Annons:
Etikettallmänt
Läst 3323 ggr
Lia
2014-11-26 14:54

Lite info om guldhamstrar?

Hej! Jag vill väldigt gärna ha en guldhamster. Men jag har lite funderingar. Det kommer säkerligen fler frågor, hoppas det är okej! :)

Hur luktar det i rummet där man har den? Jag hade en fransk vädur förut, och det luktade oerhört mycket om urinen, jag behövde i princip städa hela tiden. Så det var lite kämpigt. 

Låter det väldigt mycket om nätterna?

Och en väldigt individuell fråga. Vad kostar veterinärbesök på ett ungefär? Ja, alltså vad kostar era besök, är nog lättare att svara på :) Sen är det ju så att de inte lever så jättelänge. Så det känns ju tryggt att ha en summa på banken som är till för just sånt här. Så en annan fråga är också hur mycket en avlivning skulle kunna kosta? För man vet ju aldrig, och det är väldigt viktigt att kunna betala med en gång.

Som sagt har jag säkert fler frågor senare, om de inte känns alldeles för dumma ^^

Annons:
[MikaelaR]
2014-11-26 15:04
#1

Först och främst vill jag säga: Dina frågor är inte dumma! som nybörjare undrar man väldigt mycket och det är så man lär sig du får ställa hur mycket frågor du vill.

Hur luktar det i rummet där man har den?

Hamstrars Bur luktar oftast ingenting dessutom brukar dem flesta gå och kissa/bajsa i ett sandbad som man tömmer och fyller på med Sand varje/varannan dag. Många behöver inte storstäda buren mer än en gång i månaden för mig så gör jag det varje/varannan vecka men det brukar inte lukta så mycket ens då. Hamstrar är små djur som inte kissar/bajsar så mycket jag har ägt kanin och det går absolut inte att jämföra med en hamster! :)

Låter det väldigt mycket om nätterna? 

Nej inte hos mig det som kan låta är om man har ett Hjul som låter när hamstern springer i det, men man kan köpa "ljudlösa" Hjul

Vad kostar veterinärbesök på ett ungefär? 

Jag har aldrig behövt besöka veterinären och jag vet att jag har råd med ett veterinärbesök om det skulle behövas oavsett så jag behöver inte spara undan det är inte så dyrt jag tror att det beror på varför du besöker veterinären vad det kostar så det är svårt att svara på.

Hur mycket kan en avlivning kosta?

Jag vet inte riktigt beror nog på vilken veterinär du besöker men runt 200 kronor tror det kan variera i priset väldigt mycket beroende på var du bor och vilken veterinär du besöker!

Ställ gärna fler frågor 🙂

Dvärgvädur
2014-11-26 15:07
#2

Jag har ingen guldhamster, men känner några så jag kan dela med mig av mina erfarenheter. 

Hur luktar det i rummet där man har den? 

Det luktar ju hamster, men det stinker inte bara man håller trä fritt från blött och städar minst en gång i veckan.

Låter det väldigt mycket om nätterna?

Det beror på, visst gräver dem, men det låter inte oerhört mycket om de inte krafsar mot väggarna eller gnager högljutt. Om de springer i Hjul mycket kan man ha ett som inte låter, annars är inte Hjul något hamstrar är beroende av och behöver.

Vad kostar veterinärbesök på ett ungefär? 

Jag har behövt ta bort en av mina hamstrar, men jag minns inte vad det kostade. Några hundralappar i alla fall. 

Inga frågor är dumma, man vill ju inte göra fel när man skaffar ett nytt djur, fråga på! :)

Säger även som #1, har också ägt kanin och det är en helt annan sak.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Lia
2014-11-26 15:10
#3

Okej! Superbra! :) Köper man sanden någonstans, eller går det att hämta från stranden? Eller finns det risk att man tar hem något otrevligt då?

Och är det någon skillnad mellan honor och hanar i temperamentet?

[MikaelaR]
2014-11-26 15:13
#4

#3 Vissa säger att hanar är lugnare än honor men det stämmer ju inte helt och hållet tycker jag själv då det beror helt på hur individen är jag föredrar själv honor.  Det finns Sand på flertal djuraffärer finns typ 20 kg's förpackningar att köpa och så finns det att köpa i lösvikt finns även mindre lådor med Sand till salu. Om du kan sterilisera sanden du hämtar från stranden borde det väl inte vara några problem jag kan tyvärr inte riktigt svara på den frågan för jag har aldrig tänkt tanken själv. Som sandbad kan du använda en vanlig plastlåda gärna med lite högre kanter så inte för mycket Sand skvätts ur men ha koll så inte hamstern börjar gnaga på plasten då får du byta till sandlåda i ett annat material typ glas, keramik osv.

Dvärgvädur
2014-11-26 15:14
#5

Sand rekommenderar jag chinchillasand, finns i nästan alla djurbutiker. Burkar funkar utmärkt som sandbad, jag har en big-pack åt min dvärg.

Honor brunstar var fjärde dag, så de kan lukta lite mer.

Av mina erfarenheter är hanar enklare att tämja, men temperamentet mellan dem är inte särskilt stor.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Lia
2014-11-26 15:25
#6

Lär de sig lätt att utföra sina behov i sanden, eller är det många som inte riktigt förstår det?

Annons:
Dvärgvädur
2014-11-26 15:27
#7

Kiss brukar de lära sig ganska snabbt, alla mina hamstrar har gjort ifrån sig det där.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[MikaelaR]
2014-11-26 15:28
#8

#6 Svårt att svara på många hamstrar börjar kissa i sanden en del kissar i hela buren oavsett att dem har sandbadet framme men sandbadet är inte bara för att dem ska kissa där utan dem badar också i det, deras päls blir fin av det.

Lia
2014-11-26 15:33
#9

Okej, tack för alla svar! :) Kommer nog med mer snart ^^

Dvärgvädur
2014-11-26 15:36
#10

Ställ så mycket frågor du vill! :)

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[MikaelaR]
2014-11-26 15:36
#11

Ja jag tycker det är kul att svara

Lia
2014-11-26 16:24
#12

Här kommer en fråga till :) Är det lönt, eller smart, att skaffa en försäkring?

Dvärgvädur
2014-11-26 17:37
#13

Jag har aldrig försäkrat mina hamstrar men det är säkert smart, men kanske inget nödvändigt om man bara ska ha som sällskap eftersom inte många av hamstrars svåra skador går att läka ;)

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Majaa12
2014-11-26 18:35
#14

#12 Hamstrar brukar inte bli sjuka ofta , möjligtvis förkylda men det blir nog inga jättehöga veterinärkostander för det. Tror att försäkring hela hamsterns liv kostar mer än vad det gör att ta den till veterinären en gång. Det är nog bättre att du sparar undan någon tusenlapp om det skulle hända något ;)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Fiona1234
2014-11-26 19:24
#15

#5 Honor är inte svårare att tämja, det är bara vad folk oftast tror då folk alltid pratar ner honor. Alla mina honor är supertama och gosiga medans hanarna är väldigt springiga ;)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[MikaelaR]
2014-11-26 19:58
#16

#12 Dem flesta försäkrar inte sina hamstrar det brukar inte behövas. Utan så länge du har råd med veterinärvård om den nu skulle behövas någon gång så behöver du ingen försäkring.

Lia
2014-11-26 20:07
#17

Okej, det låter bra. Jag har ju lite undanstoppat på banken :)

Just ja, hur länge kan de vara ensamma?

Majaa12
2014-11-26 20:14
#18

#17 Det räcker att du har den ute 2 timmar på kvällen. Du kan gosa med den, ha den lös i rummet eller i en lekhage. Dom sover ju hela dagarna och är vakna på kvällen och natten ;)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Lia
2014-11-26 20:21
#19

#18 Är det stor risk att den kissar om man har den i sängen eller i rummet - eller ska man ha ett sandbad i närheten även utanför buren? :)

Majaa12
2014-11-26 20:29
#20

#19 När jag har min ute ställer jag alltid ut sandbadet också, annars hittar dom ett annat ställe att kissa på, oftast i hörnen på lekhagen. Så det är bra att ha ett i närheten av hamstern om man inte vill att den kissar på något annat. ;)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Lia
2014-11-26 20:31
#21

Jag blir verkligen jätteglad över alla svar! Vilken supertrevlig sajt med härliga människor (och hamstrar)! 👍 🌺

[MikaelaR]
2014-11-26 20:59
#22

#17 Hur menar du med ensamma? du menar om man ska åka iväg typ? en hamster ska ha tillsyn minst en gång varje dag enligt lagen :) #19 Det finns alltid en risk att det hamnar kiss/bajs någon annanstans när du tar ut den men du kan ju ta den någonstans där det är lätt att torka bort det och där det inte spelar så stor roll. #21 Vad kul, det är vad jag ville uppnå när jag skapade denna sajt!

Candela
2014-11-26 21:13
#23

När jag hade hamster som barn, på mitten/slutet av 90-talet (😃) fanns inget internet, och enormt bristfällig kunskap att hitta i böcker. Vi hade inget sandbad, eftersom vi helt enkelt inte visste om möjligheten. Resultatet blev burar som verkligen stank om man missade att städa varje vecka. Med sandbad luktar det ingenting! 

Jag har använt lite dyrare chinchilla-sand som absorberar lukten oerhört bra. Så länge det inte är en massa spån och bajs i sanden har jag inte behövt byta på flera dagar. Till gerbiler har jag använt vanlig smådjurssand som däremot INTE absorberar lukt. Det stank efter två dagar (men då hade jag fyra stycken som kissade där). Bytte efter hand till chinchilla-sand hos dem, med positivt resultat.

Så mitt tips är lite finare chinchilla-sand, brukar kosta 40 kr/kg, men är SÅ värt det! Räcker länge.

Lia
2014-11-26 21:56
#24

#23 Ja, okej! Jag tror jag börjar med vanlig sandlådesand (i och med att den är billigare), men annars provar jag chinchillasanden därefter!

Nu kommer en jätteknölig fråga. Och jag har tittat på svenska hamsterföreningens hemsida, men det förvirrar bara ännu mer! Alltså: vilka färger finns? Japp, jag inser att det är många x) Men jag intresserar mig nog mest för en korthårig liten hane som är "enfärgad" (?).

Majaa12
2014-11-26 22:59
#25

#24 Det finns ju massa olika färger, här kan du se alla, http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/färger-1920375 Hamstern kan också ha olika Teckningar t.ex bandad mer om det finns här: http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/teckningar-1920378 Det finns många färger som är "enfärgade" tex silversvart, creme, sobel eller choklad. Enfärgade är dom färgerna jag skrev innan sålänge dom inte är tex bandade, då har dom flera färger. Kanske är svårt att förstå vad jag har skrivit nu… ;)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Lia
2014-11-27 00:00
#26

#25 Okej, haha, vet inte riktigt om det hjälpte, men jag tror jag hängde med lite i alla fall nu! 😃 Nu har jag tittat på alla färger och Teckningar och allt möjligt på deras hemsida, och vad jag såg så är dessa finast: 👍 

Creme, Choklad, Off White (eller vit), Silvermink (just på grund av glansen)

Nu vet inte jag om det är exakt rätt namn på färgerna ovan, men jag dessa bilder kom upp när jag sökte på google. Vilken är vanligast av dessa? Alltså inte så svår att få tag på ^^ Eller är det ungefär lika lätt/illa? (Förstår att det ser lite olika ut över landet).

Fiona1234
2014-11-27 00:09
#27

Creme, offwhite och silvermink skulle jag tro är lättast att få tag på, men choklad finns ju också i de större delarna av landet :) Silverminken du länkade till är satin, alltså ett Hårlag som alla färger kan få som ger en extra glans ;) Jag kommer ha silvergrå och offwhite med ds (dominant spot= vita fläckar) i långhår och satin i Februari om du letar hamster :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
Lia
2014-11-27 00:22
#28

#27 Hur ser offwhite  med vita fläckar ut? 🤔 Jag vill helst ha en korthårig, men tack ändå :)

[Tasja]
2014-11-27 11:15
#29

Absolut ingen annan Sand än chincillasand! All annan Sand har för grova korn och kan skada hamsternspäls och hud.

Lia
2014-11-27 15:52
#30

#29 Är den här bra? Känns så billig nämligen! (hittade en annan som var 4 ggr så dyr, därav frågan)

[MikaelaR]
2014-11-27 16:52
#31

#30 Den är bra jag har haft den själv.

Lia
2014-11-27 17:02
#32

#31 Det låter ju bra, då köper jag den :)

Här kommer lite frågor om Bottenmaterial, mat och bomaterial!

Bomaterialet, måste det vara sönderrivet papper, eller kan man använda sig av något annat? 

Maten, vilket torrfoder är bäst? Ska det vara någon ren pellets? (Plus då Färskmat ^^) Kom gärna med förslag på olika märken! Så billiga som möjligt, utan att det blir sämre kvalitet.

Och bottenmaterialet, vilken är bäst där? För jag vill inte ha något som dammar, men det ska ha bra uppsugningsförmåga och så billigt som möjligt. Jag tycker att toalätt ger ett väldigt tråkigt intryck av buren, så det är jag inte så pigg på. Kutterspån verkade bra och fint (jag tittade in i artikeln) förutom då att det dammar. Så detta känns ju som det svåraste valet!

[MikaelaR]
2014-11-27 17:13
#33

#32 Bomaterialet är sönderrivet papper det är det bästa och billigaste alternativet bara att riva sönder toapapper och lägga in i buren så boar hamstern sig med det. Alltså det allra bästa gällande maten är en egenblandad fröblandning här har du ett recept från SHF

Innehåll:

800 g Verse Lagas Hamster Crispy Muesli

250g Undulatfrömix

300g torrfoder hund

250g axa grynblandning

50g torkade örter/klippt ängshö (frivilligt!)

Guldhamsterblandning passande ungar, underviktiga eller aktiva vuxna då den har något för hög fetthalt. Kalciumhalten är något låg, och därför bör detta Foder kompleteras med någon mejeriprodukt i veckan, tex en mager ostbit.

Om du vill köpa färdigt rekomenderar jag denna fröblandning: http://www.zoo.se/crispy-muesli-hamsters-co-versele-laga-hamsterfoder-1-kg.html eller dessa pellets: http://www.grizzlyzoo.se/hamsterfoder-Versele-Laga/hamster-complete-500g/ det som är bra med dem pellets jag länkade är att dem har ett proteininnehåll i sig redan.

Gällande Bottenmaterial så finns det flertal bra Bottenmaterial jag rekommenderar inte kutterspån pågrund av hälsorisker http://sv.wikipedia.org/wiki/Kuttersp%C3%A5n läs mer på länken, det funkar dock för vissa. Själv så föredrar jag Toalätt eller carefresh men toalätt går inte riktigt att gräva i och är ganska hårt jag skulle vilja testa hampaströ det verkar vara ganska billigt om man köper det direkt i djuraffären och grävbart.

Fiona1234
2014-11-27 17:35
#34

#29 Det stämmer inte. Jag har haft Sandlådesand till mina hamstrar hela tiden när jag har haft hamstrar. Det är 20 kg för 39kr så det är superbilligt och är mycket bättre, enligt mig, än chinchilla Sand. Mina hamstrar blir flottiga i pälsen och torra i huden av chinchilla sanden, så jag tycker Sandlådesand är bättre :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
[MikaelaR]
2014-11-27 17:38
#35

Asså chinchilla Sand är bra och alla hamstrar jag vet om inklusive den jag äger nu får fin päls! men att sandlådesand skulle skada hamstern tror jag inte på dem stöter nog på all möjlig Sand ute i det vilda.

Lia
2014-11-30 17:14
#36

Jag har ett akvarium som har en höjd på 32 cm. Alltså känner jag att jag bör ha ett lock av något slag. Vad kan man använda?

[MikaelaR]
2014-11-30 17:20
#37

#36 Har du hittat någon guldhamster ännu? bara undrar :)

Lia
2014-11-30 17:41
#38

#27 Nej, jag vill göra allt i ordning först så att allt är helt färdigt när han kommer :) Men jag längtar ihjäl mig! Dock har jag letat också lite, och det verkar svårt att hitta i Skåne :/

[MikaelaR]
2014-11-30 17:58
#39

#38 Vissa kan leverera hamster till andra ställen även om dem inte bor i skåne :) fråga uppfödarna eller så kan du kolla efter transport här på iFokus tror det finns en transportsajt.

Lia
2014-11-30 18:00
#40

#39 Ja, okej! :) Nu är det mest bara hur jag gör med lock kvar ^^

[MikaelaR]
2014-11-30 18:05
#41

#40 ja jag hoppas någon kan svara på det har aldrig haft akvarium till hamster så vet inte :)

Annons:
Fiona1234
2014-11-30 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Man kan göra en träram och sedan limma dit nått typ av nät, många använder såkallat murarnät som finns på tex Bauhaus, Byggmax osv :) Här är en bild på ett gammalt akvarium med lock som jag hade :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Upp till toppen
Annons: