Annons:
Etiketthälsa
Läst 820 ggr
Honeymoon
1/1/17, 11:48 PM

Skadad mun/tand

Jag tror att Pichu har brutit eller skadat sin tand  det var lite blod i buren och han fnyser konstigt och tvättar sig onormalt mycket vid munnen/nosen. :( Jag ska hålla extra uppsikt över honom och se till att han äter ordentligt. Just nu är jag bara rädd och ledsen och hoppas att han blir bra igen. :'( Nästan säker på att han skadat sig på gallret i dunaburen han bott i de senaste veckorna. Är arg på mig själv för att han fått bo i en dålig Bur :'(

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
Honeymoon
1/2/17, 12:02 AM
#1

Han låter mig inte titta i munnen så jag kan inte se hur det ser ut heller. Vågar inte lämna honom och gå och lägga mig 😢😢😢

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Cireea
1/2/17, 1:14 AM
#2

En bruten tand är inget livshotande och den växer normalt tillbaka igen. Däremot rekommenderar jag dig att klippa ned den hela tanden som sitter intill den avbrutna. Om du inte klipper ned tanden så de blir jämna så kan det hända att hamstern sliter ojämnt och det kan i sin tur orsaka bettfel eller bölder i munnen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
1/2/17, 1:54 AM
#3

#2 Vill inte att han ska få problem :( ska åka hem imorgon så får se hur han mår när vi kommit hem och kolla upp om det finns någon veterinär i närheten

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Honeymoon
1/4/17, 11:59 PM
#4

Jag tänkte uppdatera lite. Fick rådet att vänta med att åka till veterinären tills jag såg om tanden bredvid blev för lång. Har ändå mailat alla veterinärer i närheten och gjort en förfrågan om tandklippning, men fått väldigt nedslående svar. De flesta vill inte alls ta emot en hamster, och de som kunde tänka sig det ville söva honom och slipa tanden - vilket jag tyckte lät oerhört dumt! Jag har tittat i munnen på honom och det finns en liten bit kvar av tanden som gick av. Han verkar inte ha ont längre (i alla fall mycket mindre ont än i början) och han är duktig på att tugga på hårda saker så förhoppningsvis slipper vi veterinärbesök. :) Ska fortsätta hålla koll på hur tanden växer ut.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Cireea
1/5/17, 12:02 AM
#5

Så trist med veterinärernas svar, att söva en hamster för att klippa ned en tand är oerhört riskfyllt och egentligen onödigt. 😕Har samma attityd hos veterinärerna här uppe hos mig, det är sällan någon vill ta emot en hamster om det inte gäller en avlivning. Tur att jag  haft sån tur med mina hamstrar hittills.. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
1/5/17, 12:07 AM
#6

#5 Instämmer helt! Aldrig i livet att de får söva honom! Och att de dessutom vägrar klippa utan istället ska slipa ner tanden är väl bara dumt? Så vitt jag vet kan hamstertänder spricka om man försöker slipa dem 😟

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
Cireea
1/5/17, 12:27 AM
#7

Ja verkligen!
Hoppas det går bra för Pichu! 🤗


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
1/5/17, 1:31 AM
#8

#7 Tack! :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Upp till toppen
Annons: