Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 922 ggr
Vanílj
2017-01-27 10:36

Den optimala hamsterburen

Hej! Som gymnasiearbete har jag valt att försöka ta fram en hamsterbur som ska vara så bra en hamsterbur kan vara. Med andra ord ska jag designa den optimala hamsterburen. Det var något år sedan jag själv hade hamster nu men jag kommer ihåg att jag tycke att det där med att hitta en riktigt bra Bur var jättesvårt. För att ta reda hur folk tycker en hamsterbur ska vara så har jag gjort en enkät nu som ni hemskt gärna får svara på. Det ska inte ta lång tid alls.

Tack så mycket!

enkät: https://goo.gl/forms/a1lOfNwhXN2S2xh22

Annons:
Alwyn
2017-01-27 10:44
#1

Kul! Optimal ur hamsterns perspektiv eller människans? Det lär ju skilja sig enormt där mellan.

Alwyn
2017-01-27 10:48
#2

Svarat!

Vanílj
2017-01-27 11:12
#3

Tack! :) Ja alltså hamsterns perspektiv är ju viktigast. Sedan om det finns fler saker som gör buren bättre för ägaren men inte sämre för hamstern så är ju det ännu bättre! En glad ägare gör ju säkert hamsterns liv bättre också :)

Namiko
2017-01-27 11:13
#4

Bra projekt :) Berätta gärna vad du kommer fram till gällande yta, material mm. 

Jag tittar inte ens på burarna i butiker längre, jag blir bara arg över att dom ens existerar. Har själv varit en dåligt påläst hamsterägare som trott att dom burar som finns är bra för djuren. Som tur är har jag lärt mig bättre och byggt en jättebur som tar upp en stor del av mitt vardagsrum till min nuvarande hamster.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Vanílj
2017-01-27 14:49
#5

Just nu är jag inne på en metallram med löstagbara väggar i plexiglas. Det som krånglar till det mest är locket samt plats för vattenflaska. När det kommer till det där med yta så har jag inte bestämt mig för någon exakt storlek än. Hur stor yta rekommenderas att man har minst? Och då menar jag inte enligt lag, jag vet att det är alldeles för trångt.

Bra att du har en större Bur nu iallafall :). Jag hade tyvärr inte tid och pengar att ordna det åt min Vanilj innan hon dog. Förstod alldeles för sent att buren jag fått när jag köpte henne inte var så stor som den helst skulle varit.

Namiko
2017-01-27 15:22
#6

#5 Det låter som en bra början :) Vattenflaskan skulle man kunna fästa antingen på utsidan och låta pipen sticka in genom plexiglaset, eller ha någon sorts hållare som man hänger fast på kanten för att kunna placera den där man vill.

Jag föredrar en rekommendation från ett tyskt hamsterforum på 1kvm, Tyskland har kommit så mycket längre vad gäller husdjurs behov än vad Sverige har. Min Bur är på drygt 2kvm då det kändes lite litet fortfarande och min hamster inte var nöjd med 1kvm. Det är dock den typen av storlek som dom flesta hamsterägare inte kommer att titta åt ens. Det ställe som fick mig att inse hur mycket plats en hamster kräver var den här tråden inne på Hamster Hideout, det första inlägget i tråden är rätt långt, men väldigt läsvärt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
Vanílj
2017-01-27 16:41
#7

6# Verkligen läsvärt, tack! Och tipset med att hänga vattenflaskan med någon hållare över kanten gillar jag också skarpt! Svårt det där med yta. Ska grubbla mer på det. Vad tror du om att koppla ihop burar på mellan 0,5 och 1 kvm med rör och på så sätt göra ytan tillräckligt stor? Blir så väldigt krångligt med transport av buren annars.

Alwyn
2017-01-27 21:59
#8

Jag gillar dina tankar men glöm inte att tänka på materialkostnaden också lite. Jag har byggt många burar och avstår själv från metallramar och plexiglas trots att jag skulle vilja ha det, eftersom det är så dyrt.

Vanílj
2017-02-10 12:39
#9

Nu stänger jag för fler svar. Tusen tack för alla tips och åsikter!

Jag vill förtydliga att jag inte kommer att tillverka någon fysisk Bur inom mitt gymnasiearbete. Min förhoppning är dock att kunna sätta den i produktion i framtiden, och då i bästa fall bidra till att fler hamstrar får ett bättre hem. Tusen tack ännu en gång, hade aldrig förväntat mig att så många skulle vara så engagerade i mitt arbete :D

Vanílj
2017-02-10 12:44
#10

#8 Tack för tipset och ledsen för så sent svar! Jag tänker att man kanske kan få det billigare om man vill tillverka en större mängd burar och annars så kanske 1-3 väggar kan bytas ut mot trä eller någon billigare plastskiva.

Upp till toppen
Annons: