Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 841 ggr
Candela
2017-02-08 21:26

Skulle vilja ha en efterträdare..

Jag bara spånar lite, och funderar på om det är genomförbart..

Har världens mysigaste hane här hemma, var många år sen jag hade en hamster med så bra temperament! I maj blir han två år och det är ju ingen hemlighet direkt att hans dagar är räknade.

När han går bort kommer jag givetvis att skaffa en ny hamster, men helst av allt skulle jag ju vilja ha någon med hans gener. Är det dumt att låna ut honom till Avel för att få behålla en unge? Om jag förstått det rätt så blir väl aldrig hanar för gamla för att para sig, så länge de har god hälsa?

Annons:
Cireea
2017-02-08 23:34
#1

Varför vill du att just han ska avlas på? Har han någon egenskap som skulle främja arten på något sätt? Hur kan just din hane göra avkomman bättre? 🙂
Har någon av hans syskon gått i Avel? Har du bollat med uppfödaren, och vad säger i så fall uppfödaren om saken?

Ibland kan man inte se sina egna djur objektivt men det är viktigt att man aldrig tar en kull på ett djur "bara för att".  Och att ta en kull enbart för att man vill ha en avkomma är nog inte den bästa anledningen, tyvärr.
Det du kan göra är att kolla intresset hos olika - seriösa - uppfödare. Om någon finner han och hans stam intressant så kanske det blir en kull efter honom. 🙂

Hanar kan användas så länge dom är friska och vid god hälsa.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Candela
2017-02-09 15:04
#2

Uppfödaren har lagt ner sin uppfödning. Tror att det var några andra i kullen som användes i Avel.

Visst kan man vara lite partisk när det gäller sin egen hamster, men han är en sån där kelgris som kan ligga stilla länge i famnen och bara mysa. Det tycker jag är svårt att hitta, de flesta hamstrar jag haft har varit mer spralliga och inte lika keliga. Det är just den egenskapen jag tycker är värd att avla vidare på. 

Sen har han ju utöver det varit frisk och aldrig bitits, är en jättebra hamster för barnfamiljer :)

Cireea
2017-02-09 15:14
#3

Om du tycker att det är en tillräckligt bra anledning till att avla så är det ju bara se om någon vill ta en kull på honom. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

UlrikaD
2017-02-09 16:52
#4

Det här med gener och nedärvning funkar ju lite annorlunda. Säg t.ex att hela kullen blev jätteskuttiga förutom din pojke. Då är det fullt möjligt att det är det som ärvs istället då dom ändå delar samma genuppsättning. Men självklart kan det ju bli så som du säger också. Jag tror väldigt mycket på arv och miljö och det är möjligt att din pojke inte skulle blivit likadan om han vuxit upp hos någon annan. Men jag har full förståelse för att man vill avla vidare på en individ som betyder mycket för en. Jag blir själv barnsligt glad när jag får hem hamstrar som har min egen uppfödning i stamtavlan. Även om det ligger långt bak känns det lite som om man fick tillbaka nåt man saknat:) Men om du beslutar dig för Avel, var väldigt säker på både din och honans hälsa. Och om du lämnar bort honom för parning att han verkligen mår bra av det och att honans ägare är nån du litar på. Eller om det är någon i närheten så du kan pricka in den aktuella dagen och följa med själv. Han är ändå 2 år och har ingen aning om varför han inte är hemma. Han kanske tror att han flyttat och blir deppig. Inte alla mår bra av miljöbyte, oavsett ålder. Och ska man lämna bort hamstern lite längre så låt hela buren med all Inredning följa med. Det kan vara krångligare men är värt mycket för hamstern att få bo "hemma" fastän han är borta. Lycka till vilket du än gör. Låter som om du har en härlig pojke:)

Cireea
2017-02-09 16:59
#5

#4 Bra skriver! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: