Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2207 ggr
Etmopterus
5/2/17, 5:07 PM

Storlek på rör

Hej alla!

Troligen skaffar jag en guldhamster i höst och tills dess tänkte jag sysselsätta mig lite med att bygga en Bur. Jag har dock inte haft hamster på länge så jag kommer nog behöva lite tips och idéer längs vägen. 

Just nu undrar jag hur stor diametern behöver vara på ett rör för att ett vuxen guldhamster ska kunna röra sig i det utan risk att fastna. Jag tänker bygga en Bur med flera sektioner och vill kunna koppla ihop de på ett smidigt sätt.  Fungerar ferplast rör (6 cm breda) om jag får en storvuxen hamster? Eller finns det några andra rör som passar bättre, för när jag väl byggt kommer jag inte kunna ändra storleken på rören så lätt. Hur pass brant vinkel kan man ha på röret utan att det blir svårt för hamstern att ta sig fram eller att den glider neråt?

Annons:
Cireea
5/2/17, 5:15 PM
#1

Bra frågor! 👍
Det finns rör på exempelvis biltema och liknande som jag vet att folk använder, dom har en bredare diameter som gör att vuxna guldhamstrar inte fastnar. Får du en av de större slaget kan 6 cm blir för trångt. 

Man kan ha rätt brant så länge hamstern får fäste inuti röret. Finns det inga fästen så att säga får man ha en liten mindre lutning, typ 40-50 grader skulle nog fungera i alla lägen. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
5/2/17, 8:09 PM
#2

Jag har en liten hamster och då är 6 cm inget problem, men som #1 säger kan det bli trångt om du får en riktigt stor hamster :) i ferplaströren kan de klättra även om det är helt vertikalt :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Etmopterus
5/3/17, 9:16 AM
#3

Tack för svar! Får tänka om lite kring rören då. Såg att ferplast har lite större rör också som är anpassade för iller/råtta egentligen (10,5 cm i diameter). Har någon erfarenhet av de? De lär väl inte vara för små för en hasmter, men ifall ventilationshålen är större kanske de kan fastna?

#1 är det vvs-rör då? Vill helst ha något transparent, får se om jag kan komma över något akrylrör, eller bygga något annat själv.

Cireea
5/3/17, 3:37 PM
#4

#3 Ja det kan nog vara vvs-rör, men om man är lite påhittig och letar på rätt ställen kan man säkert hitta bra transparenta rör också någonstans. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Meja H
5/3/17, 8:36 PM
#5

Kommer huvudet igenom kommer ju resten också?

Lojs
5/4/17, 8:13 PM
#6

Det man får vara försiktig med när det gäller rör är att hamstern gärna bygger bo i dem och det blir då en väldigt fuktig och inte alls bra miljö inne i dem om det är plaströr, men lutande rör borde den väl inte vilja bygga bo i. =)

#5 Nej, det finns en del exempel på hamstrar som fastnat med huvudet i olika hamsterhus/leksaker och man fått ta sönder grejen för att få ut hamstern. Tror däremot det funkar så med möss, men är osäker.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Etmopterus
6/8/17, 2:07 PM
#7

Tack för alla svar och idéer. Har nu funderat lite och tror det blir avloppsrör.  Undrar därför om en diameter på 7,5 cm kan räcka? Ifall 6 cm är på gränsen borde väl 7,5 inte vara några problem? Annars blir det 11 cm och det känns lite väl stort.

#6 Kommer bygga ihop sektioner på höjden så det blir rätt så lutade rör, men ska tänka på det också! Bland annat därför det varit bättre med transparent, lättare att ha koll på vad som händer där inne :)

Upp till toppen
Annons: