Annons:
Etikettallmänt
Läst 1009 ggr
Mollypierce
11/28/14, 8:45 PM

Över helgen?

Kan man lämna sin hamster över helgen (endast själv under lördagen)? Ifall man kan det, vad ska man tänka på?

Annons:
Fridaaaa
11/28/14, 8:50 PM
#1

Nej, ska kollas till minst 1 gång/dag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Shalin
11/28/14, 8:57 PM
#2

Jag tycker man kan göra det. Visst är det en liten risk man tar ifall hamstern plötsligt skulle bli sjuk medans man är borta den dagen. Men jag tror knappast hamstern märker av att man är borta en dag eller far illa av det. 

Se bara till att det finns mat och vatten samt saker för hamstern att göra så ska det nog gå bra. Nu är förstås detta bara min åsikt. Fler kan komma med sina så du lättare kan bestämma dig för hur du vill göra.

Det finns ingen i din närhet som bara kan gå kolla till hamstern? Kanske en granne?


Fridaaaa
11/28/14, 8:59 PM
#3

Jag tycker personligen inte det är att ta ansvar. Är inte så svår t att fixa någon som kan kolla till den på lördag en snabbis.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fiona1234
11/28/14, 9:01 PM
#4

Det är lag på att djur ska ha uppsyn varje dag med färskt vatten samt mat. Så du bör absolut ha någon som kikar till hamstern.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Mollypierce
11/29/14, 12:36 AM
#5

Då finns det ingen möjlighet för mig att skaffa en hamster :( #3 Det kan visst vara svårt att få någon att kolla till den, djuret är mitt ansvar och ingen annan ska "lida" för det.

Fridaaaa
11/29/14, 9:17 AM
#6

#5 Skaffar man djurmåste man ha det i tankarna. Hur gör du med kaninen/kaninerna?
"lida"? Frågar man någon och den ställer upp att kolla till hamstern kanske 10 minuter och ge mat, vatten och så, så "lider" ju absolut inte personen av det på långa vägar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Mollypierce
11/29/14, 4:41 PM
#7

#6 Det är lite skillnad då jag brukar föra henne till hennes uppfödare. De flesta gångerna kan min bror sköta djuren, dock flyttar han snart och då måste jag se till att ha en annan person.

Mollypierce
11/29/14, 4:42 PM
#8

Förresten så är det därför jag frågade om man kan lämna djuret över en dag, för att alla problem ska vara lösta innan man skaffar.

Fridaaaa
11/29/14, 4:45 PM
#9

#7 Ja jag frågade ju hur du gjorde xD Tänkte ifall samma person hade kunnat kolla till hamstern i så fall. Eller om ni kan: Ta med hamstern 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mollypierce
11/29/14, 6:48 PM
#10

#9 Blir inte hamstern stressad av en 40 minuter bilfärd och en tio minuters båt (och i vissa fall, skoter)?

Fridaaaa
11/29/14, 6:50 PM
#11

#10 Skoter kan man inte åka med hamster men finns de som ställer ut hamster t.ex och åker betydligt längre tid än 40 min bil och fungerar bra, beror helt på hamstern.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elinim
11/29/14, 7:03 PM
#12

Personligen ander jag att det i många fall är bättre att låta hamstern stanna hemma obevakad i ett dygn än att utsätta honom eller henne för den stressen som kan uppstå av att åka bil, tåg eller liknande. Visst, det där är olika för olika hamstrar, vissa stressar upp sig lätt och andra inte. Men i nödfall skulle jag hellre lämna hamstern hemma obevakad ett dygn än att släpa med den på en resa :)

Elinim
11/29/14, 7:05 PM
#13

Obs, detta är min åsikt om det är ett dygn det gäller, längre än så, exempelvis en hel helg, anser jag inte att man ska lämna en hamster ensam.

Annons:
Fridaaaa
11/29/14, 7:05 PM
#14

Hade skaffat vakt. Jag avstår hellre från att åka iväg om jag inte kan skaffa djurvakt. Skulle aldrig ha samvete att lämna själv så pass "länge"; vad som helst kan hända som man hade kunnat förebygga. Så tänker jag i alla fall.Och lagen finns ju av en anledning.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: