att få alla sina sinnen avstängda och sedan tvingas ner i en boll, och då är inget utav våra sinnen särskilt skarpa heller…
Att hamstern springer "glatt" i bollen kan mycket väl handla om att den lika väl försöker ta sig ut.
Att hamstern "glatt" springer in i bollen av egen vilja kan likaväl handla om att den vill undersöka vad det är för något (hamstrar är inte smarta och har inget suveränt minne eller konsekvenstänkande).

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
[Tasja]
12/4/14, 10:34 AM
#7

Här räknas det som djurplågeri att stoppa in en hamster i en hamsterboll. Tack och lov! Det är ett tortyrredskap.

[MikaelaR]
12/4/14, 12:28 PM
#8

#7 Är det olagligt i Tyskland?

[Tasja]
12/4/14, 12:57 PM
#9

Jag är inte helt säker på om det gått igenom än, men det lobbas mycket för det och Veterinärförbundet i Tyskland klassar den som djurskyddsvidrig och ohälsosam.

Här är en text om bollen, tyvärr bara på tyska men jag kan om intresse finns översätta den. 

[MikaelaR]
12/4/14, 1:05 PM
#10

Jo jag skulle aldrig kunna tänka mig använda en hamsterboll, jag tycker mitt hamsterhjul räcker gott som motion :)

Zaviie
12/4/14, 1:08 PM
#11

Har aldrig ägt, kommer aldrig äga någon heller. Jag tycker hamstern ska få bestämma själv när/om den vill springa/utforska eller inte och hur länge med hur många kiss/mat-pauser den vil.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

LillyAmanda
12/4/14, 3:17 PM
#12

Jag tycker att det är ok så länge hamstern går in själv och att man kan läsa av den när den vill ut igen. Inte annars. :)

**//Amanda

Majaa12
12/4/14, 4:05 PM
#13

Hade en boll till min förra hamster. När jag höll ner bollen i buren skyndade han sig in i den. Efter att han hade varit i den i 20-30 min och jag skulle släppa ut honom i buren igen var jag nästan tvungen att "skaka" ur honom ;) Tror egentligen inte att det är så jättebra att låta dom vara instängda i en boll. Dom springer ju fort och kan springa in i väggar. Till hamstern jag har nu ska jag inte köpa någon boll, det är svårt att hitta en stor storlek på bollen också. Tycker att det är bättre att ha en lekhage, då kan ju hamstern springa fritt i den :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Fiona1234
12/4/14, 4:18 PM
#14

Nej, jag tycker det är ren djurplågeri. Man sätter ett levande djur i en plastboll (oftast av hårdplast) som dunkar hårt mot väggar, möbler osv. Hamstern har ingen möjlighet att stanna och t.ex. tvätta sig i den då den gungar, hamstern kan inte äta/ta en kisspaus i den osv. Hamstern får även inte springa fritt utan oftast med böjd rygg instängd i en liten, fuktig, plastboll. 

Många säger att ''hamster går in i den själv''. Det stämmer inte. Hamstrar gillar att utforska det mesta, och går då hamstern in i bollen för att utforska så stängs sedan en dörr bakom och de är inlåsta. De gör det troligtvis inte med vilja då inget djur kulle vilja bli instängd i en boll, de gör det av nyfikenhet och undran vad föremålet är för något.

Många uppfödare använder bollar samt även rekommenderar det till köparna. Jag tycker det är helt uppåt väggarna fel, då är man faktiskt rent ut sagt-okunnig. Tänk själv att vara instängd i en plastboll i 1-2 timmar och inte kommer ut, hur hade ni själv känt er?

Sidan #9 länkade till tycker jag alla borde läsa, väldigt bra skriven. Kan man inte tyska så kan man säkert översätta den på något sätt.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Majaa12
12/4/14, 5:09 PM
#15

#14 Om hamstern inte vill gå ur bollen när man öppnar för att släppa ut den betyder det väl ändå att den gillar att vara där i? ;)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

annlen68
12/4/14, 5:16 PM
#16

Tryckte "annat svar" eftersom jag funderat på skaffa en hamsterboll. Tvekar lite eftersom de ju kostar en del och man inte vet om hamstern gillar den eller ej. Skaffar jag en så tänker jag testa den genom att låta hamstern frivilligt gå in i den. Sedan tänkte jag bara vänta en stund, öppna och då märker jag ju om hon vill ut eller stanna kvar :)   När man håller i henne märker man att hon gärna vill ner på golvet , men har inte vågat släppa ner henne några längre stunder eftersom den lätt kan försvinna :)  så jag tänkte att en hamsterboll (kanske) kunde vara ett kul sätt för henne att ta sig runt på :)

Evovva
12/4/14, 5:17 PM
#17

Mina hamstrar har älskat attvara i bollen.Så fort jag satt ned den i buren kliver domm in. Springer runt i lägenheten utan att skada sig och man vet alltid var dom är. Har varit nästan omöjligt att få ur dom efteråt så har fått låta bollen ligga kvar i buren tills dom gått ur självmant.

annlen68
12/4/14, 5:18 PM
#18

#15 Så tänker jag med :)

[Tasja]
12/4/14, 5:24 PM
#19

#15 #16  #18 

Ja, eller så är det som nån skrev, det har varit instängt, varmt och fuktigt och hamstern är förmodligen helt slut och kaputt och kan helt enkelt inte gå ur bollen innan den har fått återhämtat sig. Herregud, ge era djur en lekplats. Då vet ni var dom är och dom får röra sig fritt! Det går att göra rymningssäkra lekplatser. Mina är ute hela nätterna och rör på sig.

[MikaelaR]
12/4/14, 5:25 PM
#20

#15 Den kanske är rädd eller förvånad det måste inte betyda att den gillar det, djur kan vara svåra att läsa av.

Annons:
Fiona1234
12/4/14, 5:26 PM
#21

#15 Den kan t.ex. vara chockad och paralyserad, tror inte det faktiskt finns något djur som uppskattar bollen. För folk som inte har haft hamster i en längre tid kan det även vara svårt att läsa av om hamstern tycker om den- eller inte. Jag har bara haft 1 hamster under åren som har tyckt bollen var ''helt okej'' att vara i, de andra har bara varit helt stressade.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Majaa12
12/4/14, 5:45 PM
#22

#20 Tror att han tyckte om den men vet ju inte säkert… Det var inte så längesen han gick bort och vill inte tänka på saker jag har gjort fel, det gör det bara jobbigare. ..Tänker iallafall inte använda boll mer, när jag hade det visste jag inte att det var fel.

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

[MikaelaR]
12/4/14, 5:55 PM
#23

#22 Du behöver inte tänka att du gjort fel! hamsterbollar säljs ju på marknaden och dem flesta har använt en jag skulle bara inte rekommendera det :)

Evovva
12/4/14, 6:55 PM
#24

Varmt och instängt kan jag inte hålla med om att de är. Ventilationen är väldig bra i  bollar jag haft   i alla fall. Och jag har lagt in bollen även om dom inte fått gå ut att springa i den och dom har gått in frivilligt och inte velat gå ur då heller. Vissa har boat i den också.

Mirre395
12/4/14, 8:38 PM
#25

ventilations- hålen i bollen kan vara väldigt stora vilket kan leda till att hamstern fastnar och kanske rullar några varv vilket skulle vara en extremt jobbig upplevelse.

[Tasja]
12/5/14, 9:55 AM
#26

Inte bara extremt jobbigt, De kan bryta benen eller ännu värre, fastnar de rejält kan de "klippa" av ett ben.

Upp till toppen
Annons: