Annons:
Etikettallmänt
Läst 607 ggr
Meja H
2017-05-06 12:19

Vikt mage och tips på leksaker

Hej 

Min guldhamsterhane väger nu 140 g och är 5 månader. Är det för mycket eller för lite? Och hur mycket väger era hamstrar samt ålder😃

Behöver även  tips på leksaker då min hamster verkar ha tråkigt i sin Bur.

Min hamster åt nyss lite av sin barnmat och då såg jag att när han åt så spände han typ magen. Sen gick han in i sitt Hus och lät något ljud 3 ggr sen somna han. Varför?'

Tacksam för svar :D

Annons:
Lojs
2017-05-06 13:37
#1

Vikten är omöjlig att säga något om, det varierar enormt, en hane i den åldern kan väga allt från typ 90 g till nästan 200. Om det är för mycket eller för lite får man avgöra utifrån hamsterns hull. Du kan ju fråga uppfödaren vad hanarna i hans släkt brukar ligga på för vikt på ett ungefär så får du kanske en bild av ifall han verkar "normal".

En grävlåda med Sand brukar kunna vara populär. Annars så är det kanon att ha massor av strö och kul material att bädda med, att bygga bo är en bra aktivitet som de brukar kunna lägga en del tid på. 

Beteendet du beskriver vid maten känner jag inte alls igen, men ljud från en guldhamster är ganska ovanligt, värt att hålla koll på så han inte är sjuk på något vis.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cireea
2017-05-06 14:12
#2

Håller med Lojs ovan i allt hon skriver 🙂

Jag tycker också att det ofta läggs för stor fokus på hamstrarnas vikt i siffror. Siffrorna saknar betydelse så länge en hamster mår bra och kroppen ser bra ut. Tycker man att hamstern känns lite för mager (alltså att hamstern känns tunn och att det inte finns något riktigt hull) så ger man lite fetare mat. Tycker man att hamstern är för tjock går man åt andra hållet istället.

Siffrorna på en våg säger ingenting, 180g kan vara övervikt för vissa medan det är undervikt för andra. Vad som är "normalt" säger inte heller någonting. Hur kan en vikt vara normal eller onormal då alla hamstrar är unik? 🤔

Den enda gången jag tycker det är lite roligt att kolla vikt är på dräktiga honor för att följa deras viktkurva under dräktigheten. Men inte ens då är det något livsviktigt att hålla reda på. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Chinesecrestedlover
2017-05-06 14:40
#3

Mitt tips får bli, gå in på Youtube och sök på t.ex. hamstertoys och DIY hamster toys = massor med roliga tips på vad man kan köpa/göra. Lycka till! Mvh/Chinesecrestedlover

Meja H
2017-05-06 16:39
#4

#1 Trodde ljud från en hamster var vanligt.  Har även en annan hamster som piper.

Är du säker på att läten är ovanligt eller är det kanske så att bara dina hamstrar är tysta?

Lojs
2017-05-06 18:25
#5

#4 Jag är säker. Jag har haft uppfödning och hade vanligtvis 7-15 vuxna hamstrar samtidigt. Extremt sällan det var några ljud alls från dem. De ska kunna "prata" en smula när någon hona brunstar, men det märkte jag aldrig på mina. 
Småbebisar piper en del och även lite äldre unga hamstrar "pratade i sömnen" ibland, men i övrigt var det bara om de var sjuka. Vid slagsmål låter de en del, dvs när de är rädda/förbannade, men det händer ju knappt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Majaa12
2017-05-07 09:53
#6

Jag hade en hamster som ofta lät när hon hoppade ner för saker i buren. Det var typ en blandning mellan ett pip och som en badanka låter. Hon hade inte ont vad jag vet utan det var nog bara att hon tyckte att det var lite läskigt :) Sen kan alla mina hamstrar göra ljud om dom råkar ramla ner eller hoppa från något som är högt, svårt att beskriva hur det låter. Vet inte varför din hamster lät, men det var inte att han nös? Allergisk mot t.ex spånet?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Meja H
2017-05-07 20:11
#7

#6 Osäker på om det var allergi mot spånet för han har inte visat något förr 🤔

Upp till toppen
Annons: