Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 907 ggr
[MikaelaR]
10/18/14, 1:38 AM

Ni som har uppfödning

Ni som har uppfödning av guldhamstrar vad tänker ni på när ni väljer vilka som ska vara föräldrarna?

Annons:
[PrincessDiva]
11/4/14, 1:37 PM
#1

Nu har jag inte ännu kommit igång med min uppfödning, men hade tidigare musuppfödning.

Jag är extremt noga med temperament och hälsa

Jag avlar enbart på lugna, trygga och kontaktsökande djur. Minsta lilla tecken på stress, agressivitet eller något annat avvikande beteende så avstår jag från parning.

Efter temperament och hälsa så går jag på typ, färg, teckning och Hårlag.  Mina djur ska i första hand vara sällskapsdjur som man kan mysa och gosa med. Det är inget roligt med ett riktigt snyggt djur och du sen ändå inte kan plocka med det av diverse negativa anledningar. Sen givetvis får man ha i tanken att varje djur är också en egen individ och har också sina dåliga dagar precis som vi människor har.

I framtiden så kommer jag att lägga fokus på choklad bandad och c/skp/vit

nakuta
11/4/14, 2:26 PM
#2

Jag som reggad uppfödare i SHF försöker följa deras rekommendationer.

Avlar ju klart inte på sjuka/otrevliga djur, utan djuren som ingår i mitt avelsarbete ska vara friska och trevliga.

Sedan försöker jag så gott jag kan använda djur som följer standarden i typ, använder inte hamstrar under en viss vikt för att jag vill helst ha honor runt minst 190-200g, men kan gå ner om det är något speciellt med just den mindre hamstern.
Då jag sysslar med gult och Svartbaserat så får man jobba något mer med typ och storlek då det är färger där det finns färre uppfödare.

alltså alltid på trevliga och friska hamstrar, sen försöker jag så gott det går följa alla rekommendationer och så från SHF

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Zaviie
11/4/14, 2:34 PM
#3

Lite sammanfattat:
Först och främst så kollar jag hälsa och temperament, är väldigt petig med att det ska vara trevliga och friska hamstrar. Då kollar jag så linjerna inte har någon defekt enligt stamboken, har uppskrivet hur gamla hamstrarna har blivit och varför de dött vilket jag också kollar tillbaka på.

Sedan kollar jag linjerna och kollar vilka som har lägst inavelsprocent, den ska ju helst vara på 0% även om det är svårt i dagsläget. (Kusinparning är ok enligt föreningen och procenten är då 6,25% för att få något att referera till).

Sen är det bara att utvärdera om de kompletterar varandra på alla plan man anser vara viktiga, just nu till exempel så går inte färgerna först, men självklart inom de kategorier som jag har och som fungerar ihop, utan hellre typ och storlek.
Då är det viktigt för mig att de inte har samma negativa egenskap, oavsett om det rör sig om stora öron eller liten i kroppsstorlek.

Sista steget är helt enkelt, tror jag på den här kombon? Kommer jag vilja behålla en? Om svaret blir nej så blir det ingen kull.

För min egen del är det viktigt att vara kritisk, men självklart inte omöjlig, men går det att finna en bättre kombo så finns det ingen anledning att gå igenom med den första.

Använder MATS stamtavleprogram och svenska hamsterföreningens stambok som hjälpmedel.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

[PrincessDiva]
11/4/14, 2:39 PM
#4

Wow det är precis sånt här jag vill läsa om när det gäller Avel. Så mycket matnyttigt.

Cookio
11/5/14, 12:21 AM
#5

Jag har inte kommit igång ännu, sitter mest nu och läser och försöker memorera saker, är timtals inne på SHF tex. 
Samt har lite frågetecken kring namn osv men det är på rätt väg, har en hona hemma som är 8 veckor och väntar mig få hem en hane på ca 10 månader samt en hona som är 7 månader. 

Jag kommer gå efter fina & friska Guldhamstrar med fokus på svart & gulbaserade färger som har trevligt temperament, som går före utseendet. 

Nya avelsdjur väljs noga in, dom får inte vara närmare släkt än max kusin, helst ännu mindre eller helst av allt, inte släkt alls. 

Uppfödningen sker i liten skala för att kunna ge varje kull och individ den tid och uppmärksamhet den kan tänkas behöva innan flytt, detta gör också att det inte finns alltför många hamstrar hemma. 
Kommer troligen bli 2 - 3 kullar per år, inte bestämt i nuläget.

Arsatazz hamsteruppfödning

nakuta
11/5/14, 3:01 PM
#6

#3 Du beskrev mitt tanktesätt i min uppfödning bättre än jag själv när du skrev ner din tankegång ^^
Jag tänker oftast en sak men skriver på ett helt annat sätt än jag tänkt ^^

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Annons:
Upp till toppen
Annons: