Annons:
Etikettallmänt
Läst 2797 ggr
annlen68
11/19/14, 1:41 PM

Gillar hamstrar förändringar i buren?

Jag undrar hur guldhamstrar gillar förändringar i buren?   Är de vanedjur och trivs bäst när saker står som det alltid brukar? Tänker då särskilt på toalett, sandbad..?

Eller uppskattar de rentav att man flyttar om ibland?

Jag brukar flytta om, möblera om och byta ut grejer minst en gång i veckan när jag städar buren, men just toaletten/sandbadet har jag inte rört. Skulle nu behöva flytta sandbadet till ett annat hörn men är rädd att hon då kommer kissa där sandbadet stod förut (hon kissar nämligen både i toaletten och ibland sandbadet). Tror ni att det är någon risk?

Annons:
[MikaelaR]
11/19/14, 1:44 PM
#1

Jag tror dem gillar förändringar jag tycker jag märker det själv på min guldis att hon uppskattar när det är lite nytt och spännande att söka runt jag har flyttat runt sandbaden lite och hon har fortsatt kissa i dem ändå dem flesta hamstrar verkar dra sig mot sandbaden och kissa där :)

annlen68
11/19/14, 1:49 PM
#2

#1  Ok, men då ska jag göra det :)

Ja jag har märkt att när jag satt in ny Inredning och ändrat om lite så kan det bli en himla fart på Molly när hon kommer tillbaka till buren :) Precis som att hon vill prova på och utforska allt nytt :)

[MikaelaR]
11/19/14, 1:50 PM
#3

#2 Ja precis så upplever jag det också. Kul :) du får gärna lägga upp fler bilder på Molly hon är så söt.

annlen68
11/19/14, 3:09 PM
#4

#3  Ja det ska jag göra 🙂

panini
11/19/14, 3:36 PM
#5

Den ena gulden bryr sig inte något speciellt, men min gamle gubbe blir stressad av förändringar så där brukar jag låta inredningen stå på samma ställe :)

annlen68
11/19/14, 3:41 PM
#6

#5  Hur märker du av att han blir stressad? :)

Annons:
panini
11/19/14, 3:44 PM
#7

#6 Han börjar springa runt överallt (inte undersöka), hoppar på burens väggar och gör allt för att komma ut. Han vill bara komma ut ur buren.

annlen68
11/19/14, 3:52 PM
#8

#7  Ok

Fiona1234
11/19/14, 6:22 PM
#9

Mina älskar sina ny-inredda burar, de blir så glada så 😉

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

MaaariaS
11/19/14, 8:41 PM
#10

Vissa hamstrar älskar när man flyttar runt saker(dock så ändrar jag aldrig vattenflaskan och toastället)

Jag hade en hamster för ett tag sen som inte klarade av förändring så hos han ändrade jag inget alls 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

panini
11/19/14, 8:59 PM
#11

#10 Skönt att veta att man inte är den enda med en sådan hamster. Känner mig nästan lite taskig när han inte får ny inredning 😐

MaaariaS
11/19/14, 9:21 PM
#12

#11 Japp det var lite trist men var han nöjd så är det ju det ända dom spelar nån roll 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Be-Bopz
11/20/14, 5:17 AM
#13

Jag tycker guldhamstrar är vanedjur, jag upplever det som att det blir stressade när man ändrar om, likaså när det gäller tilläggsmaten, min ena hane är väldigt tydlig om jag är sen, han förväntar sig att maten ska stå på sin vanliga plats när han kommer in från hagen, han går till stället där det brukar stå, finns det inte där då så får jag onda ögat :) 

Jag uppfattar det som att de gillar rutiner.

Annons:
[MikaelaR]
11/20/14, 5:37 AM
#14

#13 Sedan är det nog väldigt individuellt :)

Be-Bopz
11/20/14, 2:06 PM
#15

#14, Nja, ingen av mina har nånsin gillat förändringar, kanske att vissa människor inte riktigt uppfattar det nervösa utan att det tas för nyfikenhet och lekfullhet ;)
Likaså när jag städar hagarna och det blir förändringar så ser jag hos samtliga att de blir stressade, detta lugnar först ner sig några dagar senare när de har vant sig vid det nya och det kan återgå till det "vanliga".

annlen68
11/20/14, 11:01 PM
#16

#15  Igår ändrade jag om totalt i Mollys Bur + att hon fick sova i en kartong inatt eftersom jag var tvungen att tvätta av hennes sovhus, eftersom hon envisas att kissa där dagtid.  Så igår kväll blev det lite "konstigt". Maten t ex brukar stå på hustaket men utan hustak fick det stå på golvet. Jag upplevde det som att hon var lite orolig igår kväll, hon försökte klättra upp till taket på ett hänge med träklossar som hänger i buren; i morse hade hon gått in och sovit utan att knappt ha hamstrat in någon mat vilket inte är likt henne…

Ikväll hade huset tack och lov torkat, så nu har hon fått tillbaka det + att jag ändrat om till mer som det var förut och nu har vi fått tillbaka vår vanliga goa, harmoniska Molly igen 🙂   Men som #14 säger, det kan nog vara individuellt - precis som med vi människor :)

Be-Bopz
11/21/14, 3:37 AM
#17

Jag tror det handlar om att vissa av oss människor kanske kan ha svårt att läsa av djuren, att inte alla uppfattar saker som det verkligen är, man vill så gärna se att den lilla hamstern blir glad för alla dessa förändringar och leksaker, man se dem springa runt och "undersöka", men att det i själva verkat handlar om stress.

Jag menar inte att trampa ngn på tårna, det är absolut inte min mening, men jag har haft hamster nu ganska många år och fortfarande inte upptäckt att de skulle gilla förändringar, men jag kan gärna motbevisas, men då vill jag se det med egna ögon ;)

Jag talar alltid om för mina köpare att hamstrar är vanedjur, att de följer sina rutiner och gärna vill att jag gör detsamma vad det gäller, Bur, mat och hage.

[MikaelaR]
11/21/14, 6:07 AM
#18

#17 Jag håller inte med dig :) delvis eftersom jag pratat med fler uppfödare än dig som också haft hamstrar i flera år som tycker annorlunda än dig men också för vad jag själv sett jag tror det är individuellt.

Be-Bopz
11/21/14, 1:45 PM
#19

Ja, då är vi inte överens ;) Men jag tror att det i grunden handlar just om att läsa av djuren, det är just där jag tror att det felar, jag tror inte alla människor kan läsa av djur nämligen och då tror jag inte heller att de spelar roll hur länge man har haft djur. Men jag har katter, hund, hamstrar och känner alla mina djur väldigt väl.

Det måste ju ändå vara lite konstigt, nu vet jag inte exakta antalet hamstrar jag har haft, men visst borde jag nånstans på vägen ha upptäckt att de gillar när jag ändrar om? Känner man djuren väl och kan läsa av deras kroppsspråk och de signaler som de ändå ger ifrån sig, så ser man vad som är stress och vad som är nyfikenhet :)

[MikaelaR]
11/21/14, 2:02 PM
#20

#19 Jag är säker på att en del hamstrar inte gillar förändringar och jag tror att få kan läsa av djur det är inget som är lätt däremot vet jag erfarna uppfödare som tycker annorlunda än dig då jag diskuterat om delvis sånt här med flera och jag uppfattar inte min hamster som stressad när jag möblerar om hon kollar nyfiket runt och sedan är hon som vanligt igen i det vilda stöter dem ju på nya terränger hela tiden jag tror lite omväxling ibland passar vissa hamstrar kanske inte alla därav säger jag att jag tror det är individuellt man får se vad som passar ens egen hamster verkar den stressad så ska man ju såklart respektera det.

Annons:
Be-Bopz
11/21/14, 5:04 PM
#21

Men jag tycker detta är lite likt problemet med bollar, samma sak där, där blir hamstrarna oftast stressade, vilket man ser, de kissar och bajsar i bollen, men ändå fortsätter folk med boll.

Hade nog tyckt det hade varit mer intressant om de uppfödare du pratar med, kanske skriver här de oxå ;) Bättre och "roligare" att föra den diskussionen här kanske?

[MikaelaR]
11/21/14, 8:13 PM
#22

#21 Dem har inte iFokus vad jag vet jag kan däremot säga vad dem heter till dig privat om dem nu tycker det är okej :) som sagt jag säger inte emot dig heller för det kan säkert vara stressande men det är säkert stressande för hamstern varje gång man städar av olika anledningar typ att man tar bort den från sin Bur och  att det luktar annorlunda när den kommer tillbaks osv jag tror dock inte att det måste gälla varenda hamster i hela världen bara för det.

Fiona1234
11/21/14, 11:01 PM
#23

Mina hamstrar tycker faktiskt om förändringar, så Linda det är väldigt individuellt. Jag har haft guldhamstrar iaf nästan hela mitt liv, du är ju äldre och har säkert haft fler, men ändå så har jag upplevt en del hamstrar. Jag har jag stressade som får ha samma Inredning och så hela tiden, men till mina andra möblerar jag hela tiden då de tycker om att gräva, utforska nya områden osv. De är inte stressade, och jag ser ifall nån är stressad eller nyfiken. Mina äldre förstår ingenting när jag möblerar om utan kan lägga sig överallt och bli förvirrade och då ändrar jag såklart tillbaka och då så ändrar jag inte i deras burar. Så det är individuellt och bara för att dina är så, så är det olika ändå. De flesta av mina älskar att utforska, gnaga på nya saker, gräva osv, men vissa är lite stressade vid ommöblering. Bollar använder jag inte alls längre då mina blev extremt stressade i sånna, så det rekommenderas inte alls. Mycket bättre att ha en rasthage isåfall :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Be-Bopz
11/21/14, 11:30 PM
#24

Jag ger upp! Menar inte att vara otrevlig på ngt sätt, men jag har min tro och andra annat, så får det bli :)

cleia80
11/22/14, 1:50 AM
#25

Kapar kanske tråden lite, men hur märker man att en hamster är stressad vs nyfiken?

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

Upp till toppen
Annons: