Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 551 ggr
Honeymoon
2017-01-02 16:13

Korsa svart- och cremebaserat

Jag försöker läsa på om guldhamstergenetik och har läst på Svenska Hamsterföreningens hemsida att man inte ska para svart- och cremebaserade hamstrar med varandra. Ändå har jag sett uppfödare som gjort detta. (Vet dock inte om det är vanligt.) Så jag undrar varför man inte ska para svart och creme och varför vissa ändå gör det när det finns en rekommendation om att inte göra det.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
Cireea
2017-01-02 16:23
#1

Anledningen till att man inte ska para Svartbaserat med Cremebaserat är främst för att inte "förstöra" färgerna. Det handlar alltså inte om att det skulle påverka hamsterns hälsa på något sätt utan det är att färgerna kan bli sämre, exempelvis sämre svärta på svarta hamstrar. ☝️

Om man som medlem/uppfödare i SHF vill para en Cremebaserad med en Svartbaserad kan man ansöka om dispens från den sittande styrelsen.🙂 Har man en bra anledning till att korsa en svart med en creme brukar styrelsen godkänna parningen. Däremot bör man försöka undvika det så gott det går så de svartbaserade linjerna inte blir helt förstörda. 🙂

Men, är man inte medlem/uppfödare inom SHF har man ingen skyldighet att följa deras regler och rekommendationer.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
2017-01-02 17:00
#2

#1 Jag förstår självklart att det inte påverkar hamsterns hälsa ;) Jag har sett både privatpersoner och reggade uppfödare göra detta. Följdfråga: gäller samma sak för alla färger inom färgkategorierna eller är det vissa cremefärger som går bättre att korsa med vissa svarta färger? Hoppas du förstår vad jag menar. :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Cireea
2017-01-02 17:04
#3

#2 Självklart, ville bara vara tydlig med att det inte påverkar hälsan utifall någon som inte har lika bra koll snubblar in här i tråden senare. 🙂 Det händer ju att folk hittar trådar flera år efter det postats. 

Nej, det gäller samtliga färger inom Cremebaserat och Svartbaserat. 🙂
Sen har vi det här med gult och creme också. Det är okej att avla med creme i gult men inte med gult i creme, det är just för att gult förstör creme-linjer medan creme nödvändigtvis inte behöver första en gul linje. 👍Man bör därför ha bra koll på hur gult fungerar så man inte råkar avla in gult i cremebaserade linjer.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
2017-01-02 17:10
#4

#3 Okej, för jag hörde argumentet att vit och silverchoklad skulle gå bra att korsa, eftersom båda har silvergener (vilket jag tyckte lät konstigt). Just det, det där med gult har jag hört lite mer om. :) det är lite knepigt med hamstrarnas genetik tycker jag

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Cireea
2017-01-02 17:13
#5

#4 Mja, jag förstår tanken men vit är en Cremebaserad färg då den inte enbart består av silver (då skulle det vara en homozygot silvergrå, alltså en silvergrå med dubbla silvergener = en vilttecknad). 🙂

Gult är faktiskt ganska knepig så det kan vara bra om man inte hoppar på den genetiken det första man gör. 👍 Gentik är dock väldigt roligt och det finns så mycket att lära.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
2017-01-02 17:20
#6

#5 Skönt att få bekräftat att jag tänkt rätt ;) Ja, visst är det kul! Är ju därför jag försöker lära mig! Har läst lite genetik i skolan, men var ju väldigt basic om man jämför med den här mer praktiska genetiken ;)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
Cireea
2017-01-02 18:32
#7

#6 Är det fler genetikfrågor du vill diskutera så ställer jag gärna upp, tycker det är otroligt lärorikt och roligt att diskutera med andra. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
2017-01-02 18:34
#8

#7 Det kommer det garanterat vara, men jag har inget mer konkret som jag kan komma på just nu. Jättesnällt att du svarar på alla mina frågor, har redan lärt mig mycket om genetik av dig! :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Cireea
2017-01-02 18:36
#9

#8 Det är ett nöje kan jag lova! 😊 Tycker det är roligt att hjälpa till.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: