Annons:
Etikettallmänt
Läst 1845 ggr
[MikaelaR]
2014-11-14 04:42

Vad använder ni när ni rengör buren?

Vad använder ni när ni rengör buren? någon rengöringspray, vad? vad har ni för att sopa upp gammalt spån osv? hur rengör ni tillbehören? nu pratar jag om när ni storstädar hos hamstern.

Annons:
[MikaelaR]
2014-11-14 04:43
#1

Jag har bara en kattspade som jag tar bort spån med men det funkar inte så bra så funderar på att skaffa något annat, jag blandar ättika och vatten och sprayar på botten ibland. Andra tillbehör sköljer jag i vatten vid behov och låter sen torka

MaaariaS
2014-11-14 05:50
#2

Jag använder en gammal matlåda/plastlåda och skopar upp strö med och dammsuger upp resten av spånet som blir kvar och sprayar sen piss-off och torkar av med en trasa.

Har en hamster gått bort och man ska städa inför att en ny hamster ska bo i buren använder jag Virkon S att göra rent allt med.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Cookio
2014-11-14 05:51
#3

Vi tömmer buren med hjälp av en kattspade vilket är praktiskt iaf hos oss :) 
Sen om hela buren behöver skrubbas så gör jag det i hett vatten i diskhon med ev Yes som jag sen sköljer bort noga. Tillbehör som plaströr och matskålar sköljs med varmt vatten och torkas sen i diskstället om det finns plats annars torkas dom av. Mat och vattenskål tvättas vid varje byte

Arsatazz hamsteruppfödning

Lol V Stein
2014-11-14 08:37
#4

Jag har en städskyffel från Åhlens när jag städar. Min hamster bor i ett Detolf, så när jag storstädar blir det mycket spån att slänga, har en sopsäck för att få ner allt. Eftersom jag har ganska mycket spån och Sand brukar inget kiss nå ner till glaset, så jag brukar inte behöva något medel vid rengöringen. Skulle det uppstå behov tror jag att jag skulle rengöra med Yes eller såpa.

panini
2014-11-14 10:53
#5

Jag tar buren och häller ner allt i en sopsäck, snabbt och smidigt. När jag sedan rengör buren/tillbehör så använder jag grönsåpa. Dock behöver inte burarna skrubbas varje gång då mina går på toa :)

annlen68
2014-11-14 14:43
#6

En gång i veckan städar vi buren och byter spån. Plockar ur alla saker och tvättar rent med varmvatten (utom träsakerna) , dock i sandbadet och toaletten använder vi urine off spray för smådjur också. Sedan häller vi ut bottenmaterialet  i en sopsäck, och sedan tvättar vi rent lådan med varmvatten och urine off. Överdelen torkar jag av invändigt med en trasa vid behov.

Hennes träsaker brukar jag torka av försiktigt med en lätt fuktad trasa. Det är ju inget kiss på dem, enbart spån.

Däremot hennes sovhus behöver jag snart storrengöra, eftersom hon envisas med att kissa i ett hörn i den under dagtid. Så jag undrar hur ni gör med träsaker?  Kan man lägga det i blöt med varmt vatten och såpa, eller är det olämpligt för hamstrar? Sedan tar det väl förmodligen ett dygn innan det torkat ordentligt.

Annons:
panini
2014-11-14 17:56
#7

#6 Såpa är inget problem, helt ofarligt :) Gör rent mina råttors träsaker med vatten och grönsåpa sen låter jag det torka :)

annlen68
2014-11-14 21:16
#8

#7  Låter bra det :)  Hur gör du exakt när du rengör träsakerna?  Borstar du av med vatten och såpa?  eller låter du det ligga i blöt ett tag?  Räcker 24 timmar att få det torrt?

panini
2014-11-14 21:19
#9

Jag har en diskborste och skrubbar med, funkar säkert att lägga i blöt ett tag :) Det torkar olika. Ibland ett par timmar, ibland 2 dygn. Torkar emellanåt med en torr handduk för att det ska torka fortare ;)

Evovva
2014-11-15 10:31
#10

Då jag har akvarium till mina hamstrar ca 200L var så använder jag en vanlig spade att ta upp alspånet med. Båda har för ovana att kissa i huset som egentligen är en böjbar träbro så där tar jag ut flera gånger i veckan och är det intorkat kiss i botten tar jag en bomullstuss med ättika. Byter inte ut allt spån så ofta då jag hela tiden tar och flyttar det gamla spånet mot huset hela tiden då jag gör rent och fyller på vid behov längst ifrån huset.

Tovaannalinnea
2014-11-15 17:40
#11

Håller ner allt spån i en påse, skrubbar buren och all Inredning med vatten och grönsåpa, låter det torka och sedan inreder jag på nytt. Skrubbar som sagt allt en gång i veckan då jag tycker att det känns fräschast så:)

www.Nattstad.se/Tovaannalinnea

AnnaCDSG
2014-11-15 19:11
#12

Jag har använt en foderskopa för att ta upp spån/strö och tvättat Bur och tillbehör med såpa.

Cindy S
2014-11-16 21:10
#13

Grumme grönsåpa, svamp och vatten. Jag häller allt spån och sådant direkt i en soppsäck, eftersom attdet är en lättmanövrad samla. Vått toapapper för att få bort spån från burbotten, så att inte för mycket spolas ner.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
[MikaelaR]
2014-11-16 21:13
#14

#13 när jag använder vått toapapper så fastnar det mesta på botten, blir det inte så för dig?

Cindy S
2014-11-16 21:22
#15

Jag har aldrig tänkt på det, jag är nog rätt så slarvig och spolar ner mer än jag borde. Men med vått toapapper följer det mesta med. Nu kom jag på att din Bur kanske har skrovlig botten? Min är "len".

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

jentrjenny
2014-11-18 15:06
#16

Har en samla låda. Tar bort allt spån med en liten skyffel och borste, resten dammsuger jag upp. Sen sprejar jag med en blandning av vatten och lite diskmedel och torkar med hushållspapper. Sen sprejar jag med vanligt vatten och torkar med hushållspapper igen :)

Upp till toppen
Annons: