Annons:
Etikettkosthållning
Läst 1253 ggr
[MikaelaR]
2014-11-10 03:43

Vad för mat ger du?

Om du köper mat i djuraffär/mataffär osv alltså färdig, vilket märke använder du? berätta gärna fördelar & nackdelar. Samma sak undrar jag med er som blandar eget Foder, vad gör ni för blandning och sen vill jag veta fördelar & nackdelar.

Annons:
Zaviie
2014-11-10 11:00
#1

Jag blandar eget, men jag har ca en tiondel Hamster Cripsy Musli i. I övrigt består den av Axa grynblandning, hundfoder, undulatfrön, örter, pumpafrön, melonkärnor, mungbönor, groddblanding, hel havre, solrosfrön, puffat ris, hela jordnötter.

En fördel är att man kan reglera värdena för att få likt det hamstern behöver som möjligt. Även reglera fetthalten för de som har lätt att gå upp i vikt/svårt att gå upp i  vikt, diande osv. 🙂 Också mycket enklare att ha koll på att de inte får i sig massa aska, färgämnen, salt, socker m.m

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Mollypierce
2014-11-10 16:45
Fiona1234
2014-11-10 17:22
#3

Jag blandar också eget 🙂

Just nu innehåller mitt foder:

2 sorters lösviktsfoder, ''hamsterblandning''-innehåller de nödvändiga som hamstern behöver, ''hamsterlyx''-innehåller feta fröer samt alfalfa ringar 🙂 Till det tillsätter jag Taste of wild hundfoder, pumpafrön, Brit hamster, hamster complete, jordnötter, torkad mix som består av grönsaker och frukt och solrosfrön 🙂

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Deviance
2014-11-10 19:13
#4

Använder mig av Stjärnvindens hamsterblandning 3 :)

http://www.stjarnvinden.dinstudio.se/text1_139.html
Som jag anpassat lite efter min Hanna så den har lite mer hundmat och lite mer fröer och nötter än i receptet för att Hanna tenderar att vara väldigt smal.

____________

hamstrar & fotografering

annlen68
2014-11-10 21:48
#5

Vi köper complete hamster & gerbil. Det är ett så kallat torrfoder. Fördelen med det är att då vet vi att hon får i sig alla näringsämnen hon behöver, så då behöver vi inte fundera på om vi gett henne tillräckligt med protein, grönsaker o s v…

Dock kompletterar vi någon gång även med fröblandning så hon får t ex solrosfrön som hon bara älskar; samt grönsaker/frukt, någon ostbit ibland osv…med andra ord lite smakbitar av varje 🙂

[PrincessDiva]
2014-11-10 22:55
#6

Jag har också 2 hamsterblandningar nu som jag har köpt i lösvikt. Jag har kompletterat med undulatfoder, pumpakärnor, solroskärnor, wild tastes valpfoder, grovt knäckebröd och hel havre.

Sen matas här med färska grönsaker varje dag och matrester ifrån middagen.

Annons:
[MikaelaR]
2014-11-24 11:56
#7

Jag har gjort en liten blandning nu först en vanlig fröblandning med bra innehåll som jag blandade ut med hamsterpellets havregryn och lite krossade torrfoderkulor.

Upp till toppen
Annons: