Annons:
Etikettallmänt
Läst 2509 ggr
annlen68
2014-11-30 23:20

Hamstrar tröttare under den mörka årstiden?

Har ni märkt någon skillnad på era hamstrar nu när vi är inne i den mörkaste perioden? Att de sover mera?

Molly sover mycket mer än vanligt tycker jag; i alla fall om man jämför med tidigare i höst. När hon är pigg är det full fart på henne, hon äter bra och går upp i vikt (vi väger henne en gång i veckan). Hon är 4 månader nu och väger 110 g. När vi köpte henne vid 8 veckors ålder vägde hon 55 gram.

Ville mest höra om hur det är med andra hamstrar? Om det är vanligt att de blir tröttare nu?

Annons:
javetinte
2014-11-30 23:36
#1

Hamstern jag typ tar hand om var faktiskt lite piggare i sommras, då kunde hon va vaken hela nätterna. men nu tittar hon mest bara fram en liten sväng då och då (:

Fiona1234
2014-12-01 00:16
#2

Mina är jättepigga nu på höst-vinter kanten haha ;) Honorna är även mer hjälpsamma att bli dräktiga runt vintern har jag märkt, till skillnad ifrån andra som har problem att para på vintern. Mina hamstrar är allt lustiga ;)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

MaaariaS
2014-12-01 08:53
#3

Min kille är  tröttare nu än vad han var förut,vilket jag inte gillar😕

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

annlen68
2014-12-01 11:10
#4

Skönt att höra att fler märkt av det. Varit lite orolig att något skulle vara fel, även om jag inte har anledning att tro det i övrigt :/  

#2  Härliga hamstrar du har 😃  Men du som har stor erfarenhet av hamstrar;  vet du om det är vanligt med vintertrötta hamstrar? 🙂  Trodde ju i min enfald att de skulle bli piggare nu eftersom de är nattdjur 😛

[MikaelaR]
2014-12-01 15:43
#5

jag märker ingen skillnad :)

Fiona1234
2014-12-01 15:57
#6

#4 Ja, det är oftast många hamstrar som blir tröttare nu på vintern, har även med deras naturliga behov att göra, de går lite in i som en dvala. De gör endast sina behov. Många honor är även ganska jobbiga på vintern att para, de vill gärna vänta till en varmare årstid haha, men mina är tvärtemot normen haha, dom är så pigga så ;)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
annlen68
2014-12-01 16:05
#7

#6  Skönt att höra :)  Man oroar sig så mycket för ens lilla pälskling, och när man inte har någon tidigare erfarenhet så vet man ju inte hur det ska vara :)  Men som sagt; hon mår prima annars och går upp i vikt för varje vecka så det är antagligen vintertrötthet…och vem har inte det? 😉

Fiona1234
2014-12-01 17:22
#8

#7 Haha, håller med där. Man blir ju själv påverkad av den här kalla och mörka årstiden 😴 Men vintern med snö är ju dock allt för mysigt, hellre snö än sommar ifrån min sida haha 😊

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

annlen68
2014-12-01 19:58
#9

#8  Det håller jag med dig om :)  Blir alltid lika glatt överraskad när det finns någon fler än jag som föredrar höst/vinter mot sommar! 😃

Be-Bopz
2014-12-02 02:57
#10

Jag brukar förklara för mina köpare hur en hamster följer årstiden väldigt tydligt, när det är ljust ute länge och det är varmare så är de pigga och vill gärna ut redan vid 16-17 tiden, men när hösten kommer, det blir kallare och mörkare ute, så sover de längre, nu vaknar den tidigaste vid 22 tiden. 

Sen som det nämns så kan det bli svårare att få hanar och honor att få till det, då får man hjälpa till med att ha lampor tända, ge lite extra som tex olivolja, spenat mm.

annlen68
2014-12-02 08:34
#11

#10  Tack för ditt svar; känns skönt att få kvitto av en erfaren hamsterägare  på att detta "fenomen" är vanligt bland hamstrar :)

Som sagt; jag trodde innan att de snarare skulle bli piggare när det blev mörkare, eftersom de är nattdjur 🙂

Be-Bopz
2014-12-02 13:24
#12

Ja det hade nog även jag trott innan, men här hemma är det väldigt tydligt med hur de följer årstiderna, känner att det är viktig info till mina köpare så de inte blir oroliga när de märker att de är tröttare än vanligt :)

annlen68
2014-12-02 14:23
#13

#12  Bra att jag fick svar av dig; för orolig är just vad jag varit den senaste tiden. När hon t o m går och sover en stund efter hon varit ute på "rastning". Det gjorde hon inte förut.  Skönt att veta att det är normalt. Fast det är klart, skulle hon vara sjuk så hade hon ju knappast gått upp i vikt..:)

Annons:
Fiona1234
2014-12-02 15:02
#14

#12 Fast det gäller ju inte alla hamstrar ;) Mina är piggare än vanligt :P

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

annlen68
2014-12-02 15:12
#15

#14  Är de tröttare på våren/sommaren då? eller är de alltid pigga? 🙂

Fiona1234
2014-12-02 16:03
#16

Alltid pigga ;) Men av nån konstig anledning är de alltid lite piggare på vintern… :P Mina har dessutom problem att vilja bli dräktiga på sommaren, som vissa vanligtvis har lätt med haha. Vintern går alltid lättast för mina hamstrar :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

annlen68
2014-12-02 16:32
#17

#16  Ha ha - de verkar likna mig - jag föredrar höst/vinter framför sommar 😛 😃

Evovva
2014-12-02 18:22
#18

Mina ser jag inte röken av just nu om det inte var för att jag ger Färskmat eller  gör rent i buren. Annars sover de hela tiden.

Zaviie
2014-12-03 09:04
#19

Här är det konstigt nog tvärtom på en del av dem. De vaknar tidigare då det blir mörkt tidigare(trots lampor).

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Upp till toppen
Annons: