Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 1025 ggr
Kex!
2017-02-06 21:29

Uppfödning

Hej! Jag har blivit allt mer intresserad av guldhamster uppfödning! Och funderar på att kanske Bli uppfödare? nån gång men det ligger ganska högt uppe på hyllan nu hehe…. men jag vill veta typ allt om uppfödning även fast jag själv inte blir en uppfödare :) har sett att det finns några artiklar om just uppfödning men tänkte att man kunde skriva allt från egna upplevelser med uppfödning bra/ dåligt här och bara fakta… eller genetik! alltså hehe typ allt :) (väldigt förvirrad text hehe)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
[AnimeV4]
2017-02-06 21:42
#1

Finns det ingen officiell sida, såsom Svenska Kennelklubben eller Svenska Marsvinsföreningen? Fråga uppfödare!

Cireea
2017-02-06 22:09
#2

Svenska Hamsterföreningen finns , du borde kika på deras sida.🙂 Där finns en hel del om genetik osv. 

Det blir nog lättare om du ställer mer specifika frågor, då blir det enklare för oss uppfödare och andra kunniga att svara. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Kex!
2017-02-07 09:48
#3

oki tack för sidorna :3 tänkte att det spelade ingen roll vad man skrev ungefär som ett klotterplank fast bara om Avel och genetik och så :) 

har inge speciella frågor så! man kan t.ex skriva att sin kull har öppnat ögon vilken dag och så eller om vilka färg kategorier man inte ska korsa typ allt hehe

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Cireea
2017-02-07 17:10
#4

Angående Färgkategorier så finns det en bra artikel om det här: http://guldhamster.ifokus.se/articles/56b6508dce12c42d740028e6-fargkategorier?discussions-1 

Min kull 17 öppnade faktiskt ögonen väldigt tidigt, 11 dygn gamla var dom. 😛Aldrig varit med om ungar som öppnat ögonen så tidigt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Kex!
2017-02-07 20:38
#5

Ohh ska kolla in på Färgkategorier hehe tycker att detta är så intressant :3 håller på att skriva olika google peresentationer just nu om guldhamstrar :) och ska börja med Avel snart yay haha

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Kex!
2017-02-07 21:25
#6

Skulle nån kunna förklara lite om genetik? 😊 skulle vilja lära mej mer om det… eller finns det ett bra inlägg om det?

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
Cireea
2017-02-07 22:17
#7

Vad vill du veta om genetik? 😛
Annars har SHF ett väldigt bra avsnitt dom kan vara bra att läsa. Skulle rekommendera dig att läsa det dom har och sen komma med några frågor om det är något som känns oklart eller om det är något du vill veta mer om. 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Kex!
2017-02-08 10:24
#8

hehe vill helst hitta en bra sida kan nästan inget om det :3 så ska kolla där! kommer antagligen ställa många frågor här sen hehe!

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Kex!
2017-02-08 20:45
#9

Alltså detta med genetik är både krånligt men jag tycker att det är super intressant!  

nu måste jag bara fråga så att jag inte har fattat helt fel hehe 

en (ee) är en creme baserad 

en (Ee) är creme bärare 

en (EE) är inte en crembaserad/ cremebärare 

Sen detta med dominat respektive recessiva tyckte jag var något krångligare hehe men är detta rätt eller helt tokigt xD 

om den är (Uu) då är den i enkel upplaga 

om den är (UU) då är den i dubbel upplaga 

om den är (uu) så är den inte den genen 

Och det är nu jag inte fattar hehe. (UU) betyder att den är det eller? men samtidigt betyder (EE) att den inte är det…. hur vet man vilken som betyder vad? kanske bara jag dom är lite förvirrad :3 

Tacksam för svar :D

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Cireea
2017-02-08 23:27
#10

Du får inte blanda ihop recessiva och dominanta gener då dom fungerar på olika sätt. 🙂creme (ee) är en recessiv gen, det betyder alltså att båda föräldrarna måste vara ee eller bära ee för att det ska kunna komma avkommor som är ee. 

Umb  (Uu/UU) är en dominant gen och då behöver alltså bara ena föräldern vara umb för att det ska komma i kullen. En dominant gen kan hamstern inte bära på, en hamster kan alltså inte bära på exempelvis Umb eller silver.

Recessiva gener kan aldrig komma i homozygot form, alltså dubbelt. En hamster kan alltså inte bli dubbelcreme men däremot kan den bli dubbelumb. 

Därför måste man alltid hålla isär recessiva gener och dominanta gener. Så länge du kan hålla isär vilka gener som är recessiva och vilka som är dominanta vet du också vad genkoderna betyder. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Kex!
2017-02-09 07:19
#11

Aha tack

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Kex!
2017-02-10 18:27
#12

har nu försökt använda dessa korsningsscheman och då tänker jag endas på hur föräldrarna ser ut och inte vad dom har i genernadå jag har ingen anning utan endas kollar på olika färgers genkoder (tror jag det heter). Så om nån orkar svara på denna fråga hade det varit super snällt! 

Om man korsar en vit,  rödögd (eeppSgSg) och en Silvermink (eeppUuSgsg / UU / SgSg)  borde väl deras avkomma bli Silvrmink och offwhite rödögd om man kollar på korsnings schemat? vill bara veta detta så att jag gör rätt när jag använder korsning scheman! så som sagt försöker lära mej!

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Kex!
2017-02-13 11:47
#13

Nu kommer jag med ännu en fråga! och denna fråga så kan ni svara på precis hur ni tycker! 

Vad är den perfekta avels hamstern enligt er? och för att göra det mer specifikt denna fråga så kommer några fler frågor här: 

Vilket beteende ska hamstern ha?

Hur stor ska den vara?

Vilken ålder (alltså den ska ju vara inom SHFs regler och l Sveriges lag,  men vilken ålder tycker ni att man ska ta första kullen på den, hane/ hona)? 

rex, satin, korthår, långhår om ni t.ex ska köpa en satin korthår är det något speciellt ni kollar efter? 

färgen?  är det något speciellt med den ni skulle kolla efter? 

(ni får gärna lägga till fler frågor och svar! men tanken är att om ni vill svara på denna fråga att ni väljer en färg på en hamster, t.ex Creme, svart, viltteckand mm. Hårlag, rex, långhår mm  och tecken om ni vill det :3) Detta kanske blev något förvirrat men jag hoppas att ni fattar!

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
Cireea
2017-02-13 14:15
#14

#12 Nu använder ju inte jag korsningsschema på det sättet, jag har det bara i huvudet. Men om man parar en Vit rö  och en Silvermink , och inte tar hänsyn till vad båda bär på i övrigt så blir ungarna Offwhite rö, Silvermink och Vit rö 🙂

Vit = dubbelsilver = alla ungar blir silver 
Men eftersom Silvermink också har en silvergen så kan det komma homozygot silver även i kullen. Så därav Vit rö 🙂

#13 Bra fråga, men det är svårt att bara ge ett enda svar! 😉
Vad som är en bra avelshamster beror helt på vad du har för mål med aveln. Om du exempelvis riktar in dig på temperament så kan man ibland välja att avla på en hamster som kanske inte har den bästa sobel-färgen men som ändå har just det temperament man söker. 

Däremot måste man ha vissa fasta grunder, oavsett vad man eftersträvar i sin Avel. Jag avlar exempelvis _aldrig_ på en hamster som oprovocerat bitit mig eller på en hamster som inte tillåter hantering. En stressad hamster skulle heller inte få gå i Avel hos mig. 

När det kommer till färger, Hårlag och Teckningar ska man sträva efter att hitta djur som följer SHF's standard för just de Hårlag, teckning eller färg man avlar på.  Däremot kan man behöva bortse från standarden ibland. Exempelvis har jag avlat på mindre fina rex, men då det är så pass få som avlar rex i Sverige har man ibland inte mycket att välja mellan. Sedan avlar jag hellre på en ful rex med bra psyke och temperament än att avla på en fin rex som har sämre psyke. 

Sedan är det inte alltid man har massor att välja mellan, eftersom det finns mycket besläktade djur här i Sverige. Jag vet själv hur det var när jag började avla, jag ville så gärna veta exakt vad man bör titta efter men i grund och botten finns det inte alltid ett rätt och ett fel. Många gånger måste man ta en mellanväg.
Sedan, kemin mellan dig och hamstern är alltid viktig. Man vill ju inte sitta med massa hamstrar man inte har någon kemi med alls bara för att dom är fina. Hamstrarna är dina familjemedlemmar och därför är det viktigt att man också trivs med de djur man har hemma. 

Angående vikten så finns det ingen fast vikt för mig utan jag avlar på hamstrar som jag tycker har bra storlek och hull. Det viktigaste är att man alltid kompletterar, om du har en mindre hane kan man ta en större hona till den hanen. 

Gällande ålder så är det tidigast 4 månader som gäller, enligt SHF's regler. Sen finns det även en övre gräns för honor, vilket är 1 år. Man kan egentligen inte säga en generell ålder och sedan applicera det på alla sina honor. Vissa honor är mogna vid 4 månader medan andra inte mognar förrän vid 7 månader. Man måste titta på individen och sedan planera kullen därefter. 🙂
Jag brukar försöka planera så mina kullar inte krockar för mycket då jag vill ha tid att hantera och umgås med bebisarna. Har jag tre honor som är lika gamla brukar jag försöka sprida ut kullarna lite så dom inte kommer med någon dags mellanrum.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Kex!
2017-02-13 15:28
#15

oki! försöker bara lära mej detta mer korsningsschema då jag tycker att det är superkul! 

aa har förståt att det guldhamster uppfödning inte är så stort i Sverige men tänkte typ… vad som skulle vara eran drömhamster att använda till avlen och räkade skriva fel med vikten menade också hur stor och hur kroppsbyggnaden skulle vara :3 men bara undrade hur ni gjorde när ni valde vilka som ni skulle använda till Avel och just dessa frågor som sagt när skulle ni ta första kullen och så!

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

markazits
2017-02-15 13:09
#16

Jag har förstått att det finns en bok som heter Hamsterlopedia som ska vara någon sorts "uppfödarbibel" för hamstrar (kan inte säga mer innan jag har sett den). Kanske det vore något för dig också att läsa? Jag har beställt ett ex till oss för 72 kr på Amazon, så kan vara värt att titta efter. Annars så tror jag att du snabbast hittar svar på dina frågor genom att googla på Hamsterföreningens hemsida och uppfödarnas sidor. Lycka till!

Cireea
2017-02-15 13:47
#17

#16 Stämmer, har själv den boken och den är väldigt bra! 👍 Rekommenderar dig - Kex! - att köpa Hamsterlopedia om det finns möjlighet till det. 

Annars har jag inget emot att svara på hennes frågor eftersom jag själv är uppfödare. 😃Det är ju bara roligt att hjälpa till.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Kex!
2017-02-15 16:40
#18

oki något att önska till födelsedags present da! xD sparar just nu till ett akvarium till en till hamster :3 och även Hjul mm

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Majaa12
2017-02-16 01:05
#19

Boken verkar finnas på Amazon för 0,09 kr + frakt på runt 25 kr så dom är ju jättebilliga. Men det är synd att dom är på engelska :/

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Cireea
2017-02-16 01:20
#20

#19 Det finns ingen svensk upplaga.😉Så det spelar ingen roll var man köper den någonstans.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Majaa12
2017-02-16 01:36
#21

#20 Nä jag vet😴 Antar att man inte för översätta böcker. Det hade ju varit jättebra om den fanns på svenska också..

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Kex!
2017-02-16 10:41
#22

Fattar inte riktig kostar den 1 kr eller 72?

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Majaa12
2017-02-16 14:51
#23

#22 Beror väl på vart man köper den. På Amazon säljs dom för mindre än en krona men dom är inte nya. Frakt tillkommer på ca. 25 kr :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Kex!
2017-02-16 18:23
#24

aha

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Upp till toppen
Annons: