Annons:
Etiketthälsa
Läst 879 ggr
annlen68
2017-09-09 22:16

Var går gränsen?

Jag undrar var gränsen egentligen går för när det är dags att låta en hamster somna in?

Elsa är 2 år och 3 månader och har haft ålderskrämpor sen strax före hon fyllde två. I somras rasade hon i vikt, samt hade blödningar. Vi har varit till veterinär ett par gånger i sommar som bedömt henne må bra trots allt.

Hon repade sig mirakulöst på sensommaren och gick upp i vikt från 103 gram som hon rasat till; till nu 140 gram. Men nu senaste veckan tycker jag hennes huvud ser så litet ut mot bakkroppen, samtidigt som man känner benen på ryggraden och revbenen på sidorna.

Hon har liksom blivit så bred över bakkroppen, samt att hon går stappligt och tappar balansen lätt.

Hon tillbringar den mesta tiden i sitt Hus dygnet runt, men hon går ändå ut och dricker vatten samt hämtar mat. Hämtar även papper som hon bäddar med. Går även ut och kissar. Så hon ligger inte bara apatisk.

Så var går gränsen egentligen tycker ni?  Jag ska ringa veterinären på måndag och rådfråga såklart, men ville bara höra hur ni resonerar.

Annons:
Cireea
2017-09-10 00:04
#1

Jag brukar ställa mig själv denna fråga: Mår hamstern bra?
Om jag inte kan svara ja på den frågan, ja då är det dags för hamstern att somna in.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
2017-09-10 10:48
#2

#1  Det "värsta" är att när jag ställde mig den frågan i somras, när hon rasat i vikt och blödde, hade jag svarat nej på den frågan. Men vår hamsterkunnige veterinär vi besökte ansåg att hon verkade må bra trots allt och en tid efter det besöket så blev hon mycket piggare för en period.

Men nu har hon ju blivit dålig på ett annat sätt som jag beskrev ovan, och om det "bara" är ålderstecken eller om hon faktiskt lider på något sätt vet man ju inte.

Så jag svarar nej på frågan även denna gång….men jag hoppas innerligt att "vår" veterinär jobbar imorgon så jag får prata och rådgöra med henne.

Det är så svårt, man vill ju verkligen inte vara den som ska ta beslutet 😕

Cireea
2017-09-10 14:17
#3

Äldre hamstrar kan pendla upp och ner väldigt snabbt och jag tycker att om deras pendling fram och tillbaka påverkar deras liv.. då är det dags. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: