Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 720 ggr
Yuuuhanna
3/25/17, 8:31 PM

Gul och avel

Jag har lite funderingar på det där med gult. Om man har en hane som är creme, kan man då para med honor ur kategori 1, även om dom har gult bakåt i släkten? Eller riskerar man att få in gult i creme då?


Annons:
Cireea
3/26/17, 12:56 AM
#1

Det beror helt på om honorna löper risk att vara skp, eftersom gult inte kan bäras. Det är alltså ingen recessiv gen. 🙂 Är du osäker på om honan kan vara dold skp bör du testpara henne med en annan hane som inte är gulbaserad. Kommer det då gult och/eller skp i kullen vet du att honan är skp! 

Är det någon hona du funderat på så kan du alltid visa stamtavlan, då är det lättare att hjälpa dig! 👍 Gult är lite knepigt, bara för att det finns gult i stammen behöver det alltså inte betyda att en hamster några generationer längre fram nödvändigtvis behöver vara en gulbaserad hamster. 

Däremot bör man vara noggrann att följa linjen. Vad sparades efter de gulbaserade föräldrarna där längre bak i stammen? Var det en Cremebaserad hona ? Eller en Vilttecknad hane? Har det dykt upp gult i någon kull senare? 

Som sagt, det är betydligt enklare att hjälpa dig om man får se en stam 😃 Då kan man snabbt avgöra om den är säker eller inte.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Yuuuhanna
3/26/17, 5:40 PM
#2

Aha, okej men jag tror jag fattar. Gult kan inte ärvas "dolt" utan om dom är gula så syns det, men det är ju lätt att en skp ha så lite gult att det inte syns och då kan man missa. Har jag rätt?

Såg nämligen att honan jag var intresserad av har syskon som är gula och skp, så jag hoppar nog henne eftersom jag är intresserad av creme och liknande just nu.


Cireea
3/26/17, 5:52 PM
#3

#2 Nej, nu missförstår du. 😉
Gult kan vara dolt, exempelvis kan en creme från en gul parning vara en dold gul. Eller också kan en hona vara skp även om inte fläckarna syns. 
Jag har en silvergrå umb hona som sägs vara skp, dock har hon inte en enda synlig skp-fläck. Därför kommer jag testpara henne för att se om hon verkligen är skp.

Men gult kan inte bäras såsom rödögt eller creme kan bäras. 

Men om det nu kommit skp och gult i kullen du är intresserad av bör du avstå från att köpa en hona ur den kullen om du nu är intresserad av Cremebaserad Avel. Honor kan vara skp oavsett färg, så det spelar ingen roll om hamstern är Vilttecknad då honan ändå kan vara skp. 

Längre ned på denna sida kan du läsa mer om den gula genetiken: http://www.hamsterforeningen.se/våra-arter/guldhamster/genetik-1920374


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Yuuuhanna
3/26/17, 6:28 PM
#4

Okej, nu är jag med! :) Men då kör jag säkert på linjer helt utan gult.  Tack för länken!


Upp till toppen
Annons: