Annons:
Etiketthälsa
Läst 803 ggr
EmmZen
11/25/16, 9:53 PM

Mår vår guldhamster bra eller dåligt?

Har haft vår guldhamster sen i början av september. Köpte honom ifrån en djuraffär (ja, jag vet i efterhand att vi skulle ha köpt av uppfödare) men vi har jobbat en hel del med honom med att göra honom social. Guldhamstern har inte tagit så mycket insiativ, utan vi har blivit tvunga att pressa honom lite och vi kunde då hantera honom. Men han är nästan hela tiden i sitt Hus även om kvällarna och nätterna. Vi måste lyfta på huset och "väcka" honom så vi ser att han lever. Han går ut för att äta och sen direkt in i huset igen. Använder sällan sitt Hjul och är sällan överlag ute och utforskar buren. Är som sagt mest i huset. Ska det vara så? Nu har han även gått tillbaka socialt. Går inte att lyfta honom och han är mer skygg nu igen. För bara en vecka sen gick det bra att lyfta honom men nu är vi tillbaka till ruta ett igen. Brukar det bli så? För övrigt ser han bra ut med päls, ögon, tror han är i bra vikt, mm. Han ser inte sjuk ut med andra ord. Men med allt detta jag beskriver, är han då en normal hamster?

Annons:
Majaa12
11/25/16, 10:11 PM
#1

En "normal hamster", förstår inte riktigt vad du menar med det? Vissa hamstrar är skygga, speciellt från djuraffärer. Det kan vara så att han aldrig blivit hanterad innan och då kan det ta lång tid att vänja dom. Hur reagerar han om du försöker ge honom något gott från handen? Vågar han fram eller gömmer han sig?🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Leviosa
11/25/16, 10:13 PM
#2

Jag skulle funderat på om han är sjuk och kan behöva tittas till hos vet, se över maten och buren. Kan tänkta mig att det ofta köps lite "fel" mat, typ nån påse gnagarmix eller vad det kallas på Ica. Då är det bättre att se över vad hamstern kan behöva och fixa till fodret hemma i köket. 

Buren kan också vara nödvändig att se till, exempel på saker som piggade upp min hamster "back in the days" var att jag omdekorerade buren någon gång i månaden. Gick ut i trädgårn och sågade lite äppelträdspinnar och stoppade in i buren, använde mig av lite olika material (torkade löv, jord, etc etc) och gömde lite gottis här och var. MILJÖBERIKNING kan göra mycket. :)

EmmZen
11/25/16, 11:13 PM
#3

1# Undrar om han är en normal hamster som nästan bara är i sitt Hus hela tiden? Har läst mycket fakta om guldhamstrar och då har det stått att de är pigga, nyfikna och gillar att utforska. Känner inte igen det hos vår hamster. 2# Nej han har en bra Bur och nej han får verkligen inte någon gnagarblandning från Ica. Han får även lite grönsaker i veckorna. Han har leksaker i buren som jag även byter ut.

Cireea
11/26/16, 12:30 AM
#4

Vissa av mina hanar är sådana soffpotatisar att dom inte får mycket gjort. 😂

Dock låter det trist att han inte går att hantera och inte är nyfiken på er, även om det inte betyder att det _måste_ vara något fel på honom. Kanske är det inget i buren som fångar hans intresse? Det är inte alla som uppskattar Hjul, bara för att ta ett exempel. 😐

Man kanske skulle börja med en veterinärundersökning för att utesluta Sjukdomar och/eller skador. Sedan kan man fortsätta utifrån vad undersökningen säger.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

EmmZen
11/26/16, 12:41 PM
#5

#4 Ja, han skulle kunna vara lat också. Vet inte hur många hamstrar överlag är lata eller mer aktiva av sig? För han ser bra i päls, ögon, mm som jag skrev. Har köpt ny Bur och köpt flera olika leksaker och grejer att ha i buren och så byter jag ut dem. Han var nyfiken första kvällen på buren, sprang runt och kollade på allt som var nytt. Sen dagen efter och alla andra dagar så är han nästan hela tiden i sitt Hus. Han är van vid Hjul. Fick ha det i början och då sprang han ofta så jag tog bort hjulet och hade det bara i lekhage. I lekhagen sprang han i hjulet också. Sen köpte jag det största hjulet som jag satte in i hans Bur. Första kvällen/natten sprang han i det och sen de andra dagarna är han igen bara i sitt Hus. Han verkar gilla att få nya grejer men det varar bara en kväll eller natt. Sen går han tillbaka och är i sitt Hus hela tiden. Om man har något gott i handen kan han komma fram och ta det man har i handen och sen går han in i huset direkt efter. Så har han gjort sen vi fick hem honom.

Cireea
11/26/16, 1:12 PM
#6

Hur vet du att han inte är vaken på natten medan du sover? 🙂
Det kan handla om att han bara är en lat hamster som inte är intresserad av leksaker och annat i buren. 

Jag har en hane som mest sitter och filosoferar, han har ett Hjul i buren och kan springa ett varv eller två men mest sitter han i hjulet med en hög mat bredvid sig och halvsover hela kvällarna. 😛 Han får inte mycket gjort och märks knappt.

En annan hane jag har ser jag nästan aldrig då han vaknar sent och lägger sig innan jag hunnit in på morgonen. Så för mig kan det ibland verka som att han inte alls är aktiv men färskmaten jag lägger in tar han alltid under natten så jag vet ju att han gör någonting åtminstone. 😛

Det är lite lustigt att hanarna kan vara sådana softisar medan honor är  betydligt mer energirika. Det är självklart individuellt men rent generellt tänkte jag.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
EmmZen
11/26/16, 2:26 PM
#7

#6 Jo, han är vaken på kvällen, natten och tidig morgon. Men då är han fortfarande i sitt Hus. Man kan höra att han tex äter i sitt Hus eller att han inte är still där inne. Tack för att du beskriver dina två hanar. Det känns mer som om han är lat och lite skygg än att han skulle vara sjuk. Men jag ska vänta och se om det blir några förändringar framöver. Och om jag upplever att han känns sjuk så kommer jag ta honom till veterinären såklart. Är utbildad hästskötare i grunden samt har mycket erfarenhet av många olika djur allt från häst, hund, katt, kaniner, marsvin, råttor och möss. Men nu ville jag lära mig om guldhamstrar och tycker dom är så sjukt söta!

Upp till toppen
Annons: