Annons:
Etikettallmänt
Läst 1335 ggr
tyllgardin
11/11/14, 4:20 PM

Vid vilken ålder visar sig långhår?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå där! Jag köpte min hamster Norr för två veckor sedan. Hon är från djuraffär och delade Bur med en annan långhårig hamsterhona. Däremot såg hon ut att vara korthårig från början (jag var mest sugen på en kh, ironiskt nog). Nu har pälsen börjat växa på vissa ställen, framförallt bakom öronen och på lilla rumpan. Hon verkar alltså vara långhårig precis som den andra honan. Nu är jag lite nyfiken på om någon har en uppfattning om vid vilken ålder detta brukar börja synas på honorna? Djuraffären visste nämligen inte hur gammal hon var. Är det väldigt olika eller brukar det finnas en viss tidpunkt? Bifogar en bild tagen i förrgår, man ser lite av lurvet bakom öronen men inte riktigt tussarna på rumpan. Hälsningar Kajsa!

Annons:
[MikaelaR]
11/11/14, 7:59 PM
#1

Ville bara säga att jag äger min första långhåriga guldhamster och hon är fortfarande en unge men pälsen blir mer och mer fluffig/lång för varje vecka som går. Hoppas någon har ett bra svar åt oss båda snart 😃

tyllgardin
11/11/14, 11:05 PM
#2

#1 Vad roligt! Jag har haft en långhår förut men hon hade redan lång päls då jag köpte henne, blev därför överraskad när den här damen bara blev fluffigare och fluffigare hehe. Spännande!

[MikaelaR]
11/12/14, 1:05 AM
#3

#2 Jo men det är samma sak här, min långhåriga såg helt korthårig första dagen förutom någon liten tuffs nu blir det mer tuffsar och mer päls hela tiden väldigt gulligt!

Tipsi3
11/12/14, 5:43 PM
#4

Grejen med långhårs honor är att de ofta inte får så lång päls ;) Vissa får lite kortare, men ofta är den ganska fluffig, men i vissa fall mindre ;)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

[MikaelaR]
11/12/14, 5:47 PM
#5

#4 fast min hona såg helt korthårig ut när hon kom och det växer hela tiden längre så någon gång borde ju pälsen vara "fullbordad"

tilde.wahlgren
11/12/14, 6:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

här är en lh hona som snart är 5 veckor ( får hem henne på söndag )

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

Annons:
Fiona1234
11/12/14, 7:49 PM
#7

Här ovan ser du en hane på ca 3-4 månader, hans päls är magisk haha 😍

Tycker själv att pälsen brukar börja växa vid 5 veckors ålder. De får små tjocka tofsar vid rumpan som bara växer och växer. Mina honor biter dock oftast av sina tofsar, hehe, men här ser du en bild på en vuxen långhårig hona med sina tofsar 😉 Honor får endast hår vid rumpan och bakom öronen, medans hanar får som på första bilden, fluffigt hår överallt ❤️

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

tyllgardin
11/12/14, 9:55 PM
#8

#6 och #7 Tack! Roligt att höra lite mer detaljer. Jag skulle tro att min tjej är sex eller sju veckor gammal nu, så det stämmer isåfall bra med att pälsen börjar växa vid ungefär fem veckor. Vad fina era hårbollar är! Ska bli spännande att se hur pälsen utvecklar sig vidare med tiden, nu kan man nästan se skillnad från dag till dag ☺️

Upp till toppen
Annons: