Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 1617 ggr
Be-Bopz
2014-11-09 22:11

Fokus på fel saker!

Hoppas det är okej att jag slänger in denna frågan även här, jag vill ha fler svar nämligen :)

När man kollar runt på olika forum, så ser jag ett problem, jag ser att fokus ligger på fel saker när man väl har bestämt sig för att starta en uppfödning.

Till att börja med, en uppfödning blir det inte av en kull, om ni inte haft kull än, hur vet ni då att ni vill fortsätta, varför börjar alla i fel ände, varför börjar ni leta efter ett namn till uppfödningen innan ni haft kull, ni vet att allt jobb med en uppfödning ligger i mer än att hitta namn till uppfödningen och till kullen? 

När man inte kan basic i genetik, som att en hamster bär inte på bandat eller satin, ungarna blir inte satin bara för att morfar var det. 

Jag förstår att många tycker det är gulligt med en kull osv, det är en bra erfarenhet oxå, men vad anser ni behövs för att det ska anses vara ens en uppfödning? Varför tror ni så många börjar på fel håll? Varför är ett namn så viktigt innan man ens har provat på att ha kull? Tror ni att det framstår som mer seriöst om man har ett namn till första kullen? Eller framstår det som seriöst när man tror att det blir satin i kullen bara för att morfar eller mormor var det? Snälla, dela med er av era tankar, för jag vill verkligen förstå detta fenomen

Annons:
Evovva
2014-11-09 22:30
#1

Hej! Som uppfödare måste man ha många års kunskap och erfarenhet anser jag. Själv har jag och min dotter hållit på med hamstrar i ca 12 år. Har kunskapen om vad som är bra eller dåligt för en hamster. Skulle jätte gärna vilja ha en  kull, Men anser inte att jag har den kunskapen. Man bör läsa på och lära sig om färger och genetik. Man bör även  veta varför man vill ha en uppfödning och om man har ekonomi och tid för att ha en uppfödning.  Om man absolut vill ha en kull ska man först köpa en hona från en uppfödare och ställa ut hamstern för att se om det är avelsmaterial eller inte. Sedan kan man med hjälp av den kunskap man har ta hjälp av en uppfödare med parning  och annat man behöver kunna för att ens ta en kull. Och jag tycker att man borde avlägga ett prov på sin kunskap innan man får Bli uppfödare?.

[MikaelaR]
2014-11-10 03:07
#2

Hoppas du får svar på dina frågor Ts, jag funderar inte på att starta uppfödning i nuläget så kan inte svara :)

[PrincessDiva]
2014-11-10 13:45
#3

Kommer att svara här under kvällen 😃

[PrincessDiva]
2014-11-10 17:43
#4

Jag förstår nog inte riktigt vad som menas med fel fokus.

Jag har haft hamster till och från sen jag var 6-7 år, sammanlagt 5 hamstrar genom åren.

För cirka 1½-2 år sedan så började tankarna på guldhamsteravel. Jag höll även då på med uppfödning av svensktypade möss, men svårt att få tag i bra avelsmaterial hos svensktypade möss då mus-sverige hellre vill köra på engelsktypat. Så då började jag överväga att lägga ner min musavel och istället satsa på guldhamster. Men då härjade också papovan i sverige så jag lade tankar på hyllan angående guldhamsteravel.

För cirka en månad sedan dog min gammelgubbe och då kände jag att nu kanske det var dags att ta fram planerna för guldhamsteravel. Men innan jag bestämde mig så gick jag igenom några punkter och funderade fram och tillbaka.

. Vad kan/vill jag bidra med i guldhamsteravel?  Jag vill bidra med friska och trevliga hamstrar där temperament och hälsa går före typ. Men jag vill ändå hålla mig så nära typstandard som möjligt för att inte ställa till med världens gensoppa.

. Har jag tid, ekonomi, kunskap, plats och erfarenhet för Avel på guldhamster?  All tid i världen har jag då jag är sjukpensionär på heltid. Ekonomi har jag då jag varje månad stoppar undan pengar. Plats får jag se till att ordna om jag inte skulle få djur sålda. Kunskap kan aldrig bli helt fullständig för man lär sig alltid något nytt. Men anser att jag har tillräcklig med kunskap och erfarenhet för att våga starta. Jag läser precis varje dag om hamster, ser på filmer, studerat mina egna hamstrar osv. Däremot är jag helt grön när det gäller honor då jag tidigare bara har haft hanar, men nu får jag den kunskapen och erfarenheten också. Jag ställer också massor med frågor till andra uppfödare när det gäller Avel och genetik.

. Är jag medveten om att det krävs hårt arbete och att det inte är en dans på rosor att syssla med Avel. Ja det är jag medveten om, jag har som sagt tidigare fött upp möss, och under hela min uppväxt så har mamma fött upp hundar. Möss och hundar är inte samma som guldhamster, men är man seriös uppfödare så är det samma hårda arbete som krävs oavsett vilket djur.

. Är jag mogen för att komma igång med Avel? Som sagt så krävs det massa hårt arbete för att syssla med Avel, och jag måste räkna med att tråkigheter kan hända. Jag är inte så naiv att jag går runt med rosafärgade glasögon och tror att allt ska vara frid och fröjd. Därför anser jag mig själv att vara redo och mogen för Avel. Men tycker också att riktigt 100% redo kan man nog aldrig riktigt bli, men så nära som möjligt. Något kan alltid dyka upp som man inte riktigt har räknat med.

. Vad gör jag om inga ungar blir sålda? Då får ungarna stanna kvar hos mig och så får jag lägga Avel på hyllan fram till jag har mer plats och utrymme för att fortsätta. Jag tänker INTE avla fram en massa kullar bara för att komma framåt så fort som möjligt. Det är inte själva poängen med min Avel. Jag vill hålla mig till småskalig Avel för att kunna ge varje kull precis allt som krävs för att dom ska bli trevliga individer. Drar jag på mig för mycket så kommer allt att bara balla ur och jag står där med hur många kullar som helst och hela planen har gått käpprätt åt skogen.

. Vågar jag sälja bebisar till folk jag inte känner? Jag är otroligt rädd för att sälja till fel människor och mina bebisar inte får den bästa omvårdnad som tänkas kan. Jag bryr mig om vart mina bebisar hamnar, jag komemr att göra mitt allra bästa för att finna de perfekta hemmen. Men jag måste också räkna med att alla inte kommer att få ett bra hem. Ska jag hålla på med Avel så måste jag våga sälja till folk jag inte känner, men det betyder inte att jag säljer dom vind för våg till första bästa köpare. Jag kommer att ställa krav och jag kommer att gå på magkänsla.

. Kommer jag att jobba för att bli en reggad uppfödare i shf? Ja det kommer jag att jobba för. Det är viktigt för mig att bli en reggad uppfödare, då kan både jag som uppfödare ha mer koll på vad jag tar in, och andra reggade uppfödare kan se var mina djur kommer ifrån och vad dom har för stammar. På så vis kan man samarbeta så mycket enklare. Plus att tillsammans kunna hindra papova-smittan att härja vilt. Är man reggad uppfödare så har man krav på sig som man måste uppfylla för att få fortsätta som reggad uppfödare, och där bland dom kraven är det att inte föra papova vidare och ta till alla försiktighetsåtgärder. Är man seriös så följer man dessa krav.

. Vilka färger och Teckningar vill jag satsa på? Jag vill få fram fina choklad bandade och c/skp/vit, i både lh, kh och satin.

Dessa punkter är dom jag har hittills gått igenom innan jag bestämde mig för att ta första stegen mot Avel.

Nu har jag bestämt mig för att ta en kull efter min Kenzie och just nu letar jag efter en passande hane. Jag  ser väl inget fel i att komma på ett uppfödarnamn för sin Avel även att man inte har tagit sin första kull. Bara man har tänkt igenom allt 1000 ggr innan man bestämmer sig för att ta sin första kull.  Jag tror inte att någon uppfödare här har börjat sin Avel med att tänka ut ett uppfödare-namn. Jag tror att de flesta tillsammans med mig har gått igenom flertal olika punkter innan man bestämt sig för att avla.

Jag tror detta fenomen har med väntan att göra. Man vill så gärna komma igång med sin Avel och medans man väntar så fixar man med annat praktiskt, som att plugga genetik, prata med andra uppfödare, läsa på mer och skaffa sig mer kunskap, bolla med uppfödare-namn, göra en hemsida osv osv. Jag ser faktiskt inget fel i det, så länge man har tänkt igenom allt mycket noga innan. Känner man sen efter sin första kull att man inte vill fortsätta, ja men då är det så och då tar amn bort sitt namn och sin hemsida. Men du bär fortfarande på massa nyttig kunskap och erfarenhet. Så jag ser ingen skada skedd.

[PrincessDiva]
2014-11-10 17:56
#5

Och jag räknar inte mig själv som uppfödare förren den dagen jag har medvetet fött fram minst 2 kullar och känner att jag vill fortsätta.

Be-Bopz
2014-11-10 20:42
#6

Mycket bra svar, dock har inte alla tänkt igenom detta lika noga, sen har jag aldrig sagt att alla väljer namn för, men jag ser en tydlig trend där namnet verkar komma i första hand. Därmed inte sagt att alla gör så.

Annons:
[PrincessDiva]
2014-11-11 02:43
#7

Jo det kan säkert vara så hos en del att dom har kommit på en tanke att Bli uppfödare? och så ska det hittas på namn, där säger jag inte emot dig.

Men sen finns det såna som jag som har tänkt in i varje detalj, övervägt och sen tagit beslutet att komma igång med Avel, men inte har skrivit någonstans eller delat med sig av tankegångar innan dom tog beslutet att påbörja Avel.

Lite som spökteori, bara för att man inte syns utåt med tankegång kring Avel så betyder det inte att det inte finns där :P

Ingen visste ju vad jag har gått igenom när det gäller avelsplaner förren jag skrev nu här. Det kan säkert uppfattas som att jag hade fått en impulsidé angående Avel och då måste jag nu komma på ett bra uppfödarnamn för att verka seriös.

jag förstår hur du tänker Be-Bopz, och jag hoppas att jag någorlunda har lyckats förklara förståeligt mitt tänkande i det hela.

mycket bra tycker jag att du tog upp detta för det får en att tänka till.

Be-Bopz
2014-11-11 02:56
#8

Jag vet självklart att fler än du som noga har tänkt igenom detta, men man ser när det inte är så genomtänkt. Din tes om att vi inte alltid ser vad som sker bakom, den tror jag inte riktigt på ;) 

Efter så många år på olika forum, så märker man snabbt hur människor funkar, speciellt inom hamsteraveln, man kan se på deras sätt att tänka, hur de skriver, hur de resonerar mm, på om de blir långvariga eller kortvariga.

Jag tog upp ämnet dels för att många ska tänka till att fokusera på det viktiga, jag vill få fram att namnet inte är det viktiga, det viktiga är din syn på Avel och hur du vill att din syn är på det hela. Bara för att man kallar sig uppfödare och har ett namn så är det inte säkert att man säljer djur heller. Det tar tid, jag minns själv första gången en uppfödare köpte en hamster till sin Avel från oss när vi var nya, det var en stor seger minns jag, tanken att en stor uppfödare ville köpa av oss, en milstolpe!

För oss när vi började var ju att vi ville föda upp djur som följer standarden och som är trevliga, det är ju det som borde vara själva grundtanken, för om vi ser till alla djur, kolla blocket, det finns så många oönskade djur där ute, så man borde tänka igenom varför man väljer att börja föda upp.

[PrincessDiva]
2014-11-11 03:15
#9

Du har så rätt Be-Bopz och kanske jag är naiv när det gäller människor och förhållande till djur. Visst jag har jag också sett praktexemplar där folk inte tänker till innan de får för sig att starta en uppfödning.

Men det går se emot mina principer att döma människor innan jag har all fakta.

Innan du läste om mig och min tanke bakom Avel, så visst så såg du väl mig som en av dom där som inte hade tänkt till riktigt innan 😉

Be-Bopz
2014-11-11 23:36
#10

Då får jag skamset erkänna att jag nog inte tidigare har sett dina inlägg, vilket betyder att jag inte har några förutfattade meningar om dig ;)

[PrincessDiva]
2014-11-12 12:24
#11

hahahaha ok 😃

Be-Bopz
2014-11-12 12:48
#12

Japp, så är det, det går inte att hålla reda på alla som hänger här, men så är det ju även så att det går inte att säga ngt om ngn som jag tidigare inte har sett :)
Men jag gillar ditt första svar, du visar tydligt att du har ett mål, man får tänka att det är lite som att starta företag, man behöver en handlingsplan :)

[PrincessDiva]
2014-11-12 13:07
#13

Ja men det är precis så jag försöker hålla i tanken. Jag ser ingen mening med att starta uppfödning om jag inte har ett mål.

Men ja det finns ju dom som bara parar för att få fram söta bebisar, men sån är inte jag. Mitt främsta mål är att jobba för att få fram riktigt trevliga hamstrar utan att ställa till med världens gensoppa.

Trots att det har funnits guldhamster i sverige i måånga år så är bilden av guldhamster i Sverige ganska så skev, trots att det är mångas första husdjur. Tex är det flera i min omgivning som har en bild av hamster som bitsk och omöjlig att få tam osv.  Den bilden vill jag vara med om att förändra.

Annons:
Be-Bopz
2014-11-12 13:16
#14

Exakt! Det är samma bild som min omgivning har, jag försöker ändra den bilden oxå, men när de träffar mina hamstrar så smälter de ❤️

Att ha ett mål med uppfödningen är mycket viktigt, men det var det jag menade, alla har inte mål, de verkar inte riktigt ha tänkt igenom allt så noga.

Upp till toppen
Annons: