Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2204 ggr
[MikaelaR]
11/3/14, 10:47 PM

Kutterspån(!?)

Jag har hört så mycket om kutterspån mest dåligt och jag undrar om man vågar riskera något genom att ha det i hamsterns Bur? det ser ju fint ut och är ett billigt underlag. Ni som använder kutterspån hur tänker ni? Och ni som inte använder kutterspån har ni hittat någon prisvärd ersättning? som går att gräva i tänker jag på då :)

Annons:
RebeccaG
11/3/14, 10:56 PM
#1

Nu har ju inte jag hamster, men på mitt förra jobb hade vi guldhamstrar och alla gick på kutterspån, det va aldrig några problem med det. 
Den ena hannen blev nästan 4 år gammal, cancerfri & va aldrig sjuk.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[MikaelaR]
11/3/14, 10:58 PM
#2

Oj va gammalt, tänker också på om kutterspånet kan påverka oss människor som andas in det? bara en fråga jag vet inte! läste ju om kutterspån här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kuttersp%C3%A5n Läs under: Strö till djur

Frosstis
11/3/14, 11:03 PM
#3

Kutterspån är mitt favoritunderlag. Det luktar gott, ser bra ut och är grävvänligt. Har provat många olika strö men kutterspån är min favorit :)

[PrincessDiva]
11/4/14, 1:05 AM
#4

Kutterspån är också min favorit. Många säger att det dammar, men jag som brukar reagera på damm reagerar inte på kutterspån/stallspån. Kutterspån tycker jag också luktar gott, suger upp väldigt bra och det är mjukt för hamstern.

Dock brukar kutterspån komma från barrträd som innehåller terpentin, men terpentinet torkar ut. Kutetrspån är med andra ord behandlat, först kapar du trädet, sen gör man typ skivor av det och sen hyvlar man. Har haft kutterspån i snart 30 år och inget av mina djur har blivit sjuka på grund av kutterspån. Dock ska man inte ha det till råttor och möss som har väldigt känsliga luftvägar och kan utveckla mycoplasma (en allvarlig sjukdom som har dödlig utgång om det inte kan förhindras i tid).

Skillnaden mellan kutterspån och sågspån är att kutterspån hyvlar man fram, sågspån är det som blir när du sågar (finsmuligt).

Dvärgvädur
11/4/14, 7:20 AM
#5

Jag har kutterspån och tycket att det funkar bra, det har aldrig varit något problem med det.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

annlen68
11/4/14, 9:51 AM
#6

Vi använder så kallat kutterspån (Vitakraft burspån) och ser inga problem med det. Har en bekant som haft det till sammanlagt sex hamstrar (hen hade en och en) och alla sex levde och var friska i minst två år

Annons:
[MikaelaR]
11/4/14, 12:06 PM
#7

Men om det är cancerframkallande när kutterspån blandas med urin, kan det inte vara det för människor också? sen var det ju folk som fått astma&allergi. tänker på informationen i länken som jag skickade tidigare.

[PrincessDiva]
11/4/14, 12:55 PM
#8

#7 som jag tidigare nämnde så torkar terpentinet ut långt innan det har hunnit bli kutterspån, och detta med cancer tror jag ärligt talat är bara bullshit. Nämn något idag som människor och djur INTE skulle få cancer av.

Kutterspån och sågspån är något människan har använt till sig själva i 100-tals år och det har fungerat. Men det är ju upp till var och en att själv bestämma vad man vill ha för burströ.

[PrincessDiva]
11/4/14, 1:00 PM
#9

Dock tror jag att det säkert kan orsaka cancer att ammoniak kommer i kontakt med kutterspån, men då ska det till extrema mängder och under en lååång tid, och ingen seriös djurägare låter sina djur gå i skitiga burar!?

annlen68
11/4/14, 1:07 PM
#10

Tänkte just skriva det som #8 skrev men hon hann före :)  Det är så mycket som man sägs få cancer eller andra Sjukdomar av. Det går inte att undvika allt sånt. Sunt förnuft och magkänsla kommer man långt med.

[PrincessDiva]
11/4/14, 1:15 PM
#11

#10 precis min tanke.

Sen visst finns det absolut djur som kan reagera annorlunda på kutterspån, men då tror jag inte det beror på kutterspån utan snarare att just det djuret är känsligare i sig. Som att vissa människor föds med astma och blir känsligare än andra människor.

Jag själv är uppväxt i lantmiljö med lite skit i hörnen. Var ute och lekte och blev smutsig osv. Har ALDRIG varit allergisk mot något (jo vänta jag är allergisk mot getingar och mygg). Sen kan vi ta min mamma som är uppväxt i superpedant miljö där det inte fick finnas ett endaste dammkorn. Hon hade massor med allergier under sin barndom, men när hon flyttade hemifrån så försvann allergin mer och mer. Dock är hon fortfarande känslig mot hö och fuktigt väder.

[MikaelaR]
11/4/14, 1:20 PM
#12

Ok alla tycker olika :)

[PrincessDiva]
11/4/14, 1:27 PM
#13

Japp och det är helt ok 😃

Annons:
annlen68
11/4/14, 2:35 PM
#14

#11  Javisst kan det finnas hamstrar som är överkänsliga mot kutterspån, såväl som hamstrar som är överkänsliga mot andra typer av Bottenmaterial.

Min dotter köpte en ganska onödig grej på djuraffären; ett bomaterial i form av strimlat, rosafärgat papper. Men det visade sig att Molly inte tålde det. Redan första dagen vi hade det i hennes sovhus så hörde vi med jämna mellanrum att hon nyste. Bytte tillbaka till toapapper igen och sedan dess har jag inte hört några nysningar.

Jag vill därför inte prova sån där carefresh i olika färger, tror det kan vara färgen som är allergiframkallande.

[PrincessDiva]
11/4/14, 2:40 PM
#15

När det gäller färger och dofter på burströ så blir jag alltid väldigt skeptisk. Visst är det gulligt med färgat, men frågan är hur nyttigt det är.

Dvärgvädur
11/4/14, 3:51 PM
#16

 #14 Annars kan du enkelt göra egen carefresh ;)

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[MikaelaR]
11/4/14, 3:57 PM
#17

#15 Tror inte det är farligt alls…. det är färgat med sånt som är säkert för hamstrar, jag föredrar carefresh med neutral färg dock fick ett paket gratis med blått när jag beställde den med neutral färg.

Majaa12
11/4/14, 4:24 PM
#18

Hade kutterspån till min hamster men det började lukta äckligt väldigt fort då han kissade i spånet istället för sanden, tyckte inte att det sög upp så bra. Nu har jag lättströ och tycker att det funkar bra. En stor säck kostade 100 kr och räcker till flera städningar. :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

annlen68
11/4/14, 4:40 PM
#19

#18  Har du någon bild på buren? Vet inte riktigt hur lättströ ser ut.

Var köpte du säcken för 100 kr?

Majaa12
11/4/14, 4:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#19 15 kg kostar 100 kr på Granngården ;) Det är ganska hårda små träbitar, om man tycker att det är för hårt går det att blanda ut med tex carefresh eller lite kutterspån. Men har det som det är :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: