Annons:
Etikettallmänt
Läst 891 ggr
Evelina!
2014-10-27 17:22

Guldhamster - vad behövs?

Jag har på senare tid blivit väldigt fascinerad av dessa små djur, och skulle vilja veta mer! Har läst en del på hamsterföreningens sida och vet att de bl a är djur som lever ensamma förutom när de träffas för parning, att de blir ca 2-3 år gamla och att de gärna sover på dagarna och är vakna på kvällarna. Men mer då? Vad äter de? Vad ska man ha för Bur? Har läst att många har såna Samla-lådor från IKEA till sina hamstrar, funkar det till guldhamstrar med? Sedan undrar jag var man får tag på sin hamster? Vill ha en uppfödd av seriös uppfödare. Och hur mycket pälsvård kräver den långhåriga varianten?

Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
[MikaelaR]
2014-10-31 10:04
#1

Hej Evelina!   du kan absolut ha din guldhamster i en samla låda läs gärna artikeln jag skrev om olika burar: http://guldhamster.ifokus.se/articles/5441a2a88e0e747dfe02ead1-olika-bra-och-samre-burar?articles-1

om du vill få tag på en hamster uppfödd av en seriös uppfödare med stamtavla kanske du borde kolla på svenska hamsterföreningens sida där finns det en lista på uppfödare: http://www.hamsterforeningen.se/ du kan också kolla runt på oregistrerade uppfödare dem kan ändå ha stamtavla på sina små i SHF och vara seriösa.

Den långhåriga kräver ingen speciell pälsvård förutom att spån kan fastna i pälsen ibland vissa långhåriga kan man behöva borsta har hört att en vanlig tandborste kan funka bra till det ändamålet :)

Vad guldhamstrar äter du kan ge dem en färdig fröblandning eller många föredrar fröblandingar här är två populära alternativ: http://www.grizzlyzoo.se/hamsterfoder-Versele-Laga/hamster-complete-500g/ http://www.zoo.se/crispy-muesli-hamsters-co-versele-laga-hamsterfoder-1-kg.html annars kan du blanda din egen fröblandning vilket vore det bästa antagligen och recept finns på SHF, några gånger i veckan beroende på hamsterns hull kan det vara bra att ge färska grönsaker eller liknande och ibland någon form av kött typ en klick barnmat som innehåller kött eller torrfoderkulor från hund.

[MikaelaR]
2014-11-24 12:06
#2

Tänker du skaffa dig en guldhamster ? :)

Evelina!
2014-11-24 12:19
#3

#2 Vi får se, jag har en på gång och beroende lite på kanske den får flytta hem till mig sedan.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[MikaelaR]
2014-11-24 12:24
#4

#3 Vad kul det är ett underbart djur. Om du skaffar dig en liten vän får du gärna lägga upp en bildtråd på den här sen, alltid trevligt att se

Fiona1234
2014-11-24 12:45
#5

Du kanske har glömt att du står på min intresselista haha? :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Evelina!
2014-11-24 12:47
#6

#5 Nej, nej, verkligen inte!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Fiona1234
2014-11-24 12:48
#7

Jag blandar egen mat med två olika lösviktsfoder, solrosfrön, nötter, hundmat, torkade maskrosor, hamster complete, Brit hamster osv :) Jag har endast akvarium och duna fun, jag rekommenderar inte samla lådor. På min hemsida: www.vadersjos.weebly.com där står hamster fakta, lista på mat osv :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Evelina!
2014-11-24 14:07
#8

#7 Ja, efter att ha sett en Duna Fun (största varianten) är det självklart att jag ska ha en sån till min hamster. Dock undrar jag om man kan använda sig av hjulet som följer med eller om man bör köpa ett större (har hört att guldisar ska ha ett Hjul på minst 20 cm i diameter)?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[MikaelaR]
2014-11-24 14:26
#9

Man ska minst ha ett Hjul på 20 cm så är inte hjulet som ingår i den storleken så får du skaffa dig ett annat :)

Tipsi3
2014-11-24 18:17
#10

Som ovanstående säger, minst 20 cm, men personligen skulle jag säga att det är för litet även det. Lagom storlek är enligt mig runt 25 - 30 cm :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Upp till toppen
Annons: