Annons:
Etiketthälsa
Läst 411 ggr
annlen68
2017-07-10 16:41

Orolig - vikttapp!

Är lite bekymrad över vår guldis Elsa. Hon är 2 år och 1 månad precis idag faktiskt; så hon är ju gammal; och det har märkts en tid för hon är inte lika aktiv som vanligt men hon äter iallafall, om än kanske inte lika mycket som förut. Hon ser fin ut i pälsen och ögonen, dock sedan några veckor tillbaka är hon rätt smutsig runt "kissområdet" och luktar inte så gott där. Har sett att hon tvättar sig, men kanske av ålder inte når till dessa regioner…?

Vi var till veterinären… för ett par veckor sen och hon undersökte henne men fann inget särskilt fel på henne så det är nog åldersrelaterat. Hon tyckte dock att hon såg ovanligt pigg och ung ut för att vara 2 år. Nu har hon dock tappat en hel del i vikt. Som mest, för 1 år sedan, vägde hon 170 gram. Nu vägde vi henne igår och hon är nu nere på 125 gram. Bara senaste veckan har hon tappat 14 gram i vikt. Ger henne barnmat flera gånger i veckan som stödmat och har hittills lyckats hålla vikten i schack tills nu.

Ringde vet:en idag igen men den gnagarkunniga hade semester, men fick råd om Critical care, ett slags pulver man blandar och ger till gnagare som av någon anledning behöver extra näringstillskott, så det har vi köpt hem och ska ge henne idag. Ska även väga henne igen ikväll. Tycker bara det är så otroligt svårt att avgöra när det är dags att ge upp om ni förstår vad jag menar. Hur vet man när det är dags att hjälpa dem över? <3

Vi ska bort om en vecka också och tänkte lämna in henne på Djurinackordering vilket vi gjort med henne förut men vet inte om jag vill åka bort och lämna henne om hon fortfarande lever då. Skulle kännas förjävligt om hon gick bort utan oss

Annons:
Lojs
2017-07-10 17:07
#1

När de börjar bli darriga och inte längre verkar "pigga" längre så tycker jag det är dags att de får somna in, om de kommit upp i ålder, men såklart är det en balansgång att avgöra! Jättebra att du kollat med veterinär och critical care borde vara jättebra (har dock inte testat det personligen).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

annlen68
2017-07-10 17:10
#2

#1  Ja jag är glad att jag ringde idag och fick tips om det, för hade aldrig hört talas om den produkten. Jag hoppas det hjälper 🙂

Lojs
2017-07-10 17:25
#3

#2 Jag vet att det ska funka super till kaniner i alla fall, borde vara bra till hamster med. Annars gör du ju vad du kan med barnmat osv. Du kan testa med småbitar kokt lax (osaltad/okryddad), innehåller mycket omega 3 och det kan nog vara ett bra kompliment till barnmaten. 

Inte helt översättningsbart till hamster kanske, men jag gillar den här artikeln på mus.ifokus om mat som stärker immunförsvaret, kanske finns något tips där att lägga till. =) http://mus.ifokus.se/articles/4ea6578788f4723c650018e6-mat-som-starker-immunforsvaret?articles-1

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: