Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 1224 ggr
Dvärgvädur
2014-11-07 15:24

Hur började ni med avel?

Jag undrar hur ni som föder upp fick intresset att starta uppfödning?

Hur började ni? 

Intressant att veta, skulle själv gärna föda upp i framtiden🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Melissa V
2014-11-07 15:38
#1

Nu föder jag inte upp hamster man tanken är väl detsamma antar jag :)
Att jag började var att efter att ha läst på, studerat och försökt lära mig så mycket jag kan om genetik, Avel, processen att kunna gå framåt så tog jag modet att börja avla. 
Att jag började tanken var att jag vill tillföra nått till arten, jag vill utveckla den till det bättre och föra hälsan och temperamentet till det bättre. 
Det kostar mycket så även ekonomin var jag tvungen att vänta in och planera. 
Det är mycket planerande, mycket att hålla koll på, väldigt mycket piller och studerande av de nya liven man satt till världen och kommer ha ansvar för hela sitt liv, för bara för att de flyttar slutar inte mitt ansvar, det finns kvar tills de vandrar vidare regnbågen. och det är också nåt jag älskar, att följa dom på deras resa genom livet och se hur man sakta men säkert når sitt mål även om de är minst 10-15 år kvar tills dess. 
Allt detta gjorde att jag började fundera på det, att jag började läsa mig till det och tillslut även startade min uppfödning.

/Vintaz Rattery

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


[PrincessDiva]
2014-11-07 15:44
#2

Intresse för Avel har nog alltid funnits hos mig, beror nog på att mamma alltid har drivit en hundkennel under min uppväxt. Det var roligt att följa detta allt ifrån att välja ut tik/hane, parning, se hur tikens mage växte till att få vara med och se små bappisar födas.

Dock har inte jag samma intresse för hund som min mamma har, mitt hjärta klappar vilt för gnagare.

Varför just guldhamster?
Hamster är vanligt att det är ett första-gångs-djur och tyvärr så gör många misstaget att köpa från djuraffär. Köparna får hem en rädd hamster, har inte kunskapen om att tämja och så tappar dom intresset och tycker det inte är roligt längre.

Mitt syfte med Avel är att få fram riktigt underbart temperament på guldhamster, och få upp intresset i Sverige.  Försöka synas så mycket som möjligt som uppfödare så att köpare istället väljer att köpa från uppfödare istället för djuraffär. På så vis tror jag att intresset för guldhamster i sverige växer och köpare får en annan bild av hamstervärlden.

Sen självklart finns det ALLTID människor som impulsköper både till sig själva och till sina barn, dessa kan man inte göra så mycket åt. Men man kan göra sitt bästa för att synas utåt och försöka informera köpare om fördelar med seriös uppfödare.

Det ska vara roligt att vara hamsterägare och det är där jag vill hjälpa till att bidra genom att föda upp riktigt trevliga och mysiga hamstrar.

[MikaelaR]
2014-11-24 12:01
#3

Puffar upp :)

Upp till toppen
Annons: