Kosthållning

Vitakraft meny?!

2016-12-31 00:00 #0 av: RäserFrasse

Hejsan alla som läser det här! Jag har bara en kort och enkel fråga: Är Vitakraft meny bra hamstermat? Ger den till Frasse, men har hört mycket dåligt om den...

Anmäl
2016-12-31 00:18 #1 av: Cireea

Det enda färdiga fodret som jag rekommenderar är Bunny Hamsterdröm BASIC som finns att beställa från bland annat Zooplus. Glad

Sajter: FilmGuldhamster, Datorspel, Minecraft, Twilight & Sydkorea
⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

Anmäl
2016-12-31 10:38 #2 av: RäserFrasse

#1 Ok, tack! Finns den att köpa i djuraffärer (fysiska😅)

Anmäl
2016-12-31 11:54 #3 av: RäserFrasse

#1 Ok, tack! Kan man köpa det på typ "fysiska" djuraffärer, eller bara på Zooplus?

Anmäl
2016-12-31 15:11 #4 av: Honeymoon

#2 Tror inte den finns i fysiska butiker

Medarbetare på Guldhamster iFokus.
Anmäl
2016-12-31 17:43 #5 av: RäserFrasse

#4 Ok

Anmäl
2017-02-26 15:21 #6 av: Meja H

Jag änvänder vitakraft meny och min älskar detSkrattar

Vad är det som är dåligt med den? 

Anmäl
2017-03-22 20:28 #7 av: Meja H

Vad är det som är så dåligt med vitakraft meny?Skrattar

Anmäl
2017-03-22 21:46 #8 av: Miikaeela

Jag gav också hamsterdröm basic tidigare men orkar inte hålla på att beställa från zooplus (bor på landet och posten kan aldrig lämna paket i vår brevlåda utan lämnar in det till Ica som ligger alldeles för långt bort).

Nu har jag testat blanda eget! Vilket min hamster tycker mycket om! :D
Köpte en påse hamster crispy müsli, satt i 3 timmar och plockade ut varenda solrosfrö och jordnöt. Blandade sedan ut fodret med det jag hade kvar av hamsterdröm och bitar av hirskolvar.
Blandade en separat blandning av jordnötter/solrosfrön och mjölmask som jag strör lite av över maten. Sedan ger jag även "burgess excel mountain meadow" torkade örter som är jätte uppskattat! :D
Så rekommenderar även att blanda eget! Annars är bunny's hamsterdröm ett riktigt bra foder!

+ detta får hon färskfoder dagligen!

Anmäl
2017-03-22 21:52 #9 av: Cireea

#8 Och hur ser näringsinnehållet ut i ditt egetblandade foder? 

Viktigt att tänka på är att när man blandar eget _måste_ man hålla ordentligt koll på innehållet så hamstern får i sig det den behöver, samt att det är rätt mängd av allt. Exempelvis får det inte vara för mycket kolhydrater men inte för lite heller.
I artikeln om foder kan man läsa om vad hamstern behöver för näringsinnehåll i det foder man ger.

Anmäl
2017-03-22 23:35 #10 av: Majaa12

#9 Förutom att hon plockade bort nötter och frön (fett), borde väl det andra bra ändå? Så länge båda foder hon blandar innehåller rätt mängd av allt borde det väl bli rätt oavsett hur mycket hon blandar av varje, eller tänker jag fel?Glad

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus 

Anmäl
2017-03-22 23:55 #11 av: Cireea

#10 Hur menar du nu? Hamstrar behöver ju en viss % kolhydrater, en viss % fett , en viss % kalcium osv. 

Varje ingrediens som man blandar i rubbar ju balansen i fodret, man måste därför blanda på så sätt att näringsinnehållet blir så nära hamsterns näringsbehov som möjligt. 

Såhär lyder siffrorna: 

15-20 % protein
4-6 % fett
65 % kolhydrater
8-10 % fibrer

Sedan ingår även en viss % kalcium och kalium också, där procenten kalcium alltid ska vara högre än kalium. Om du exempelvis tillsätter örter så går ju procenten kalcium upp, beroende på vad fodret hade för % innan så kanske man måste justera så att det är rätt i förhållande till kalium samt de andra ingredienserna.  

Allt du tillsätter i fodret ändrar procenten för varje enskild del och om du därför plockar bort exempelvis nötterna så kanske procenten fett i fodret blir alldeles för låg, låt säga att den hamnar nere på bara 1-2% istället för 4-6% som det ska ligga på egentligen. Då måste man balansera ut det. 

Samma sak om du "slänger i smått och gott" - man måste alltid räkna för att se till så att näringsinnehållet ligger någorlunda nära det näringsbehov en hamster har. Du kan ju inte göra ett foder som innehåller 10% protein, 2% fett, 10% fibrer och 75% kolhydrater. Det är ju helt obalanserat och inte alls bra. 

Det är betydligt svårare än man tror att blanda eget foder som faktiskt fungerar. Ofta ger ju en ingrediens flera delar, exempelvis hundmat ger ju flera delat såsom fett, fibrer, kolhydrater och protein. Då måste man anpassa mängden hundmat till resten av ingredienserna så att ALLA delar tillsammans gör ett välbalanserat foder. 

Anmäl
2017-03-23 01:30 #12 av: Miikaeela

#10 och #11 tror ni missuppfattade mitt svar helt! Jag var lite otydlig!

Mängden "hamsterdröm" i fodret är för det första obefintlig då jag hade ytterst lite kvar som jag inte bara ville slänga bort så blandade i det (ingenting som förändrar sammansättningen markant). Näringsinnehållet i fodret "crispy müsli" är densamma, den enda skillnaden är att jag separerat solrosfrön och jordnötter från fodret och ger separat. Främsta anledningarna till detta är att fodret har en för hög fetthalt på 10%, för mycket solrosfrön i fodret ger obalans i kalcium och fosfor som bör vara 2:1. Jag har alltså inte uteslutit någonting utan ger det men i lagom mängd!
Menar då inte att jag strör en rejäl skopa med solrosfrön/jordnötter och mjölmaskar varje dag över maten, utan det handlar om 2-3 mjölmaskar + ca. 1 msk jordnötter och solrosfrön i veckan.
Om jag dessutom förstod det rätt innehåller "crispy müsli" för lite kolhydrater och därför blandade jag i hirs (såg jag rätt innehåller inte ens fordet någon hirs egentligen), men då får jag ju också tänka lite extra på proteinhalten.
Extra örter köpte jag för att fodret har aningen för låg fiber-procent och diverse örter + gräs som finns i mixen jag använder är dessutom bra för hamsterns tänder (Millie är dålig på att tugga sen innan, har testat alla knep som finns. Men tyvärr får vi besöka veterinären då och då för att trimma tänderna). Örterna har jag också separat och strör över en nypa då och då!

Blandade torkade örter/gräs/nässlor anser jag också ger en annan form av berikning och stimulerar hamstern till naturliga beteenden! I det vilda skulle de ju äta både frön, örter/växter och animaliskt protein i form av insekter och liknande.

Jag har alltid varit lite emot foder som har "allt i ett" i olika kex. Men trots att jag gillade sammansättningen av hamsterdröm så fungerade det inte för hamstern då hon enbart valde ut vissa fröer och skippade resten. Tänkte då att det eventuellt skulle vara värt att testa ett foder med "kex", därför blev det crispy müsli. Och skriver inte detta bara för att. Men sedan jag bytt fodret och gett det jag gett så har hon dels blivit mer aktiv, hon ser mycket piggare ut och hennes päls som tidigare varit matt/spretig (och ful med andra ord) är mycket finare nu :) Hennes vikt är även mycket mer stabil!

Men absolut! Om det är någonting jag inte gör rätt i min utfodring av min hamster så tar jag mer än gärna emot tips och råd! Vill såklart mina djurs bästa. Hamstrar har blivit ett av mina främsta intressen och är påläst men man lär sig nytt hela tiden vilket är väldigt intressant!

Anmäl
2017-03-23 08:52 #13 av: Meja H

Jag undrade varför vitakraft meny inte var bra?Hjärta

Anmäl
2017-03-23 12:50 #14 av: Cireea

#12 Min fråga i #9 var riktad mot dig, i övrigt pratade jag rent allmänt kring varför man måste vara noga med hur man sammansätter ett foder så att inte alla börjat blanda hur som helst utan att ens tänka på näringsinnehållet. Skämtar Jag sa aldrig att det du gör är fel, jag frågade bara hur näringsinnehållet ser ut. För jag antar att du räknat på det? 

#13 Kolla fodrets näringsinnehåll Glad Tycker du att siffrorna stämmer bra överens med vad hamsterns näringsbehov är? 

Anmäl
2017-03-23 16:19 #15 av: Meja H

OkGlad

Anmäl
2017-03-23 18:31 #16 av: Miikaeela

#14 Nej jag tog det inte som att du menade att jag gjorde fel men min kommentar missuppfattades väldigt lätt och utvecklade därför mitt svar! Och menar absolut inte att man ska slänga sig in och bara "koka ihop" ett hamsterfoder utan det finns ju bra färdiga recept! :)
Man kan ju göra eget också men bra då som du säger att tänka på näringsinnehållet!

Såhär blev det när jag räknade ihop när jag fixade fodret. Crispy müesli inkluderar hirsen jag lagt till och att jag reducerat mängden fett. Hirsen ökade energiprocenten kolhydrater, men som man kan se är den fortfarande för låg men bättre än innan!
Däremot får min guldhamster färskmat varje dag och ger extra kolhydrater där så jag vet att hon får i sig rätt mängd på så sätt. Mjölmaskarna hade jag tänkt ge ca. 2 per dag men så har det inte blivit.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.