Annons:
Etikettallmänt
Läst 345 ggr
Claiss
1/13/17, 10:52 PM

Är han stressad?

Min nya hamster youghurt (köpte honom idag) är bara fem veckor. Han springer konstant i hjulet och imellanåt springer han ett varv runt buren så jag undrar om han är stressad för de verkar ju så då han hållit på så i flera timmar. Hur ska jag göra, han lär ju inte må särskilt bra av de direkt.

Annons:
Cireea
1/14/17, 12:21 AM
#1

Angående hjulet så är det inte alls något konstigt att hamstern använder det i flera timmar. I det vilda springer hamstrarna många kilometer under nätterna för att samla ihop mat, tänk dig hur längre det bli i ett Hjul! 🙂 En ung hamster har dessutom väldigt mycket energi att göra av med, därför kan det bli lite mycket tid i hjulet i början men som sedan avtar ju äldre de blir.

En hamster som är "besatt" av hjulet gör inget annat än att springa, alltså de stoppar aldrig för att sova, äta eller göra sin behov. Man märker alltså snabbt om en hamster skulle vara beroende av hjulet och då får man bara låta hamstern ha hjulet i kortare stunder. 

Din hamster har precis landat hemma hos dig, hela miljön är ny för den lille och han kan självklart vara lite orolig och stressad. 🙂 Mitt tips är att låta honom vara några dagar framöver innan du låter honom komma ut från buren för aktiviteter. Genom att aktivera hamstern utanför buren så kan det också resultera i att han använder hjulet mindre när han väl kommer in i buren igen. 

Lycka till med din lille vän! 🤗


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: