Annons:
Etikettallmänt
Läst 7089 ggr
Jegiro
2014-11-04 17:22

Väcka sovande hamster?

Hur länge sover era hamstrar? Min har blivit en riktig sjusovare. Igår vaknade han inte förrän halv 10 och sen var han vaken hela natten och stökade runt (jaja, jag vet att de är nattaktiva). Försökte få upp honom tidigare genom att stöka runt i buren och locka med mat, men efter att ha svalt en godis gick han bestämt och la sig igen. 

Tänkte att det är okej de första dagarna då han kanske inte känner sig helt hemma i nya buren. Men vill ju gärna hinna träffa den lille innan jag själv går och lägger mig. När är det en rimlig tid att försöka få upp dem?

Annons:
flikkaan
2014-11-04 17:39
#1

Om du ger honom mat och fixar och trixar lite i buren runt kanske 5-6 så kommer han till slut att vakna då 🙂 Det kan ta lite tid men till slut vaknar han av sig självt

Xoxos hamsteruppfödning  ~  http://xoxoshamstrar.weebly.com/

Jegiro
2014-11-04 17:58
#2

#1 Vad bra :) Tänkte bara när det faktiskt är "acceptabelt" att väcka dom. Då ska jag börja stöka runt snart 😉

[Nampheet]
2014-11-04 18:20
#3

Tycker att man inte ska väcka sin hamster alls, eller bara för och träna dom att dom ska vakna tidigare är okej men annars inte, vi måste respektera deras liv eller vad man ska säga. Tänk dig o bli väckt när du sover mitt i natten? så känns det nog för dom. Men man får väcka dom om man ska Städa buren? osv…

Men det du gör just nu, alltså och väcka dom för o träna o se honom för att han är ny är väll okej. :)

LillyAmanda
2014-11-04 19:11
#4

Om jag får säga min åsikt tycker jag ungefär som #3 dock tar jag upp min ibland bara för att lixom. Men det händer INTE ALLS ofta. Så det är ju inget han lider av :)

**//Amanda

Shalin
2014-11-04 20:37
#5

Jag tror att folk överdriver lite grann angående väckning. Visst skulle man själv inte vilja bli väckt men. När jag hade hamster i 12 års åldern så minns iallafall jag att jag kunde ta ut honom sen eftermiddag eller kväll. Han piggnade snabbt till och tyckte det var hur kul som helst att vara ute och få röra på sig och undersöka. Det beror väl förstås också på individen. Men ser det ut som att det inte verkar störa hamstern så tror jag det är okej. Sen ska man väl förstås undvika att väcka hamstern olika tider varje dag. Det hade ju inte varit särskilt snällt :)


LillyAmanda
2014-11-04 20:48
#6

Vissa säger att dom får kortare liv för att man väcker dom. Min kompis hade en guld och hon väckte den lite när o var och den levde i tre är. Så det stämmer nog inte ;)

**//Amanda

Annons:
Jegiro
2014-11-04 21:02
#7

Roligt att höra folks olika åsikter 🙂

[Nampheet]
2014-11-04 21:09
#8

Försökte träna mina men det gick inte alls bra med guldhamstern 😛han bara låg där och kolla medans dvärghamstern vakan till direkt och sprang runt som en galning.

annlen68
2014-11-04 21:23
#9

#0  Jag vet att många säger att man inte bör väcka sin hamster. Samtidigt är det många som säger att det är helt okey att försöka vända deras dygnsrytm genom att väcka dem.

Vi väcker Molly varje kväll vid 19-tiden för att framförallt dottern ska hinna umgås med henne innan hon går och lägger sig. Hon får komma ut i lekhagen och där har vi olika krypin så hon kan gå in och sova om hon vill, men hon brukar piggna till när hon kommit ut och springer runt som bara den :)

annlen68
2014-11-04 21:25
#10

#6  Nä det behöver inte förkorta deras liv.  Jag tror hamstern sover det den behöver ändå. Har märkt att Molly kan ta små sovstunder ibland sen kväll/natt :)

[MikaelaR]
2014-11-04 22:11
#11

Om man måste fixa i buren så kanske hamstern vaknar av sig själv :)

kiku_molly
2014-11-04 22:17
#12

Tycker inte att Hamstern ska behöva anpassa sig efter våra önskade tider. Tycker också att om man köper en hamster så är man medveten om att den är nattaktiv och om man inte låter den sova kan faktiska deras livstid förkortas mer eller mindre. Det gäller inte alla hamstrar för många vill gärna gå ut och springa lite. Men respektera dem som inte vill flr det är bara så vi önskar att dem är. Dem är inte gjorda för att vakna vid 18.09/19.00 och jag tycker att man får aceptera det. Har man skaffat en Hamster så har man skaffat en hamster. Jag tycker att det är väldigt respektlöst mot djuret att väcka det mitt på dagen. Och om man inte vill detta så kanske inte hamster är rätt djur för dig. Då kanske man ska skaffa något som en kanin oller marsvin som faktiskt är vakna på dagen. Och om man ändå envisas med att väcka hamstern tidigare, så vist. Är det OK för ert djur och ni gör det försiktigt och endast ökar med några få minuter tidigare varje kväll så kan det gå. Men jag vill att du försöker att avstå i första hand. Jag vill inte framstå som otrevlig utan vill bara säga min åsikt tydligt, jag menar inget illa:)

annlen68
2014-11-04 22:36
#13

#12  Du har din åsikt, och jag och alla andra har sin :)  Men jag kan lova dig att det är en minoritet som låter dem sova tills de vaknar, för då vore det inte många som hade hamster; för hur många är det som har möjlighet att låta dem komma ut och rastas sen kväll? Då är det ju läggdags för dem som måste upp nästa morgon och det kanske innebär att en del hamstrar aldrig får komma ut ur buren.

..och jag är övertygad om  att det inte är hela världen att väcka dem på kvällen. Beror ju på HUR man väcker dem också. Man kanske inte bör gå fram och bara lyfta på huset utan att ens annonsera att man är där. Men som vi brukar fixa lite i buren först, t ex toaletten samtidigt som vi pratar med henne och förhoppningsvis brukar man då höra att hon vaknar till därinne.

Sen kan jag hålla med om att väcka en hamster lite då och då under dagen, kanske ett barn som kommer hem från skolan och vill gulla med den lite eller visa en kompis; det tycker jag verkligen inte att man ska göra :)

Annons:
[MikaelaR]
2014-11-04 23:05
#14

Man måste ändå rengöra buren är man inte vaken sent och fixar i buren och hamstern vaknar så är det så… viktigt att hamsterns boende inte är äckligt.

annlen68
2014-11-05 10:25
#15

#14  Ja där sa du en viktig grej. Mollys Hus behöver ses över varje kväll eftersom hon både kissar och bajsar i huset när hon sover; så skulle vi låta henne sova tills hon vaknar kanske vi gått och lagt oss (om det är vardag nästkommande dag) och det skulle ju inte vara så trevligt och bra för henne att komma in i sitt Hus nästa morgon igen och det då är rätt äckligt därinne…

kiku_molly
2014-11-05 11:10
#16

#13 Eftersom att min hamster gärna vaknar tidigare så är jag glad över det:) Jag ville mest säga att om hamstern inte vill vakna tidigare så ska man acceptara det. Sen tycker jag inte att det är bra att så många har hamstrar, för majoriteten av alla hamsterägare har inte dem kunskaper om djuret som behövs, och respekterar inte djuret som det behöver. Man köper ofta hamstern för att den är så söt man vet igentligen inte vad det innebär.Det är väldigt många föräldrar som ger sina barn hamstrar. Dem hamstrarna får ofta ett jobbogt liv eftersom att barnet med största sannolikhet tappar intresset tillslut:( Nu tycker inte jag att just du är respektlös mot eran hamster men jag vill att man har detta i åtanke när man bestämmer sig för attt ändå försöka väcka den tidigare.

Jegiro
2014-11-05 11:46
#17

Vill främst att han ska vakna lite tidigare (nu talar jag om typ 19tiden) för att hinna släppa ut honom och springa och få stimulans. Har märkt att det hjälper jättemycket för hur han beter sig nattetid annars. Igår fick han leka på köksgolvet och på morgonen stod buren som jag lämnat den. Annars brukar han go bananas och riva halva buren. Så känns bra att åtminstone majoriteten av er förespråkar att det är okej att "väcka" (läs: stöka i buren tills han vaknar) fram emot em/kvällen =)

annlen68
2014-11-05 12:35
#18

#16  Tro mig; få hamstrar är så omhuldade som vår Molly. Har läst flera böcker om hamstrar och är jättenoga med allt som har med hennes skötsel att göra :)  Vi delar inte riktigt samma åsikt och det får vi lov att acceptera :)

#17  Ja om inte vi väckte så skulle hon knappt få komma ut ur buren på kvällarna, kanske bara på helgerna. Dessutom skulle hon få sova i ett nerkissat- och bajsat sovhus 😕  Så jag tror nog att det är bättre att vi väcker henne; för hon blir i alla fall pigg sedan när hon varit ute ett tag :)

Shalin
2014-11-05 16:54
#19

#18 

Det var precis så för min hamster också. Han blev pigg efter ett tag och gick knappast och sov i något hörn. Då hade man ju inte tagit ut han vid den tiden i så fall. 

Jag kan hålla med Kiku_molly att har man skaffat sig ett nattdjur så får man acceptera det. Det är ju synd att majoriteten väcker hamstern tidigare, för det tror jag garanterat också att dom gör. Sen ska man väl inte göra något för att alla andra gör det ;) Det tror jag förstås inte att någon gör, men det skulle nog mycket riktigt inte vara många som hade hamster om de vaknade väldigt sent samt absolut inte fick störas innan dess. 

Bäst är nog att öka tiden lite i taget som Kiku_molly säger. Vill hamstern fortfarande inte och bara går och lägger sig trots att man tagit ut den så får man faktiskt acceptera det. Annars är man ju en riktigt dålig djurägare.


kiku_molly
2014-11-05 17:19
#20

#18 Tidigare läste jag också hamsterböcker men nu på efterhand hittar jag massor av falsk fakta som att guldhamstrar kan bo ihop tills dem blir 3 månader eller att dem måste ha saltsten och behöver hamstervadd samt att dem inte får ha större Hjul än 20cm, så jag litar inte riktigt på hamsterböcker utan då är sånnahär forum bättre. Jag säger såhär då; Jag ska inte lägga mig i vad andra hamsterägare gör och inte gör för det är inte min sak, men JAG skulle aldrig kunna tänka mig att ändra på hamsterns naturliga behov. Jag är helt övertygad om att hamstrar behöver springa av sig lite och bli av med energi, men då tycker iallafall Jag att man ska göra det när hamstern orkar och vill. Vill den upp, bra. Om inte, så skulle jag låta den vara:) Men ärligt talat tycker inte jag att detta handlar om åsikter utan ren fakta faktiskt:) Nu ska jag släppa detta, och förlåt om det jag skrivit uppfattas som otrevligt;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: