Annons:
Etiketthälsa
Läst 1322 ggr
[MikaelaR]
2014-12-01 15:54

Vad skulle du ge för tips till en nybörjare?

Jag tänkte göra en tråd där vi alla kan tipsa nybörjare om vad en guldhamster behöver för att må bra och vad som är bra att veta osv.

Ja typ vad du hade velat veta som nybörjare, till exempel: vilket hamsterhjul är bra? vilket underlag finns det att rekomendera? och så vidare listan kan bli lång 😛

Annons:
Zaviie
2014-12-03 09:20
#1

-Jag rekommenderar dammfritt grävvänligt strö, då även hamstrar kan bli allergiska eller överkänsliga mot damm.
Själv använder jag Chipsi Super, men även lättströ och carefresh är bra alternativ.
- Hamstervadd medför många risker, dels kan de fastna i det och resultatet av det utelämnar jag åt er. Istället är rivet toalettpapper toppen. Vill man ha en lite lyxigare bädd kan man använda carefresh i huset eller köpa Kapok, som inte ska tas för hamstervadd.
-Plasthus har ingen som helst ventilation, materialet andas ej, så där är det en bättre ide med trähus eller varför inte kartonger.
- Hjul bör enligt min åsikt vara 28-30cm åt en guldhamster som är privatuppfödd. Jag har 20cm hemma åt dvärghamstrarna och kan lätt konstatera att 20cm till guldhamster blir inte bra. De ska springa med rak rygg för att inte få permanenta ryggskador.
Trixies stora Hjul rekommenderar jag, superlätt att rengöra, tyst och smidigt.

Sen vill jag bara säga att ingen fråga är dum, någonsin, så var inte rädda för att fråga, och våga välja ut det man själv tycker om och ta allt med en nypa salt, alla tycker inte likadant.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

[Tasja]
2014-12-04 10:51
#2

Inse innan köpet att hamstrar är nattdjur. 

Rejält med strö så de kan gräva. Alla mina tre sover djupt nere i ströet (och inte i sina fina trähus). 

Rejält stora Hjul

Ordentligt stora burar! Ser ofta så små burar i Sverige. 

En säker stor lekplats där hamstern kan få springa runt.

Hamsterriktigt torrfoder. Informera er innan. Se till att man vet om diabetesrisken.

Inga plastsaker (utom hamsterhjulet) i buren eller lekplatsen.

[MikaelaR]
2014-12-04 12:26
#3

Bra tips från er! :)

Upp till toppen
Annons: