Annons:
Etikettallmänt
Läst 1527 ggr
[MikaelaR]
11/6/14, 8:16 PM

Korthåriga mer ovanliga?

Jag får känslan av att korthåriga guldhamstrar är mer ovanliga? nästan alla annonser jag ser är på långhåriga och det känns också som många uppfödare riktar in sig på långhår. Är det någon som vet varför det är så? jag skulle gärna vilja äga en korthår i framtiden, fast jag tycker dem ser så söta ut dem med långhår också lite fluffiga. Men på korthåriga framhävs kroppen och ansiktet mer typ, fint det med!

Annons:
Wellcraft
11/6/14, 8:18 PM
#1

Tycker det är lika enkelt att få tag på korthår från uppfödare.
Skulle inte kalla KH ovanliga, snarare är det LH som är mer vanliga.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cookio
11/6/14, 8:18 PM
#2

Undrar det jag också, inte sett så mkt korthårs Avel faktiskt, vet inte alls varför

Arsatazz hamsteruppfödning

[MikaelaR]
11/6/14, 8:21 PM
#3

#1 Jo så kanske det är, men jag har nästan bara sett annonser om Långhåriga och många uppfödare som säljer långhår har inte sett en endaste på flera månader om korthår för jag har ju kollat runt på hamstrar en del det är kul. Ja men det var det som var min fråga men då är iallafall långhår mer vanligt, varför är det så?

Wellcraft
11/6/14, 8:28 PM
#4

#3 Antagligen är det något som uppfödare föredrar om man går efter utseendet. Men tror även att många uppfödare hittat trevliga & tilltalande djur exteriört som de sedan valt att avla vidare på. 
Långhårshamstrarna har ju alltid varit populära och det har varit större Avel på dem ett tag än på KH.
Vilket automatiskt ger tillgång till fler avelsdjur bland LH än för KH.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

nakuta
11/6/14, 8:29 PM
#5

De flesta uppfödare sysslar med LH, korthår är inte jätteovanligt, men är dominant så minst en förälder måste va det, medan LH är recessivt.

Visst är lh underbart, men tycker färger och så blir mer rättvisa i kh, speciellt om satin också är inblandat =)

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Cookio
11/6/14, 8:32 PM
#6

Kommer nog bli att jag mot sommaren kommer försöka skaffa in en korthårig hona eller hane som helst ska vara svart men det återstår att se :)

Arsatazz hamsteruppfödning

Annons:
Zaviie
11/7/14, 7:04 PM
#7

Det är inget ovanligt med kh, många föredrar oftast lh för att den ger ett fluffigt och sött uttryck. 

Jag har khbebisar, vuxna och en planerad kull med kh, vet flera uppfödare som avlar Kh. 🙂

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

[MikaelaR]
11/7/14, 8:19 PM
#8

Jag vet att det finns många Kh osv det var inte riktigt det jag menade med ovanligt jag menade mer att det verkar finnas mer tillgång till Lh iallafall om jag ska bedöma efter annonser och när jag frågat uppfödare dem senaste månaderna.

Cookio
11/7/14, 8:20 PM
#9

Nån gång under nästa år kommer jag köpa in en korthårig men vet ej när :)

Arsatazz hamsteruppfödning

wolfgirl82
11/7/14, 9:47 PM
#10

Personligen föredrar jag kh. Tycker de är sötare på nått sätt.

Fast jag föredrar kh på alla sorters djur ;)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Cookio
11/7/14, 9:49 PM
#11

Har alltid haft kh förut, men nu har jag en lh hona samt väntar på två lh till, en hona och en hane :)

Arsatazz hamsteruppfödning

Be-Bopz
11/9/14, 1:46 AM
#12

Jag har en kull nu som är kh :) Haft flera kullar med kh. Tycker mig se fler och fler som får upp ögonen för just kh, mycket trevligt :)

[MikaelaR]
11/9/14, 1:48 AM
#13

Ja kh är verkligen fint! vill ha det i framtiden :)

Annons:
Be-Bopz
11/9/14, 1:53 AM
#14

Det tycker jag att du ska, färgerna kommer fram så mycket mer :)

Torven
11/10/14, 1:08 PM
#15

Älskar korthår! Hoppas de gör Come back. Färger och Teckningar kommer fram så fint på korthåriga guldisar :)

Mollypierce
11/10/14, 4:45 PM
#16

Jag anser att det är mycket lättare att hitta långhåriga hamstrar :) Kan dock inte välja vilken som är favoriten, dem är söta på så olika sätt.

Fiona1234
11/10/14, 5:24 PM
#17

Jag tycker jag har sett mycket korthår nu på slutet, så ovanliga skulle jag inte kalla dem 🙂

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Upp till toppen
Annons: